woensdag 11 januari 2023

Verbluffend paarse zwammetjes

Ik heb zoiets moois gezien. Ik liep voorzichtig tussen de bomen in het stukje bos, waar ik begin november ook over schreef. Toen zag ik honingzwammen!

Prachtig Prattenburg
De honingzwammen zijn nu verdwenen maar je kunt ze nog steeds op mijn blog bewonderen via: Prachtig Prattenburg ðŸ’›ðŸŒ² 

Prattenburgse bos

Ik zie wat jij niet ziet en de kleur is...
Ik snuffelde een beetje rond, op zoek naar iets moois en toen ontdekte ik opeens een paarse waas op één van de boomstammen. Ik keek wat beter en zei toen: o, wow,  dat is mooi! Ik wijs ernaar met mijn vinger op de foto hieronder.

💜💜💜

Paarse korstzwammen

Paarse korstzwammen

Rampzalig of verbluffend?
De naam: paarse korstzwam. Niet zeldzaam, dus jij kunt hem ook zomaar ergens tegenkomen. Volgens een site over boomverzorging zijn het vooral rampzalige parasitaire zwammetjes (omdat ze de loodglansziekte veroorzaken bij fruitbomen. Rampzalig of niet, ze zijn verbluffend paars.

Ga je gang 
Hier, in dit stukje van het Prattenburgse bos, zijn de fijnsparren al aan het afsterven door de klimaatverandering. Hier mogen de paarse korstzwammen hun gang gaan.

💜💜💜

Paarse korstzwammen

En een korte video 
Zie je hoe klein?
En hoe paars.


💜 Paarse korstzwam is niet eetbaar
💜 Op de afgezaagde stobben van ongewenste bomen zoals vogelkers worden de sporen van de schimmel gesmeerd. Zodra de schimmel de wortels bereikt heeft gaat de boom dood.
💜 Wel leuk: dit kleurtje

32 opmerkingen:

  1. I've never seen that before. Such a pretty color.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 😊 Thanks for your response and for taking the time to read my blog. Have you seen any interesting mushrooms lately in your area?

      Verwijderen
  2. That purple fungi is so pretty, how could anything be such a beautiful color and so deadly? And yet, it is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, it's truly wonderful. But perhaps it has such a bright color to warn us: I am poisonous.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Special, isn't it, this color. Thanks for visiting my blog.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Thanks for your response, William. I really enjoy seeing your responses every time.There are so many beautiful things to see, in nature. I also think in cities and towns.



      Verwijderen
  5. Beste Aritha,
    Allereerst—wat draag je mooie zelfgebreide vingerloze handschoenen!
    Die maken het wijzen naar die prachtige paarse zwammetjes nóg mooier.
    Je hebt wel een oog om zulke dingen te ontdekken.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mariette. Ik vind ze zelf ook zo leuk. Vooral omdat ik mijn telefoon kan gebruiken zonder mijn handschoenen uit te doen. Leuke kleurtjes hè. Bedankt voor je lieve reactie.

      Verwijderen
    2. Wel verdiend in alle opzichten en dat is wat schrijvers doen—ècht lezen en daarop reageren...🤗

      Verwijderen
  6. Lovely fungus, I have not seen that before. I hope all is well, belated Happy New Year to you and the family. Diane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also wish you a very happy new year, in your part of Europe. How are you and how has the winter been so far in France? Did you also have a lot of rain over the weekend? Here in the Netherlands, it's been raining too much, for too long. There are rivers that are about to overflow, which is very worrying in a country like the Netherlands. Thank you for your beautiful blog (your last one) with the birds and the weaver fly. It was very nice, Diana.

      Verwijderen
  7. Hoi Aritha.

    Echt prachtig ,zo'n mooie kleur ook.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo leuk om kleur te zien in een stukje bos dat doodgaat. Het is natuurlijk een venijnige zwam maar ja... toch mooi.

      Verwijderen
  8. Prachtig en nu zijn er ook veel kleine zwammetjes. Deze paarse heb ik 1x eerder gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er zijn er best veel te zien. Wie weet welke we nog spotten in januari.

      Verwijderen
  9. I have not come across purple fungus, but wow it is beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your response. I am so glad to have come across these mushrooms, with their stunning colors. I am curious to know what kinds of mushrooms can be seen in your area. Additionally, thank you for your touching "thankful Thursday" post, MIchelle

      Verwijderen
  10. I've not seen these before ...
    'Disastrous or not, they are stunningly purple'

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I've not seen purple fungus, but it is certainly beautiful!

    Hugs and blessings, Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your response, Veronica These mushrooms were really surprising to me. Especially the color.

      Verwijderen
  12. Hoi Aritha,
    Prachtig paars! Ik zie ze hier ook in het park. Je hebt ze prachtig gefotografeerd!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een mooie paarse zwammetjes zijn dit, ik heb dit nooit eerder gezien.
    Je hebt het goed vast gelegd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fabulous - Amazing Photos - Sending Positive Vibes Your Way

    Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jouw liefde voor paddenstoelen/zwammen werkt aanstekelijk! Ik heb dit ook nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥