dinsdag 29 november 2022

Kan de kruisspin het weer voorspellen?

Spinnen horen bij de herfst in Nederland. Voordat ik een heleboel spinnenfoto's ga verwijderen wil ik er een paar op mijn blog delen.

Zilverdraad
Halverwege mijn boswandeling, die zo somber begon, zag ik dit mooie spinnenweb hangen tussen wat struiken. De zonnestralen piepten net door de nevel heen en het leek wel of het spinnenweb van zilverdraad gemaakt was.

kruisspin in het bos

kruisspin in het bos

Kruisspin in wielweb
Dit een wielweb van de kruisspin, van tak tot tak. De vorm en de plaats van een web hangt samen met de prooikeuze van de spin. De kruisspin focust zich op vliegende prooien. Daarom zit het web vaak vrij hoog, in de toppen van planten. Ik overwon mijn rare angst voor spinnen (een beetje) en liep er naar toe om een paar foto's te maken.

Kunnen spinnen slecht weer aan voelen komen?
Ja dus. Als ze een gat of scheur maken in hun web, doen ze dat om het heel te houden in de naderende storm. Ze maken het oppervlakte van hun web kleiner en hopen dat het zo heel blijft. Bron: Weersverandering zien dankzij dieren

 

kruisspin in het bos

Eet je web op
Op Willem Wever las ik dat spinnen een kruisspin bijna elke dag een nieuw web maakt. Zijn oude web eet hij gewoon op! Er zijn zoveel dingen die ik niet weet over spinnen.

Video van kruisspin
Hieronder een video van de spin. Maak hem groter, dan is hij mooier. Deze spin is zijn web aan het herstellen. Nog steeds griezel ik als ik naar spinnen kijk. Die harige poten. Brrr. En toch hebben ze iets moois. Vooral het web. 



Maakt de spin in het web een grote scheur,
de stormwind klopt spoedig aan de deur.
Als de spinnen vlijtig buiten weven,
zullen wij mooi weer beleven.
Is 's avonds laat de spin ter been, 
dan zal het gaan regenen tien tegen een.
Als spinnen buiten vlijtig weven, 
zullen wij mooi weer beleven.


đŸ•· Wat voor soort spinnen leven er in jouw omgeving?
⛅⛄🌞 Denk jij dat spinnen het weer kunnen voorspellen?

24 opmerkingen:

  1. Wat mooi Aritha! Ik wist helemaal dat niet dat spinnen dat doen. Wat zit de schepping toch prachtig in elkaar geweven. Prachtig gedicht ook! Heb je dat zelf geschreven? En mooi dat filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan je wel Ilona. Ik vind jouw reaktie heel mooi. Past er goed bij (in elkaar geweven)

      Verwijderen
  2. Prachtig heel kunstig gemaakt. Ik ben niet dol op spinnen maar de webben daar hou ik wel van . Zeker met dauwdruppels geeft dat mooie foto's. Haas is ontstaan paar toeren haken soms even wat uithalen tot ik tevreden was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Aritha,
    Mooie foto's en ik vind spinnen in hun web ook zo fascinerend!
    Ze zijn zĂł ijverig en ze spinnen ook een sterk zijden web.
    Wij hebben zo de Golden Silk Spider: https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2013/08/our-golden-silk-spider-aka-giant-wood.html
    Onderaan vind je een link naar een prĂĄchtige gouden cape die gewoven is van de spinnen zijde!
    Ze blijven ons boeien!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nog een link. Herinner je je nog het boek Aritha over 'The Story Of Charlotte's Web'? https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2013/11/golden-silk-spider-charlottes-cousin.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spiders sure make beautiful webs.
    Never heard of them predicting the weather.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, ik had nooit gedacht dat spinnen het weer zouden kunnen voorspellen. Maar nu ik dit lees, geloof ik het meteen! We kunnen veel leren door dieren te observeren.
    Ik zie om mij heen dat veel mensen altijd zeuren over spinnen als vieze beesten e.d. en dat vind ik zo jammer. Ze zijn juist nuttig! En spinnenwebben...? Nou, dat is toch de mooiste raambekleding die er is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HĂš ja, jij bent een vrouw naar mijn hart. Zo denk ik er ook over.

      Verwijderen
  7. I'm not keen on spiders - I do not like walking into a Web on my way to the Shed at Night along the path- feels awful having a web stuck to your face and wondering- "Where IS the Spider?". Best Wishes. KEV.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I don't like to get too close to spiders, but they are so interesting! As long as they are outside! Visiting from Pictorial Potpourri #12

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spiders' webs are so intricate and works of art.
    I have never heard of them predicting the weather.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Aritha.

    Prachtig spinnenweb.
    Is echt een kunstwerk.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fabulous photos, well done, Happy December, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WOW! Incredible photos!
    I am not sure about spiders predicting the weather but I know goats make great rain forcasters!

    Hugs and blessings 💐

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ze nog niet tegengekomen, indien wel, houd ik er niet van. Wel prachtige foto's weer van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb nooit zo van spinnen gehouden. Was er altijd bang voor. Maar jouw verhaal en prachtige foto's hebben ze wat minder afschrikwekkend gemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Even though they are scary...not really sure why other than the dangerous one, but thanks for the interesting information.
    Peabea from https://peabea.blogspot.com thanks for visiting me and sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Boeiende dieren die spinnen en er zitten prachtige exemplaren tussen. En ze zijn zo menslievend......

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥