donderdag 18 april 2024

Bèh, mama, waar ben je?

 Toen ik voor de bui uit naar huis fietste deze week zag ik twee lammetjes slapen in de wei. Ik stopte om een foto te maken en ik denk dat ik ze wakker maakte.

Beh, mama waar ben je?
Eén van hen tilde zijn kop op en keek slaperig om zich heen. Toen stond het op, hobbelde over het andere lam heen en ging op zoek naar mamaschaap. Beh, mama, waar ben je




Daar is mama
Beh, mama waar ben je? Daar is mama! Eerst ging lam één door de knietjes om te drinken, daarna lam twee. Het was zo grappig dat ze met een staart bleven kwispelden.

Lammetjes met hun staart kwispelen. Dit is een manier om ervoor te zorgen dat de moeder kan ruiken dat het drinkende lammetje van haar is. Luister naar Willem Wever






Kleine weide
En nu nog een foto van deze kleine weide, naast het fietspad. Zo ziet het eruit toen ik uitzoomde. Ik vind leuk om hier langs te fietsen. 

🐏🐏🐏 Om de schapen natuurlijk.


Staartjes niet afsnijden
Vroeger zag je lammetjes met een kleine staart, een soort knotje. Dat is nu niet meer omdat sinds 1 januari 2008 een verbod geldt op het couperen (afsnijden) van staarten bij lammeren en schapen. Met een tijdelijke uitzondering tot 2028 voor enkele rassen.
  • De primaire reden om het wel te doen was het verminderen van het risico op myiasis (infectie met vliegenlarven)

🐏 Wat vind jij, mag een lam zijn staart houden?

16 opmerkingen:

  1. Beste Aritha,
    Goh, wat een schattige ogenblikken bijna poëtisch vastgelegd voor je lezers!
    Wat zijn die lammetjes lief en ook de mama natuurlijk.
    Mooi gebied om even langs te fietsen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This was so sweet. Thank you for sharing these precious moments with us. Regarding the tail docking, I prefer to leave a tail intact unless there is a very good reason why it should not be. I don't know much about lambs, etc., but God gave them a tail for a reason, I suspect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The lambs are so cute. I would say to let the animals keep their tails. They must have them for a good reason.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I'd like to cycle by the cute lambs, too. What fun to watch them playing and running to their mother. I lean towards letting the lambs keep their tails.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Aritha,
    Beautiful photos of the little lambs. They are so cute! I'm glad their mother could give them milk.
    Have a wonderful day!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schatjes! Ik vind het altijd zo leuk dat hun staart heen en weer gaat als ze drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve fotos. Van mij hun staartje houden. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stel je voor dat ik een lammetje was en ze zouden mijn staartje eraf snijden, brrr! Van mij mogen ze 'm houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello,
    The lambs are adorable, I love the sheep. If it is a health concern I would think it is a good idea to dock the tail. Take care, have a wonderful day and a happy weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The wagging tail helps the mom know the lambs are hers from the smell. How wonderful. Nice views for your bike ride!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. These are so cute. I think, in this day and age, we have to rethink what we do to domesticated critters.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aww the lambs are so cute.
    I enjoyed seeing your photographs.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van mij mogen ze hun staartje houden hoor! Zo schattig deze foto's. De rijkdom van het nieuwe leven in het voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥