donderdag 19 januari 2023

3 LEUKE DINGEN IN WINTERBOS

Kijk, het heeft gesneeuwd. Niet in het dorp maar wel in het bos. Naarmate ik de heuvel verder opklom werd de wereld witter. Een flinterdun laagje. Ik zag 3 leuke dingen in het bos. Die deel ik vandaag met jou.

1. Sneeuw op takje
Ik zal het showen. Kijk: sneeuw op de kleine tak hieronder. Ik hoopte dat er nog meer sneeuw zou vallen tijdens mijn wandeling maar dat gebeurde niet.

Besneeuwde tak in het bos

2. Schattige lieveheersbeestjes
Ik liep langs de lieveheersbeestjes om ze gedag te zeggen. Ze waren allemaal diep in slaap en verroerden zich niet. Wist je dat lieveheersbeestjes een temperatuur van ongeveer -20 graden Celsius kunnen overleven? Bij nog lagere temperaturen zullen ze doodgaan maar zo koud wordt het in Nederland tegenwoordig niet meer.

Kijk hoe schattig deze twee daar zitten 🐞🐞

Lieveheersbeestje in winterslaap in het bos

3. Dampende boom
Ik kwam een vrouw met haar hond tegen. Ze zei dat ze het jammer vond dat ze haar camera vergeten was want kijk eens hoe mooi... Ze wees opzij. Toen zag ik het: de dampende boom.

Hieronder de vrouw. 
Daaronder de dampende boom


Dampende boom in het bos
  1. Bomen "dampen" (in de winter) als gevolg van sublimatie. Dit is het proces waarbij ijs direct verandert in damp zonder eerst te smelten. Dit kan gebeuren wanneer de zon op bevroren takken en stam schijnt, waardoor het ijs verdampt. 
  2. Bomen kunnen in de winter ook transpireren, wanneer de zon schijnt. Dit komt omdat de zonnestralen de sneeuw doen smelten en de boom in staat stelt water op te nemen via de wortels. Deze waterstroom kan dan leiden tot transpiratie. 
Korte video
Op deze video kan je de damp vlak langs de boomstam zien bewegen.


3 leuke dingen in het bos
Zeg nou zelf: hoe leuk is het in het bos als er sneeuw op de takken ligt,  als  je slapende lieveheersbeestjes ontdekt en als de bomen zachtjes staan te dampen in de zon. Het was koud ja. Ik heb nog nooit zulke koude vingers gehad. Maar toch was het echt leuk!

Into the cooling light of day, into the welcome frosty whispers, reach branches bare and clean. For these wintry trees are the promise of the new come the horizon-rested springtime. Angela Abraham

 

⛄ Niet genoeg sneeuw voor een sneeuwpop hier. Bij jou?
💞 Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige post ( ik probeerde erop te reageren)
💬 Deel een mooi citaat

31 opmerkingen:

  1. Beautiful misty trees! God bless you, Aritha. 💙

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Sandy. It was really a beautiful walk. I also wish you God's blessing.

      Verwijderen
  2. Nice to visit your blog. Yes since I had covid I could not read and had many different problems such as I would say
    Difficulties to think and remember things. But after some weeks I feel better but very tired I hope to recover soon. Hope your husband will feel better soon.
    I love your country and often spend my holidays in Friesland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, how nice that you like Friesland. I've only been there a few times and found it particularly very flat. Where I live there are more trees, less water, and a little more hills. You're on my blog roll so I'm following you now.

      Verwijderen
  3. We've got no snow, and in my area there are neither forests; so I find your post brings me both of them to enjoy. Thanks Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Duta, I thought it sometimes snowed in Jerusalem? In my next blog post I'll show you real snow. To my surprise it actually snowed this morning. It's such a nice sound, the snow under your hiking boots.

      Verwijderen
  4. Beste Aritha,
    Nou zeg, jij had geluk en je hebt ook een oog voor deze wonderlijke details.
    Hoeveel mensen in het leven razen hier aan voorbij?
    Het is mooi om even een frisse neus èn koude vingers te halen—en je handschoenen vind ik nog steeds heel mooi!
    Ja, die innige foto van de lieveheersbeestjes is ook heel bijzonder.
    Wij hebben hier geen sneeuw gezien dit jaar en al enkele jaren niet.
    Dampende bomen heb je ook goed weten te 'vangen' op camera.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Mariette, vandaag verraste het weer me echt. We hadden sneeuw. Dus maakte ik mijn tweede wandeling deze week. In de sneeuw. Het was geweldig. Ik heb een sneeuwbal gemaakt. Geen sneeuwpop. Maar dat had best gekund.

      Verwijderen
  5. Beautiful pictures and a beautiful place to go walking.
    We are supposed to get snow overnight so I may be taking my morning walk in the snow.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, that would be fun! Then you go for a snow hike. Well, I did this morning too. It had snowed on the hill. A thick layer. It was so beautiful to see

      Verwijderen
  6. Ach wat leuk je hebt oog voor detail .
    De dampende bomen herken ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi die dampemde boom, zoiets heb ik nooit eerder gezien.
    Tja het gebeurt mij ook regelmatig hoor dat ik aan de wandel ben zonder de camera, ik heb geen zin om iedere dag met de camera te slepen, ik heb een goede telefoon die mooie foto's maakt, maar voor details is het net niet goed genoeg vind ik, trouwens de zandsculpturen heb ik wel allemaal met de telefoon gemaakt.
    Jij had gelukkig je camera wel bij je en hebt er ook nog eens een mooie video van gemaakt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O toch met je mobiel, die zandsculpturen. Je kunt er inderdaad zulke mooie foto's mee maken.

      Verwijderen
  8. Hoi Aritha.

    Hele mooie foto's.
    Apart die dampende bomen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Aritha,
    In het bos is altijd weer genieten, ongeacht de weersomstandigheden. Mooie foto van de dampende bomen met het zonlicht erbij. De slapende lieveheersbeestjes vind ik erg leuk. Sinds ik een eerder blog hierover van jou gelezen heb, kijk ik overal waar ik kom of ik ze kan vinden. Helaas, tot nu toe nog niet gelukt.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vindt ze vast wel. Vooral op kniehoogte kijken, Annette.

      Verwijderen
  10. These photos are gorgeous! I like seeing the snow. We can't seem to get any, it just stays too warm. Thanks for linking up.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Love those misty trees. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Si no llevaba esa mujer la cámara con ella, siempre se lleva el móvil en el bolso y estos disponen todos de una cámara.
    Es una lástima que con las bellezas que tiene el bosque, no lo haya podido fotografiar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por tu respuesta en mi blog. La nieve, el bosque... sí, fue algo verdaderamente impresionante. Pero hoy vi flores de primavera. También es hermoso.

      Verwijderen
  13. Reacties
    1. Hilly, ja ongelofelijk hè. In elke seizoen zie je er weer wat moois aan die bomen.

      Verwijderen
  14. Amazing to see the steaming tree, lovely photographs and video.

    I enjoyed my visit to the forest with you :)

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I enjoyed it so much that you walked with me. Thank you for your company 😁

      Verwijderen
  15. I adore ladybugs. I think that they are disappearing here, we hardly ever see them anymore. I enjoyed your photos, as always.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, how sad that you don't see ladybugs 🐞🐞 in your area. They must be there somewhere, maybe hidden in your house. Another fun idea: you can make a wood ladybug mezuzah. I saw one for sale with an engraved floral design and a ladybug, but I think you're creative enough to make one yourself.

      All the best: Aritha

      Verwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥