dinsdag 19 oktober 2021

Waar vind je rode paddenstoelen?

Ik wandelde gisteren door het Amerongse bos. Ik ging op zoek naar een rode paddenstoelen met witte stippen. Ik keek hier en ik keek daar. Ik zag veel paddenstoelen. Maar geen rode paddenstoel met witte stippen.

Hieronder:

  1.  de gewone glimmerinktzwam
  2.   het duivelsei 
  3.  de porseleinzwam

Gewone glimmerinktzwam

duivelsei in het bos

Porseleinzwam in het bos

Werken op de heide
Ik kwam bij het heideveld en daar was een groep mannen aan het werk. Toen ik op een bankje ging zitten, kwam één van hen naast me zitten. Hij was zeer geïnteresseerd in molens en molenwieken en stelde veel vragen. Omdat ik vlakbij een molen woon, kon ik hem r wat over wat vertellen.

Op de foto
Daarna riep hun begeleider en gingen ze terug naar het busje. Ik mocht een foto maken. Deze groep werkte gisteren op de heide, via Zideris. Dat is een kleinschalige zorgorganisatie met een eigen gezicht, eigen visie en eigen karakter. 

Zideris

Ik maakte een extra lange wandeling richting Amerongen. Ik liep naar het oude bos waar ik ooit in de winter liep. Echter, nog steeds geen rode paddenstoel te zien.

Bos in herfst en winter
Ik zocht naar mijn sneeuwfoto's van begin dit jaar. Zo leuk! Het bos in de herfst. Het bos in de winter.  Niet exact de zelfde plek maar wel wel hetzelfde laantje.

Amerongse bos herfst

Amerongse bos in winter

Rode paddenstoel!
Toen ik op de terugweg was, zag ik eindelijk een rode paddenstoel. Zonder witte stippen.

Witte stippen kunnen wegspoelen
De witte stippen zijn restanten van het algeheel omhulsel (velum universale) waarin de paddenstoel 'opgesloten' zat, voordat hij uit de grond omhoog kwam. De stippen spoelen bij regenachtig vrij snel van de hoed.

Paddenstoelen fotograferen

Vliegenzwam in het bos

🍄 Waar vind ik nog meer rode paddenstoelen, vraag ik me nu af.
Heb jij er al één gezien? 

16 opmerkingen:

  1. Beautiful captures! I would love to walk through the forest, it looks so peaceful. I haven't seen too many mushrooms here but I'll have to look for them when I walk. Your red ones remind me of the ones we saw in Alaska and they had white dots on them. They were very pretty to see.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wundervolle Aufnahmen, liebe Aritha. Du hast die kleinen Pilze sehr schön fotografiert.
    Den Fliegenpilz mit seinem roten Schirm und den weissen Punkten hatte ich auch nicht gesehen. Ich konnte kein Foto machen. Wo sind sie nur alle zu finden? Ich weiss es nicht. Die Fliegenpilze sind giftig, aber sie sehen sehr hübsch aus.
    Ich freue mich auch, dass ich deinen Blog gefunden habe. Deine Beiträge gefallen mir sehr gut.
    LG. Karin M.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You always find such lovely scenes to photograph. Other than in pictures, I have never seen a red mushroom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. No, I've never seen a red mushroom. How pretty it is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You outdid yourself with these photos. Fantastic.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aritha.

    Je heb toch mooie Paddenstoelen nog gezien.
    Het is mooi daar.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto’s! Leuk om te lezen! Ook van die stippen die wegspoelen :) grappig

    BeantwoordenVerwijderen
  8. One of the best aspect of an autumn walk in the woods is to discover so many wonderful varieties of fungi - with or without white dots!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het Amerongse bos heb ik ook wel eens gewandeld samen met mijn man. En als je dan diep het bos zal ingaan heb je gewis geluk veel mooie paddenstoelen en zwammen te vinden. En ook in de Brabantse Biesbosch vond ik eens mooie zwammen die op een oor lijken. https://catherinetine.blogspot.com/2020/08/judasoor-auricularia-auricula-judae-een.html wellicht vind je het mooi om eens te zien of te lezen. Je mag deze rectie weg doen hoor als je geen linken wilt. Want ik wist anders niet hoe ik het je moet vertellen. De kabouterstoelen rood kom ik niet zo vaak meer tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou van linkjes, Tine. Het is OK.

      Verwijderen
    2. Heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken. Ik wist dat niet, dat de witte stippen met de regen wegspoelden🙃😃

      Verwijderen
  10. Daar zijn echt rode paddenstoelen? Ik dacht dat ze alleen in sprookjes leefden ☺️ Mooie fotos! ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat wist ik niet, van die stipjes! Leuk om te weten.
    Ze zijn niet zo makkelijk te vinden vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥