zaterdag 6 april 2024

Wat doen die mussen toch?

Vandaag zijn er extreem veel pollen in de lucht. Een binnenblijfdag voor mij, maar ook vanuit huis kan je leuke dingen zien en beleven.

Prunus bloeit in tuin
Mijn prunus doet heel erg zijn best en bloeit mooi roze en ik maakte er een foto van, terwijl ik op de bank voor het raam, door het glas heen, tussen mijn kamerplanten door. 



De bomen krijgen blaadjes
Toen ik mijn havermoutpap klaarmaakte in de vroege morgen zag ik opeens dat de bomen, langs de weg opzij van ons huis groen werden. Ik kon alleen de top van de bomen zien die boven onze schutting uitstak, vanuit het leukenraam en ik pakte mijn camera, klik-klik

Ik vind het zo mooi hoe die frisgroeneblaadjes oplichtten in de ochtendzon


Duiven op windwijzer
Onze schuin-tegenover-buren hebben een vogelwindwijzer op hun schoorsteen staan en toen ik vanmorgen mijn koffie opdronk zag ik opeens twee duiven er boven op zitten. Grappig. Ik was net op tijd om er een foto van te maken.

Saharazand in de lucht
De lucht was toen nog mooi blauw. Nu niet meer. De zuidenwind heeft stof uit de Sahara meegenomen en de hemel heeft de kleur van een oude foto gekregen: bijna sepia terwijl de zon wel schijnt.



Nou die duiven mogen meedoen met Eileens Saturday's Critters en de mussen die ik spotte op onze buxusheggetjes ook. 

Wat doen die mussen toch?
Opeens hebben we mussen in de tuin. Wat doen ze toch? Bijna met mijn neus op het raam observeerde ik hun gedrag en zag het... Ze pikten rupsen tussen het groen vandaan. Ik schrok. Toch geen rupsen van de buxusmot? Jarenlang lukte het ons om de heggetjes groen te houden. Ooooh, kijk! Ik zie de rupsen met het blote oog door de lens van mijn camera! Hap, daar heeft mus er weer één in haar snavel en de ander mus ook al. 

De foto's hieronder nam ik gistermiddag door het raam heen maar o wat een pech is dit. De rupsen hebben al veel opgevreten en de mussen kwam vandaag niet terug... 




De rups is een exoot in Nederland waardoor hij jaren lang veel overlast heeft gegeven, gelukkig zijn er steeds meer natuurlijke vijanden. De mus bijvoorbeeld. bron: Ecostyle

Hoe heet deze rups?
🐛 Mijn man zag tijdens zijn wandeling een ander rups. Weet jij hoe hij heet? 


Vanuit huis
🏠 Dit was mijn vanuit-huis blog! Geweldig, toch? 😄 Ik wil dankje wel zeggen tegen alle mensen die gereageerd hebben op mijn vorige blog. Bedankt voor jullie reacties.

Fijn weekend!

19 opmerkingen:

  1. Beste Aritha,
    Wat Internet teweeg heeft gebracht over de laatste decennia is wel de angst voor allergieën zoals b.v. van pollen.
    Wij beiden hebben er nooit bij stil gestaan en ook nooit geen last gehad—wij laten ons ook niet gemakkelijk iets aanpraten!
    Wat doen de dieren in de natuur dan—ook thuisblijven?
    Lieve mussen hebben jullie die deze invasive rups te lijf gaan.
    Duifjes zijn mooi, bij ons zaten er tijdens ontbijt twee op het water bad.
    Meteen nadat we de vogels gevoerd hadden waren ze ook aan het smikkelen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaaah, wat leuk! Je hebt gelijk hoor wat het internet betreft: pollen doesn't bother me much, but my histamine intolerance goes haywire when it's around. It leads to sudden blood pressure drops and near-fainting episodes. And guess what? Histamine also messes with my digestion, sleep, and immune system. So, I often have nighttime struggles with histamine, like my body hosting its own unplanned midnight adventure, Mariette. Ik ben blij dat mijn allergoloog me hierin begeleidde.

      Verwijderen
  2. Hello Aritha,
    Your trees and blossoms are so pretty. Love the sweet sparrow and the weathervane with the pigeons. I think the sparrows are always looking for food, maybe insects to eat. I am not an expert on the caterpillars. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, enjoy your day and happy weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It's amazing to me that the Sahara sand travels so far and affects your skies so intensely. I hope the pollen soon abates and you will be able to go outside again. The prunus blossoms are lovely, as is the light in the tender new leaves. Take good care.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lorrie,

      Thank you for your response. Fortunately, Sahara dust in our atmosphere isn't dangerous as it generally hangs high up in the air. Enjoy your day

      Verwijderen
  4. A delightful post Aritha! I am so sorry you have allergies to the pollen. It's very interesting about the dust from the Sahara. Always amazing how the winds transport these things so far. I remember years ago living in California when Mount St. Helens erupted. The sky - 800 miles south - where I lived at the time - was yellow and I watched flakes of ash falling for hours and hours. Mother Nature is very powerful. Wonderful photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In nature bright colors can mean stay away. I wouldn't touch that red and yellow one. Looks dangerous! 😃😳

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Aritha!
    The Prunus flowers looks great. I long to see some flowers here. We got red sand from Sahara here too. It's strange to see.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, ik wil dit even met je delen. Mijn man was ook zo verschrikkelijk allergisch voor pollen. Hij was er gewoon ziek van. Ook lang bij de allergoloog gelopen. Maar het bleef erg, ondanks pillen, oogdruppels etc. Toen uit wanhoop bij een homeopaat terecht gekomen. Mijn man moest stoppen met koeienmelk en melkproducten. Geen centje pijn meer. Al een aantal jaar nu. Echt verbluffend. Geitenmelk gaat wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. It's so good to see everything blooming out! I love Spring! Those sparrows were trying to have a feast! Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I loved your post and pictures of the doves, sparrows, and flowers blooming! Also the new green leaves of springtime! I don't know what kind of caterpillar that is, but I wouldn't touch it. Some can give a nasty sting. The birds don't seem to mind, however. Our pollen season seems to be coming to a close here, thankfully. Yellow green pollen dust has been on everything everywhere. We wash off the porch tables and our car, and it comes right back on. Thankfully we had a good rain the other day, which seems to have taken care of the worst of it for now. We also get the Sahara dust from time to time here where we live. It's amazing how far it can travel! Have a blessed and beautiful rest of your weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sounds like a nature-filled day from home! I love sparrows!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi om te zien, dat na een paar warmere dagen de natuur uitloopt met fris groen en mooie bloesems

    BeantwoordenVerwijderen
  12. So sorry you have pollen allergies.
    Here in the UK we too sometimes have sand from the Sahara ...

    I enjoyed your photographs

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik dacht eerst even dat de duiven onderdeel waren van de windwijzer. Het lijkt net alsof ze er onderdeel vanuit maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥