maandag 8 maart 2021

FIETSEN OP DE VELUWE

In het bos tussen Putten, Garderen en het dorpje Drie ligt het Solse Gat. Het is een grote leemkuil in het Speulder- en Sprielderbos. Via de podcast verborgen verhalen had ik er  pas een eng verhaal over gehoord. 

Ik waande me toen weer in mijn boek (en had zin om een vervolg te schrijven). Dat is de reden dat ik naar het Solse Gat wilde vandaag. Ondanks dat het druilerig was.


Vanmorgen stapte ik op de fiets. Ik ging niet alleen op pad. Ik had een hulpje bij me (Google Maps). Het miezerde een beetje maar dat vond ik niet erg. Hier en daar was het heiig. Wat een prachtige fietspaden hebben ze aangelegd op de Veluwe! Ik genoot en fietste heel langzaam om de vogels te horen!

Trappend door de bossen valt er zo veel te zien. Zomaar een akker bijvoorbeeld. Ik stapte af om een foto te maken. Op mijn hurken tussen het stroomdraad door. 



Daarna het bos weer in. Ik zag geen beesten. Wel hoorde ik veel spechten. Een heerlijk wild stukje Nederland.

De mevrouw van Google Maps stuurde me een zandpad in. Dat deed ik want ik wilde beslist bij het Solse Gat uit komen. En ik kwam er. 



Ik vond het geweldig.

Hieronder nog een paar telefoonfoto's. Eentje van het zandpad waar ik over fietste. En een plaatje van het bankje met mijn fiets. En van het Solse Gat natuurlijk. Tussen twee bomen door naar beneden. Je mocht er niet dichtbij komen omdat het kwetsbaar gebied was (volgens de waarschuwingsborden).





Je kunt een rondje lopen om het Solse gat heen. Dat deed ik. Waar ik vooral van genoot wat het feit dat ik dit gevonden had (en niet verdwaalde) en al die vogelgeluiden boven mijn hoofd, in de bomen rondom het Sols Gat. Dat vond ik ook erg mooi. Ik heb heel goed gekeken maar zag ze niet. Ik denk dat het vinken waren.

Hier een korte video:


Daarna fietste ik weer naar huis. Ik had het koud gekregen en was blij dat ik me kon warmen bij de haard met een mok koffie in mijn handen.


17 opmerkingen:

  1. Mooie fotos. Je hebt veel moed dat je dat alleen fietst door z'on bos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook wel blij dat ik hier en daar andere mensen zag. Vooral oudere mensen op een e-bike.

      Verwijderen
  2. Een fijne omgeving, ik ben er vroeger jarenlang op vakantie geweest met mijn ouders. Met een vriendinnetje en haar ouders gingen we weleens naar het Solse Gat. Later ben ik er met mijn eigen gezin geweest.
    Heerlijk, zo'n warme mok koffie!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O leuk! Mooie streek om op vakantie te gaan. Ik ben weg van de Veluwe (omdat ik er opgroeide).

      Verwijderen
  3. Wow beautiful photos. Great place to bike or walk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What beautiful scenes! Nothing like being outside on a bike just enjoying the day.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's; ik kan de sfeer gewoon voelen... Het is voor ons een bekend plekje omdat we met regelmaat kamperen in Elspeet op Mennorode.
    Mijn schoonvader zei vroeger altijd dat Drie vroeger maar 3 huizen had... Ik zag nu dat er 150 inwoners zijn, dus klein is het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nice photos ARITHA- thank you for posting- the Forest looks so quiet too.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om met je mee te fietsen ;-)
    De vogels... van alles door elkaar maar de vinkenslag hoorde ik niet. Meer gekwetter van mussen en mezen denk ik. Ook gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Aritha.

    Wat mooi daar, lekker rustig en heerlijke natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi uitstapje zo Aritha.

    Foto's zijn ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wonderful photographs, a very nice outing and a welcome cup of coffee when you got back.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer een mooie serie gemaakt van je fiets tocht en gelijk maar even schrijven dat ik je blogs erg mooi vind met de fotografie die je deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lovely photos, and that cup of coffee looks really good.

    ~Sheri

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥