vrijdag 31 mei 2024

Orchidee in het Zonnetje

Bedankt voor het reageren op mijn vorige blog! Ik werd er blij van. Vandaag show ik mijn orchidee want opeens bloeit hij. Het heeft veel geregend deze week mijn orchidee-bloemen maakte "alles" goed. 

😃 Wat een feest in de vensterbank!


Telefoonfoto, o ja
Hieronder zie je de ware kleur van de orchidee. Wat een mooierd hĂš. Telefooncamera's passen vaak automatisch beeldverwerking toe. Dit maakt dat het contrast, de verzadiging en de helderheid van de kleuren sterker overkomt. Het wordt er levendiger van
Marilyn Lott “It is so amazing to see a flower as complex as these orchids are. They brighten up a greenhouse and are the classiest flower by far.”


Daar is de zon even!
Zon op mijn orchidee.... dat komt hierdoor. Toen de zon even doorbrak tilde ik hem op vanuit zijn verscholen plekje en bracht hem naar de vensterbank in de voorkamer. Mijn plant was helemaal blij. Ik besproeide  hem met de plantenspuit, voor een leuk effect. Daar houdt hij sowieso van. En toen de fotosessie: orchidee in het zonnetje

Fotomomentjes om te relaxen
Deze fotomomentjes vind ik zo leuk. Het duurt maar even, het kan tussendoor. 

Ik snap wel dat ze deze orchidee vlinderorchidee noemen; de bloemen lijken echt op de vleugels van een vlinder


Terug achter de stoel
Toen ik klaar was, droeg ik mijn orchidee weer terug naar zijn oorpronkelijke plek. Niet in de zon maar op een plekje achter de stoel op de  andere vensterbank waar niemand  hem ziet. Ik wel natuurlijk. De bloemen kijken naar buiten.

😅 Ik ben bang dat de bloemen eraf vallen als ik hem geen andere plek geef. En erg goed tegen zonlicht kan hij niet. Maar hĂ©, hij heeft toch een paat minuten zon gehad. 



Weetje: Ethyleengas, dat vrijkomt bij rijpend fruit, kan orchideeĂ«n beschadigen. Het kan hun bloemen laten verkleuren, de knoppen af laten vallen en de bloemen sneller laten verwelken. Houd je orchideeĂ«n weg van rijpend fruit.

💕 Wat was Ă©Ă©n van jouw mooiste momenten deze week?

12 opmerkingen:

  1. Oh my! that orchid is stunning, even when it is "sunning". I don't know much about growing orchids. My sister has the green thumb in our family, and she has several orchids. I know if I tried to grow them they would probably die so I leave it up to those who seem to have the knack for it. Your photos are really lovely. I never knew about the ripening fruit issue either. I had some overripe bananas in my kitchen today, so I made banana nut bread! Oh, I do have some ripening peaches sitting on the counter as well! So I guess the orchids would not like it here in my house. I'm glad I can enjoy seeing yours here!! Thank you for sharing it with us!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aritha.

    Hij is erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello Aritha,
    Your orchid is beautiful, love the blooms. Take care, have a happy weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Your orchid is beautiful and even more beautiful in the sunshine. Our skies have been so pretty this past week. Have a lovely weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Your orchids are stunningly beautiful and marvelous photos! I did not know that about ripening fruit, thank you for this information.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Aritha,
    Schrijf jij hier een fabeltje—orchidee kan niet erg goed tegen zonlicht...?
    Niets is minder waar omdat ze in de tropen gewoon buiten groeien en in het volle zonlicht.
    https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2012/08/our-tropical-patio-with-orchids-in.html
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful orchids and your photos portray it so well.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha ha een nieuwe orchidee van de Dekamarkt wit met spikkels ik hou ook van wat bijzondere kleuren en bij die winkel hebben ze mooier assortiment dan bij bloemist. Wit en rose ben ik op uitgekeken die had mijn moeder altijd fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een prachtige orchidee en zeker heel mooi in beeld gezet. Deze verdiend dan ook zeker een mooi plaatsje op je blog. En het klopt ook wat je schreef want orchideeën die binnen staan houden wel van licht om energie te krijgen maar achter het raam kan de zon de bladeren doen uitdrogen en verbranden. Die buiten staan zijn het zonlicht buiten gewend en zijn andere soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aritha gorgeous orchid...this is a flower I have never successfully grown. My mom had several over her years - some she kept alive for a time but in the end sad to say they died. Visited your previous post. Wow what a lovely set of photos. Your sunset was breathtaking and your words made me feel as if I was right there seeing it through your eyes. So glad that you and your beloved enjoyed it together. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful, my orchids have all suddenly decided to bloom as well. I do love them. I hope all is well with you and the family. Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Such a beautiful orchid.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥