woensdag 15 maart 2023

Verliefd op orchideeën: dankzij een cadeau

"Orchideeën zijn als mensen: ze komen in vele soorten en maten, en ze hebben allemaal hun eigen unieke schoonheid."
He begon met een cadeau
Ik ben dol op planten. Maar ik hield niet van de orchidee. Totdat ik er 2 jaar geleden eentje cadeau kreeg. Wat heb ik genoten van mijn "blauwe orchidee". Nog leuker: het jaar erop gaf hij witte bloemen. Ik schreef daar een enthousiaste blog over (zie link hieronder)

💙 Je bent mooier als je echt bent

Alweer een orchidee cadeau
Op Valentijnsdag kreeg ik een roze orchidee van mijn man. Mijn tweede orchidee. Wat een schatje. Zowel orchidee als mijn man natuurlijk.

Tekst op de foto: #valentinesflower: we never used to do this, but I made a joke about how we never celebrated Valentine's Day and how I would secretly love to receive an orchid.


Mysterieus en elegant
Waarom ik nu wel van deze plant hou? Om de bloemen. Om het groeiproces. Omdat de zorg minder complex is dan ik dacht. Bonus: deze plant vind het zelfs leuk om gefotografeerd te worden en haar bloemen zijn zeer geduldig. Een mysterieuze, unieke en elegante plant. Net als haar naam: Phalaenopsis. 

De betoverende betekenis van de naam Phalaenopsis. Phalaenopsis ontleent haar botanische naam aan de samenstelling van de Griekse woorden ‘Phalaina’ (vlinder) en ‘Opsis’ (gelijkend op), die aan het geslacht werd gegeven toen botanici de bloem van de soort Phalaenopsis amabilis in het schemerduister van de tropen per abuis voor tropische nachtvlinders hielden.



Groei en bloei als een orchidee
Ik hoop dat ik je overtuigde dat orchideeën boeiende planten zijn. Ze hebben een langzaam groeiproces. Soms duurt het best lang voordat ze bloemen ontwikkelen. Geduld, geduld. Maar wij hebben soms toch ook wat extra tijd nodig om te groeien en bloeien? Ik ben zelf een laatbloeier.

🌸❄️ Hieronder mijn orchidee met sneeuwvlokken op de achtergrond.


🌸  Heb je zelf een orchidee in huis en zo ja, welke soort? 
🌸  Welke andere planten vind je nog meer fascinerend en waarom?
🌸  Heb je wel eens een plant een naam gegeven, en zo ja, wat was die naam?

Doe ook mee met de Picturale dinsdag Link Up 

31 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear Aritha,
      The orchid reminds me of my birthday on January 25th. I was just in the hospital this year. My roommates gave me a bouquet of orchids that day. I was very happy about it.
      I love wildflowers more than orchids, but I've loved them ever since I received that bouquet.
      I have been reading you for a while now and I really like your blog. I find many beautiful thoughts and photos in it.
      I wish you all the best from Hungary. Éva

      Verwijderen
    2. Thank you so much for sharing your story with me! It's wonderful to hear that the orchids hold a special memory for you and brought you joy during a difficult time. 🌸🥰 It's also great to hear that you enjoy my blog and find inspiration in it. Thank you for your kind words and I am following you back, Évan 🙏💕

      Verwijderen
  2. Beste Aritha,
    Ja hoor, wij hebben altijd orchideeën en hebben ze leren waarderen tijdens ons werk en wonen in Indonesië. Een heel sterke plant overigens.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The orchid in your post, looks indeed mysterious and elegant, as you put it. When one gets it as a gift, it is even more appreciated an liked.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for dropping by DUTA. Yes, when you receive a plant, it becomes much more special. I'm actually happier with a plant than a bouquet of flowers. How about you? 🌱🌻

      Verwijderen
  4. They are beautiful flowers. I've never had one.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh, let Ken read this blog. Maybe he'll buy one for you. 😉🤞

      Verwijderen
  5. I do not have any orchids.
    They are beautiful looking flowers and your photographs show them so well.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your kind compliment, Jan, and I really appreciate you reading my blog consistently. That's very sweet of you. 😊❤️

      Verwijderen
  6. Ah ze zijn mooi mijn moeder had ze ook altijd toen ze 2 jaar geleden overleed hebben we allemaal er een paar meegenomen. En ze doen het nog steeds. Op binnennenste buiten was een man die vertelde je kunt er echt jaren mee doen. Ik zoek nu wel de wat apartere kleuren . Bij de deka hadden ze een tijdje terug heel veel bijzondere kleuren . Ik heb een gele met spikkels meegenomen. Echt een beauty.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Heb je een foto van die van jou? 😍📸

      Verwijderen
  7. Aritha,

    ik vind het mooie bloemen, maar kon ze nooit zo lang goed houden.
    Het blijkt dat ik er een beetje teveel aandacht aan gaf, teveel water :(

    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. You're tempting me to go buy an orchid. I had one once but it didn't do well. That was a long time ago, maybe it's time to try again. Your orchids are truly beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your orchid is stunning, Aritha, I've never had any success with them.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amalia, I'm not sure but maybe you have another favorite plant or something. 🤔 How about the azalea? 🌺

      Verwijderen
  10. Volgens mij heb ik nog nooit een orchidee in huis gehad 🫢. Misschien moet ik er ook een kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I've never had one, and was the same. Didn't think I'd like, but now you make me want one. My daughter has one and they are so pretty. I'm not a green thumb when it comes to plants so thought they would be very hard to care for. Thanks for the information. And, to make them more special, your hubby gave to you. Thanks for visiting me and linking up.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for visiting my blog. I especially like the flowers. 🌸 When the flowers are gone, it's a very bare, boring plant though 😕

      Verwijderen
  12. I had lots of them but after they bloom I never could make them bloom again I don’t have the «  green hand »

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Perhaps a succulent plant would be a better idea for you. But I find those more labor-intensive myself.

      Verwijderen
  13. Ik vind het een mooie bloem maar heb ze zelf niet in huis. Ik zou ze ook niet zo heel gauw kopen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zei ik ook ooit. Wie weet krijg jij er ook ooit eentje cadeau.

      Verwijderen
  14. Ah de orchidee. Ik heb er 4 in huis. een geërfde, mijn vriendin is 5 ,5 jaar terug overleden en haar orchidee heb ik nog. sterker nog hij heeft ooit een stek geproduceerd die ook alweer een paar keer gebloeid heeft. De stek staat nu bij haar broer. Verder heb ik een orchidee die ik uit de vuilnisbak heb gered/ bij mijn moeder. ik haalde hem er uit toen ik de vuilnis ging wegbrengen. Hij is weer mooi geworden. Ook nog een die ik kreeg van kinderen uit mijn peuterklasje. /Zij gaan volgend schooljaar naar de middelbare. En een gekochte. Mijn planten die ik kreeg , gewoon of uit uit een stek, noem ik naar degene van wie ik ze heb gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥