maandag 17 januari 2022

Slaap je nog?

Ik ging niet gelijk naar huis na fysiotherapie. Ik had vitamine bos nodig. Lekker lopen, lekker de natuur in. 

Zoek de lieveheersbeestjes 🐞
Omdat het vrij somber was koos ik als opdracht: zoek de slapende lieveheersbeestjes. Opdrachten maken een wandeling leuker.

Overwinterende lieveheersbeestjes

Ik zocht in de jonge naaldbomen
Vorig winter volgde ik de hele winter door één groepje lieveheersbeestjes. Die zaten met z'n allen op een stokje. Deze winter had ik ze nog niet gezien. Ik dwaalde door het bos. Ik zocht in de toppen van de kleine naaldbomen. Yes! Ik vond er een stuk of dertig.

Tijdens de winterslaap vertragen lieveheersbeestjes hun stofwisseling en gaan ze in die periode in slaapstand. Gedurende deze tijd onderhouden ze zichzelf door te leven van de vetreserves die ze tijdens de zomermaanden hebben opgedaan. Pamela-Anne

Overwinterende lieveheersbeestjes

Overwinterende lieveheersbeestjes

Speuren naar lieveheersbeestjes
Ik speurde minstens een half uur in de toppen van de kleine naaldbomen op het veld en maakt foto's met mijn smartphone. Mijn handen kleurden rood van de kou. Wat een leuke bezigheid. Soms raakte ik er per ongeluk eentje aan. Slaap je nog? Ze verroerden zich niet. Ze waren diep in slaap.

Foto van vorige winter (plus link)
Ik deel een foto van lieveheersbeestjes van 2019. Daarna sluit ik af met een video van vandaag. Het leuke van de korte video is dat je ook een vogel hoort schreeuwen. Had ik even geluk. Het is een buizerd. Hoor jij hem ook?

LadybugsWinter 2019/2020

🐞 Mijn blogpost: Wandelen in de winter

Overwinterende lieveheersbeestjes

Korte Video 
Lieveheersbeestjes (en buizerd) 🎧


🐞 Heb jij slapende lieveheersbeestjes gezien?
🐞 Tel jij de stippen?
👍 Bedankt voor de reacties op mijn vorige blogpost!

21 opmerkingen:

  1. I had no idea ladybugs do that! 🐞

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herkende de roep van de buizerd ook! Prachtig hè? Wat is Gods schepping toch mooi♥️. Bij ons slapen de lieveheersbeestjes in de sponning van de ramen. Met gróte hoeveelheden..🙃 Als ik de gelegenheid heb morgen, maak ik er wel een foto van🧐😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fascinating pictures. Yes, I can hear the bird call.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schöne Fotos von den Marienkäfern...das hast du prima gesehen
    und für uns festgehalten...
    LG. Karin M.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I've never seen sleeping ladybugs like that. How interesting and what a great picture of them.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nice pics of the ladybugs. Interesting info and glad to see you followed them.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee om jezelf een soort opdracht te geven tijdens een wandeling. Die ga ik ook eens toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. For people willing to make the effort there is so much to discover.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Aritha.

    Geweldig, dat heb ik nog nooit gezien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om dit van je te leren Aritha! Ik speur meestal naar grotere dieren. Maar zoals het spreekwoord zegt is het ook belangrijk om het kleine te waarderen. Ik ga er ook eens naar zoeken. En ik heb de buizerd gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thanks for the ladybug lesson. I never knew they did that and never seen a bunch grouped together like in your photo and video. thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja ik heb hen ook al eens in groepjes gezien die zo overwinteren en dat was in de heemtuin hier in omgeving. De stippen telde ik niet hoor. Vond al mooi om het te zien en nu dus ook bij jou en ook je filmpje daarbij. Heb ook eens geschreven over hen op 1 van mijn websites. Wens je voor nu een mooie en gezellige dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What a great idea to give yourself some sort of assignment while out for a walk. I'm going to copy that from you. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Das ist sehr interessant, denn ich habe Marienkäfer noch nie draußen in Koniferen überwintern sehen.
    In unserem Garten unter dem Laub der Taglilie fand ich sie schon mal, aber es werden immer weniger...
    hartelijk bedankt für Deinen Besuch und netten Kommentar zu den Akeleien
    groetjes van Traudi.♥

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou, ik vind dit zo mooi hé!! Krijg ook zin om te zoeken;). Leuk filmpje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lovely walk and photographs.
    I've not seen any sleeping ladybugs.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow Aritha such great information regarding ladybugs. I did not realize how they hibernated. Love seeing your beautiful photos. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Aritha, This is my first time to read about, and see photos of, sleeping ladybugs. Very interesting! I must start checking out the small conifers in my area to see if I can find the ladybugs. Thanks for sharing your photos! Happy week ahead to you and best regards from Seattle. John

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Aritha,
    Je hebt mij wat geleerd over de overwinterende lieveheersbeestjes. Ik wist niet dat ze ook in de toppen van kleine naaldbomen sliepen. Jammer dat er bij mij in de buurt geen naaldbomen staan. Ik zal moeten wachten totdat wij weer op de Veluwe zijn.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Thanks for sharing the blog so well and I hope you have something new for me to study.

    ចាល់បាល់អន់ឡាញ់

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥