zaterdag 30 juli 2022

Hallo wijnbes, wat ben je mooi!

Ik was in het bos vandaag! Eindelijk weer, na Covid. Ik wandelde meer dan 5 km. Wat voelde ik me blij en dankbaar.

≿━━━━༺༻━━━━≾

Hallo wijnbes, wat ben je mooi!
Er staat maar één kleine Japanse wijnbesstruik in het Prattenburgse bos en ik weet hem te vinden. Vandaag ging ik kijken of de vruchtjes al te zien waren. Twee weken geleden nog niet. Nu wel dan? 

Jazeker!

2 keer Japanse wijnbes met iPhone
Aan de stengels en de bladstelen zitten veel roodbruine klierhaartjes. Die zie je beter op mijn iPhone foto's. En van de bessen kun je jam of ander lekkers maken. Ik eet zelf geen bessen omdat ik daar allergisch voor ben maar ik geniet dubbel met mijn ogen van deze schoonheid! 



❤️ Welke bessen eet jij graag?

14 opmerkingen:

  1. Great pictures. I like almost all berries.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am quite sure I would like this berry, Aritha. I have never eaten it, but I am very fond of berries and I have enjoyed them all over the world. Yesterday we bought local cherries fresh off the tree. I swear they are the best ever - big, fat and juicy!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Aritha.

    Goed gespot.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nooit gezien deze bes, ziet er lekker uit! Deze tijd eet ik lekker aalbesjes in de yoghurt met gele vla:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aalbessen zijn toch van die rode, doorzichtige? Lekker met kraaksuiker.

      Verwijderen
  5. Hi Aritha, It is so good to hear you have recovered from COVID and are feeling happy! The wineberries are beautiful! Here in Seattle we are now in the middle of berry season. My favorites are Marionberries and Blueberries. I have never had a Wineberry … do you think we have them here in the USA? I will check around … I would love to try one. Thank you for sharing and for your kind words on my blog … I always look forward to hearing from you. Kind regards and have a happy week ahead. John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wineberries grow in the wild in many parts of the United States, primarily the Appalachian Mountains.

      Verwijderen
  6. Beste Aritha,
    Knap zeg dat je die teruggevonden hebt en ook nog zo'n práchtige foto's er van.
    De correcte botanische naam is dus: Rubus phoenicolasius Maxim Rose family (Rosaceae) en is ook erg invasief.
    Van de bessen vind ik de rode bes wel het lekkerste! Ook al omdat je ze hier in het zuid/oosten van de USA nooit ziet.
    Heb ze gelukkig nog onlangs kunnen eten: https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2022/07/biking-in-my-province-of-limburg.html
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It's wonderful to know you are feeling better. The wineberries look quite different from any I've ever seen. I doubt they grow in Canada. Right now blueberries are what is most abundant here and we froze many bags of them for the winter and have been eating a lot too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, in Canada too. Wineberry is found from New England and eastern Canada to North Carolina and west to Michigan and Tennessee. USA: it was found invading natural areas by the 1970s, and it is currently recorded in most states east of the Mississippi River and in Alabama (source: USDA PLANTS Database).

      Verwijderen
  8. Great photos, Aritha. I love berries especially blueberries and blackberries. Glad that you are out and about once again.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je dan echt gaat kijken hoe het met de groei en bloei gaat. Dat is toch ook eigenlijk veel leuker dan gaan winkelen en kijken of er wat nieuws in de kledingcollectie is bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies. Kleding kijken doe ik online (bij maar één winkel)

      Verwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥