vrijdag 12 november 2021

Nee, zwammen!

Bloemen? Nee hoor, het zijn zwammen. De onderkant ervan. Ik had dit soort paddenstoelen nog nooit gezien. Ik vind ze geweldig. Ik deel ze met jou.

🍄 Dit zijn plooivlieswaaiertjes.

plooivlieswaaiertjes (Plicaturopsis crispa)

Zwammetjes op dode takken
Wil je deze waaiertjes ook ontdekken? Je vindt ze op dode stammen en takken van loofbomen, vooral berk, beuk en hazelaar. Kijk dus af en toe eens naar beneden tijdens een natuurwandeling. 

Takje omhooghouden
Ik hield met mijn ene hand het takje hoog boven mijn hoofd in de lucht (hieronder). Met mijn andere hand maakte ik een foto, zodat de zwammen nog net een beetje zonlicht vingen. Is het me gelukt?

plooivlieswaaiertjes (Plicaturopsis crispa)

Ook in Noord-Amerika
Op de foto lijken ze groot maar dat ze zijn in werkelijkheid niet. De hoedjes hebben een doorsnede van 1 tot 2 cm. Het zwammetje komt ook voor in Noord-Amerika (onder andere in Alaska en Quebec). Zo, Amerikanen onder mijn lezers, hebben jullie deze kleine zwam ooit gezien?

Klimaatopwarming
In Nederland is hij voor het eerst waargenomen in 1989. Hierna is het plooivlieswaaiertje snel vermeerderd. De toename wordt toegeschreven aan de klimaatopwarming.

plooivlieswaaiertjes (Plicaturopsis crispa)

Lees ook: ongekende plooivlieswaaiertje mysterie

🍁 Hoe is jouw week gegaan?
🍂 Heb jij nog een blog geschreven? Waarover?
🍄 Spotte je paddenstoelen deze week?

22 opmerkingen:

  1. This species is not at all uncommon here in Ontario and if you search the woodlots with eyes wide open you can find it. As far as I know it has no common name and is only referred to by its scientific name. Maybe from now on I will call it Aritha's Mushroom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. How did your week go? Good.
    Have you written a blog yet? About what? Yes, Johnny Cash, war, and flowers. Of course!
    Did you spot mushrooms this week? Only here and in Animal Crossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. My week went great.
    I write a blog post most every day - my walk and my day.
    Yes, I've had walks in the woods and have seen many mushrooms.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Those fungi like just like delicate little flowers and so pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Aritha.

    Ze zijn prachtig.
    En apart.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I love finding mushrooms while out hiking. These are lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Regelmatig gaan we met de honden een boswandeling te maken.
    En telkens ik zwammen zie, kan ik het ook niet laten om er een foto van te nemen.
    Ik vind ze prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi ARITHA- We are having cold days and nights and some rain -we are still in SPRING. We are out of Lock Down now and we do still wear masks when out and now we can have friends to our home which is good. Stay well and safe there. Regards. KEV.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooi. Ik heb niet zoveel met de herfst, maar die prachtige natuur word ik dan wel weer blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Aritha,

    Wat een mooie paddenstoelen. De foto die je boven je hoofd gemaakt hebt, vind ik heel goed gelukt.


    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schitterende foto's, Aritha!
    Heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooh! Die heb Ik nog nooit gezien! Prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Not sure what I am looking at. Is that fungi? They are really beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie fotos van de zwammen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedenavond Aritha. Heerlijk eens zwammen over de zwammen en ja deze heb ik wel eens ontmoet een tijdje geleden in mooi bos. Je foto en informatie waren weer heel erg mooi. Antwoord op je vragen zijn: Op mijn beiden blogs staat ook weer wat nieuws met weetjes daarbij maar mijn paddenstoelen ontmoetingen staan nog even in de wachtkamer want alles tegelijk delen is beetje veel van het goede.
    Wens je hierbij mooie dagen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Thank you for sharing these lovely photographs.
    I had an enjoyable week and am currently having a restful weekend.

    My good wishes.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Pilze findet man öfters an Pilzen....sie sehen faszinierend aus..
    Danke fĂŒr deine schönen Aufnahmen.
    LG. Karin M.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥