dinsdag 4 april 2023

Wandeling in april: blij met mooie dingen 😍

Maandag maakte ik mijn eerste april-wandeling! Het was zo verfrissend om even uit de dagelijkse routine te stappen en te genieten van de omgeving. Er komt steeds meer groen aan de bomen! De lariksen lopen zo mooi uit!

2 foto's van lentegroen 📷
  1. bomen met een vleugje groen
  2. close-up van vleugje groen


Bij het Egelmeer 💦
Ik was zo verrast door het feit dat er water in het Egelmeer zat - zo gaaf! Dat vormt een bijzonder fenomeen, aangezien het meer normaal gesproken wordt gevoed door regenwater en daardoor bijna altijd droog komt te staan. Ik vond het  prachtig om te zien (vanuit de verte, je mag er niet naar toe lopen). 

Ik heb er meteen een foto van gemaakt. 
Zo blauw als dat water lijkt!


De Rode Heidelucifer 
Op mijn terugweg naar de fiets zag ik aan de rand van het heideveld een boomstronk bedekt met iets "roods". Ik struinde erheen en kon mijn geluk niet op. Wow: een groepje rode heidelucifers! Ik knielde neer en schoot veel foto's van allerlei kanten. 

Wist je dat de rode heidelucifer eigenlijk een korstmos is? Ja, je hoort het goed - een korstmos! Het is eigenlijk een unieke symbiose tussen een schimmel en een fotosynthetisch organisme, zoals een bacterie of een alg. Samen vormen ze de rode heidelucifer

BLIJ 🌿🔴




Grijze Zandbij
O ja, en ik zag mijn eerste grijze zandbij. Zandbijen maken hun nest in de grond; ze vliegen van begin maart tot eind mei. Wil je ze ook zien, ga dan op speurtocht in zanderige omgevingen, zoals deze heide bij het egelmeer. 

🐝 Ik heb er een korte video van gemaakt om te laten zien hoe bijzonder deze bijen zijn.



Blij met mooie dingen 😍
Ik voel me nog steeds een beetje blij met al de mooie dingen die ik zag tijdens deze wandeling. Met hoofdpijn ging ik weg. Zonder hoofdpijn kwam ik terug.  

🤔🌱💭 Heb jij wel eens een korstmos gezien 
🌿👀🌸 Wat is het meest unieke dat jij hebt ontdekt tijdens een wandeling?
🗺️🔎🌍 Wat zijn jouw tips voor het ontdekken van nieuwe natuurlijke gebieden in jouw omgeving?

Hey KEV, ik beloofde je foto's van Nederlandse huizen en die komen eraan! Binnenkort verschijnt er een nieuwe blog op mijn website vol met foto's van huizen uit Nederland 📷🏠 #Nederlandsehuizen #fotoblog

11 opmerkingen:

  1. So lovely!! I enjoyed all of your beautiful pictures, and those heather matches are really interesting. I've never seen anything quite like them before. We do have different kinds of lichen here in the states where I live. The most unique thing I've ever discovered during a walk...a "ghost plant", also known as "Indian Pipes". I had never seen them before and almost stumbled over them they were so strange looking. Tips for discovering new natural areas...get out and walk. Go away from the noisy public places and venture into the woods, but be careful and take someone with you.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke wandeling. Zeker nu alles lekker groen wordt. Rode heidelucifer je moet maar boffen om het tegen te komen.
    Bijzonder hè dat dat groeit op dood hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You find some of the most delicate and beautiful sights. Thank you for sharing them.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks ARITHA- I look forward to your photos of the Houses from the Netherlands. Regards. KEV.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Aritha,
    Die Rode Heidelucifer is heel erg goed vastgelegd en ook erg goed die foto met je hand erbij om aan te geven wat de ware grootte is.
    Ja, je kunt je hoofd weer fris maken tijdens zo'n wandeling in zuivere lucht en met zoveel blije ontdekkingen! Kleine wondertjes van de natuur en je bent gelukkig als je daar niet aan voorbij gaat.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. What a lovely walk! I can see why you enjoyed it. Beautiful sight :)
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. A beautiful walk and that lichen is lovely!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥