zaterdag 15 juni 2024

Groene Grens: Fazant of Haas?

Ik zei dat het een fazant was, mijn man dacht meer aan een haas en hij schoot een foto. Aan het eind van de blog mag jij zeggen wie er gelijk had 😃

Rondje Groene Grens

Gisteren wandelden we rondje "Groene Grens". Juist als we het zo druk hebt allebei is het fijn om even buiten te zijn. Dat we dat nu pas ontdekken, na zoveel jaar!

Veldje korenbloemen

We wandelden langs een veld met gras en korenbloemen. Gaaf, dat blauw! Ik liep het veld in en mijn man maakte daar een foto van met zijn telefoon. 

💙 Wist je dat de bloemblaadjes van de blauwe korenbloem eetbaar zijn? 



De korenbloem is super belangrijk voor biodiversiteit, omdat het bijen en vlinders 🦋 aantrekt. Maar sinds 1950 gaat het slecht met de korenbloem in Nederland en Vlaanderen door intensieve landbouw 🚜 en het gebruik van zuivere zaadmengsels 🌾. Gelukkig zijn er inspanningen om de korenbloem terug te brengen, zoals het zaaien op speciale velden om uitsterven te voorkomen. 


Wow, gevlekte orchis en rietorchis

We zagen ook een moeras-veld met orchids: de gevlekte orchis en de rietorchis. Je kunt hieronder zien, dat ze echt verschillende zijn. Naar mijn idee hebben ze bijna geen geur. Ik zat er met mijn neus bovenop om een foto te maken, maar rook niks.

Yep, op de foto zie je dat ik huidtype 1 heb. Ik verbrand snel maar word bijna niet bruin. Toch ben ik iets minder wit dan op de foto 😄



Natuurgebied met houten vlonders

We liepen over houten vlonders, en het water eronder zag er helder uit. We zagen dingen in het water waarvan we niet wist wat het was? Kikkerdril? Visseneitjes? 

Weet jij het (foto 2 hieronder)




In een snelle wereld waarin we doelen willen bereiken en bereiken, vergeten we soms om te pauzeren en gewoon van het moment te genieten Paul M.


Collage "Groene Grens"

Ik sluit af met een collage. Yep, ik kan het nooit laten om het water te testen; even mijn hand erin steken en wat onderwatertakjes aanraken. Het was niet koud maar ik zou niet willen pootje paden want ik zag allerlei visjes zwemmen. Brrr...




Rara, wat is het voor een dier?

🤨🔍 Ik begon mijn blog met: fazant of  haas. Wat is het volgens jou?  Klik op het plaatje.

--

💖 Lieve groetjes en bedankt voor de reacties op mijn vorige blog!

@Diane all is well with my family, thank you
@Mariette dank je wel voor je commentaartje. Orchideeën houden van zon maar groeien volgens het www in de tropen op bomen om gefilterd licht te krijgen en zonnebrand te vermijden. Maar sommige soorten zoals Dendrobium, Cymbidium, Cattleya, Vanda en Spathoglottis plicata kunnen wel in de volle zon staan, Ik zag in je blog een Dendrobium nobile en een prachtige parrot flower (Papilionanthe teres). Die kunnen goed in de zon! 🌿✨ Maar de Nederlandse vlinderorchideeen wil het liefst indirect licht. Dank je wel voor je reactie. Weer wat geleerd.

En de winnaar is... een haas! Ik had het mis deze keer. 

7 opmerkingen:

  1. Lovely variety of flowers. I tis nice to see native wildflower doing well. Could the eggs belong to a frog. Have a great weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aritha,
    Wat een benijdenswaardige natuur met mooie wandel gelegenheid!
    Die rietorchis is geweldig en ook de korenbloemen. Die vond ik vroeger als kind zo mooi, samen met de klaproos maar die kon je nauwelijks plukken of de blaadjes vielen af.
    In de laatste foto zie ik een fazantenstaart...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You look great in the picture, Aritha! The greenery around you, fits your personality.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I see a pheasant tail and a hare near the bushes. Were there two animals? I love the photos of the flowers and the pond...frog eggs maybe? Such a lovely place to walk. The corn flowers are so beautiful! Thank you for taking us along with you on your walk. I enjoyed it very much.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I see two hare's, one running and one sitting.
    My guess is frog eggs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Those cornflowers are a wonderful blue.
    Lovely photographs on your post.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥