zaterdag 25 februari 2023

De krokus: hoopvolle winterbloem

Ik probeer iedere dag 30 minuten buiten te zijn. Soms ga ik onkruid trekken. Andere keren maak ik een wandeling in de buurt. 

💛 Gele krokussen
Ik krijg pas zin om te wandelen als ik mijn wandelschoenen aan heb. Vandaag ging ik op zoek naar "gele krokussen". En... ik zag ze.

Gele krokus

gele krokus

Eten mussen gele krokussen?
Ergens las ik dat mussen de nectar en het stuifmeel van krokussen eten. Is het waar? Ik weet het niet. Ik geloof het pas als ik er een foto van zie. Wat wel waar is, is dat zijn steeds minder gele krokussen bloeien in Nederland.

💜 Paarse krokussen bij de molen
Nog meer krokussen ? Ja, ik zag boerenkrokussen tijdens een eerdere wandeling. Kijk: vlakbij onze molen!

Krokus



Krokus: symbool van hoop
Ik word blij van krokussen. Ze zijn een symbool van hoop, omdat het een van de eerste bloemen zijn die bloeien na (of in) de winter. De bomen zijn nog kaal, de wind voelt koud aan, de winterjas kan nog niet uit... maar de lente komt eraan!

💜 Mijn blogpost uit 2017: Purple Crocus Blanket
💞 Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige post 
💛 Denk jij dat mussen krokus-nectar eten?

22 opmerkingen:

  1. Their color is more like orange rather than yellow, but they are beautiful nontheless.
    As a symbol of hope, crocuses are much needed now to uplift our spirit and make us believe that better times lay ahead of us.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Duta, for your response. Yes, in the photo it appears orange but it leans more towards yellow. It is sometimes referred to as buttery yellow (the color of buttercup). It's also lighter than saffron. You'd have to see it :-)

      A poem special for you:

      Amidst the mud and chaos 'round
      Hope springs up from the muddy ground
      Yellow crocuses in bright display
      Pushing through the darkness to greet the day

      Their petals shine like morning sun
      A promise that the strife is done
      A symbol of hope, a beacon of light
      A reminder that everything will be alright

      As we journey through the stormy night
      The yellow crocus offers respite
      A hope that keeps our spirit strong
      As we journey ever on

      So let the yellow crocus be
      A symbol of hope for you and me
      For even in the darkest hour
      There is beauty, there is power.

      Verwijderen
  2. The crocuses are beautiful to see. Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The pictures of the crocuses are beautiful, such beautiful colours!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful photographs of the crocus flowers.
    I don't think sparrows eat crocus nectar, but I'm not an expert!

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Love seeing those first blooms of spring.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's van de krokussen, de kleur geel zie ik hier best nog wel veel, maar de paarse kleur komt inderdaad steeds meer voor.
    Ik heb nog nooit gehoord dat de mussen van het nectar van het stuifmeel eten, ik heb het ook nog nooit gezien, dus ik denk dat het niet waar is.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Irma, voor je leuke reactie. Ik denk ook dat het niet kan. Vogels weten wat ze doen. Ze eten liever wat anders.

      Verwijderen
  7. It will be a while before we see crocuses here, Aritha, but as we get into March we are all hopeful. The weather? That's another matter entirely.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I forgot to add that I have never heard of sparrows, or any other bird for that matter, consuming any part of a crocus, which is quite toxic and can can make dogs and cats violently sick if ingested.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. David, I was hoping you'd react! As a bird expert, I trust your opinion entirely. I have a hunch that crocuses might be making our feathered friends ill. Thanks for taking the time to respond to my blog post

      Verwijderen
  9. Hoi Aritha.

    Dit geeft je echt een voorjaarsgevoel.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Aritha,
    Ik word altijd zo blij als ik de krokussen zie. Eindelijk weer een beetje (vrolijke) kleur in de natuur. Bij ons staan er heel veel gele krokussen, vaak gemengd met de paarse krokussen. Ik heb er trouwens (nog) geen mus bij gezien.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vandaag een nieuw veldje ontdekt met alleen maar geel. Vrolijk!

      Verwijderen
  11. Beste Aritha,
    Prachtige foto's en zoals altijd zo mooi beschreven!
    Bij ons zijn alle gele crocussen helemaal weg... waarom?
    Maar bomen bloeien en het is vandaag 28°C.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O wat lekker warm Mariette. Ik kom even bij jou buurten hoor.

      Verwijderen
  12. Oh Aritha those crocus look absolutely wonderful. Mine have not started blooming yet but so enjoyed seeing yours.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥