zaterdag 23 oktober 2021

Gebakken eitje uit het bos

Zwavelzwam, Utrechtse Heuvelrug

Zwavelzwam Utrechtse Heuvelrug

Zwavelzwam
Een gebakken eitje in het bos? O nee, toch niet. Het is een zwavelzwam. Later wordt deze paddenstoel baksteenrood. Ik googelde en las dat hij goed te eten is. Het smaakt als kippenvlees. De Engelse naam is daarom“chicken of the woods” (boskip).

Kijk uit voor allergische reactie
In Nederland wordt het eten van de zwavelzwam echter betwijfeld. Het kan een allergische reactie veroorzaken. Wees voorzichtig. Ik neem het "gebakken eitje" niet meer naar huis. Later in het seizoen ga ik kijken of zijn kleur echt veranderd in baksteenrood.

Porseleinzwam
Op mijn speurtocht kwam ik ook deze slijmerige paddenstoelen tegen Ik noem het slijmjurkjes. Maar de echte naam is: porseleinzwam. Hun hoedjes glanzen als geglazuurd porselein. Omdat het regende hingen er druppeltjes aan de rand. Ik knielde neer om foto's te maken. Het was een beetje schemerig onder de bomen. Daardoor kwamen de zachte tinten van de zwammen heel mooi uit. 

Porseleinzwam in het bos


Porseleinzwam in het bos

Paddenstoelhoedjes eten?
Oké, neem een hap. De hoed van de porseleinzwam zijn eetbaar. Je moet eerst de slijmlaag verwijderen. Hè bah. Nee, ik wil deze zwam niet eten. 

Leuk weetje: uit de porseleinzwam wordt het middel tegen schimmels oudemansine A gehaald. Deze stof kan bij huidziektes ingezet worden.

Paddenstoelen fotografie-tips

Fietspad in de herfst

Nat wegdek
Toen ik naar huis ging de zon schijnen. Ik maakte foto van reflectie van de boomstam op het natte wegdek. Zie je hoe mooi? 

Korte video: regen in het bos.



Walking outside in the fresh air is better than trudging around inside the brain. (Yes or no?)


💬 Hoe was jouw week? 

40 opmerkingen:

  1. Ik durf geen paddestoelen in het wild te eten zonder een expert erbij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. How lovely! I mean the porcelain top of the mushroom.
    There's nothing like a walk outside, in the fresh air. It is beneficial to both mind and body.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It really does look like a fried egg! Never seen anything like it. Wonderful photography!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I would love to see if the mushroom turned red later on too! I love mushrooms. Here we have the morel mushrooms. They are very expensive to buy but they grow in the forests near our home. I wonder also about the fried egg mushroom whether it really tastes like chicken? I seldom eat meat so that would be perfect for me if I did not have a reaction as you noted! Also, I doubt they grow here.
    Thank you for visiting my blog last month. Blogger no longer informs me when I get a comment so I missed it until today!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Der Schwefelpilz schaut wirklich wie ein Spiegelei aus.
    Und ob er rot wird, wäre sehr interessant. Dann hättest du einen roten Pilz,
    aber keinen Fliegenpilz. Danke für die schöne Fotoserie.
    LG. Karin M.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. That mushroom really does look like it is porcelain.
    Love the wet road photo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They grow in large numbers now. It is said that they are great for the pot as long as the tough stems are removed and the slime washed off.

      Verwijderen
  7. You always find such lovely scenes to photograph.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om te lezen. Toch geen ‘gebakken ei’ Mooie foto’s!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nope. En bedankt voor je reactie. Steeds leuk dat jij reageert.

      Verwijderen
  9. Great coverage of the fungi. Nothing tastes quite so good as the earthy flavour of wild mushrooms, but you have to know what you are picking. We made a wonderful sauce with honey mushrooms and poured over baked fish it was very tasty indeed. I have a friend who used to teach mycology at the University of Waterloo and he directs me to the edible varieties.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Aritha.

    Mooi, de porseleinzwam is heel mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie fotos van het bos en de paddestoelen. Ik heb nog niet veel paddestoelen gezien de jaar. Fijne zondag !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn ouders wonen ook dichtbij de Braakman Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I enjoyed the video ...
    All the photographs are lovely, especially the wet road one.

    Have a good new week.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi ARITHA- I'm very carful about Mushrooms - especially in the wild. Mushrooms are great in a dish named 'Beef Stroganof'- one of my favorite meals. Stay well and safe there. Cheers. KEV.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben inderdaad ook heel voorzichtig met paddestoelen. Eet alleen de champignons uit de supermarkt... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yvonne, ik ook! Ik denk dat ik eerst les moet hebben in paddenstoelnamen enzo.

      Verwijderen
  16. Mooie foto's.
    Paddenstoelen vind ik altijd heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Reacties
    1. Ze zijn echt heel slijmerig. Als je er een blaadje oplegt, voor de foto, dan blijft ie zo plakken.

      Verwijderen
  18. Hi Aritha, The mushrooms ... they are fascinating and your photos are excellent. And your photo looking down the trail in the forest ... great! I always enjoy your blog. Thank you for sharing! John

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥