donderdag 25 april 2024

Gun me wat privacy, please

Als ik zing, weet je dat er een plensbui aankomt. Geloof me, ik ben een echte weerman! Pas zong ik mijn longen uit mijn lijf en wat denk je? Precies, daar kwam de regen. Nu ben ik niet snel van mijn stuk gebracht, maar als het te lang blijft plenzen, duik ik lekker mijn nest in of kruip ik onder een struik

Poetsbeurt
Toen de regenbui voorbij was, fladderde ik naar een hoge tak. Tijd voor een poetsbeurt! Ik wil er natuurlijk wel piekfijn uitzien, dus mijn veren krijgen een grondige opknapbeurt na dat natte avontuur.




Gun me wat privacy!
En als de zon weer tevoorschijn komt, ga ik lekker op een tak zitten met mijn vleugels wijd open om mijn veren te drogen. Heerlijk toch, die warme zonnestralen! Als dat mens nou maar weg ging met haar fototoestel voor het raam. Ik kijk haar boos aan: gun me wat privacy, please

Weetje

Vogels besteden elke dag tijd aan het poetsen van hun veren. Dit is belangrijk omdat het helpt om hun verenkleed schoon te houden, wat op zijn beurt essentieel is voor isolatie tegen de kou, bescherming tegen regen en het behoud van hun vermogen om te vliegen. Na regen of andere verstoringen nemen vogels extra tijd om zichzelf te poetsen, om ervoor te zorgen dat hun veren droog en luchtig blijven, waardoor ze optimaal kunnen functioneren.

👀 Heb jij wel eens een vogel gezien die zijn veren poetste?

6 opmerkingen:

  1. Beste Aritha,
    Ja, wij hebben ze wel zien poetsen en ook heerlijk spetteren in onze vogelbadjes en erna op een tak gaan zitten toilet maken.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I did enjoy this post ... so cute.
    Wishing you a happy weekend.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥