dinsdag 9 april 2024

Ik ben geel en heb haartjes... rara wat ben ik

Ik wilde wel afstappen maar ik durfde niet. Als je op een smalle dijk fietst en er rijden auto's achter je die je in willen halen, dan blijf je liever doorfietsen.

Gele bloemen
Jammer, dacht ik, want ik zag zoveel gele bloemen en werd nieuwsgierig. Ik wilde plaatjes schieten. Niet dus


Bonte gele dovenetel
Ik fietste door en reed naar het bos. Verrassing: daar zag ik dezelfde bloemen. Enthousiast knielde ik op de vochtige bosbodem neer en bekeek ze goed. Wat  mooi! Ik zag een mooie zilveren plekken op de bladerden. Gauw checkte ik mijn app. Oooh, dit is dus de bonte gele dovenetel. Wow, en wat heeft hij lange haren langs de rand!

Lamos = muil
De gele dovenetel hoort bij de lipbloemfamilie of lamiaceae. Dat moeilijk woord is afgeleid van het Griekse woord lamos (muil of keelgat). Kijk je naar de bloem, dan snap je het wel, haha


Dovenetels worden vaak gezien als onkruid, maar wist je dat het blad en de bloemen  eetbaar  zijn en het zien er ook nog eens leuk uit op een salade! Het zit boordevol ijzer en vitaminen. Van gedroogde dovenetelbladeren kun je thee maken! Dat zou dan weer kunnen helpen bij ontstekingen, bloedarmoede en menstruatieproblemen.

Pluk me dan als je kan...
De volgende keer pluk ik wat bloemetjes en blaadjes om mee naar huis te nemen. Ik houd ervan en de hommels en bijtjes ook.

💛 Waar zouden die haartjes voor dienen? 

Doe mee en deel jou blog op de Linkparty van Huisvlijt

11 opmerkingen:

  1. Interessant om een plant zo in detail te bekijken. De lange haren zullen ervoor zijn om je vast te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aritha,
    Ze hebben ook wel iets weg van de leeuwenbekjes. Erg mooi en ook goed gefotografeerd.
    Hier kennen we ze helaas niet en ook geen gewone netel.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This is quite beautiful. I have so much purple dead nettle here on our farm, but it is not as pretty as yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. After a winter of white, colour is most welcomed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Aritha.

    Mooie gele bloementjes.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. They are beautiful flowers, I am sure the bees love them too! Take care, have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. They look beautiful flowers and such a nice colour.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥