woensdag 23 oktober 2024

Zonneharpen op de Utrechtse Heuvelrug: Herfst 2024

De lucht was doordrenkt met de geur van paddenstoelen. Terwijl ik verder liep over het drassige bospad, viel de zon door de takken van de bomen en vormde een gouden nevel die over het pad hing. In deze blog deel ik een paar foto's om te laten zien hoe mooi het bos eruitziet op een zonnige herfstmorgen. 

Met Camera

Ik was zo blij dat ik mijn camera mee had! 📸✨

Zonneharpen en nevel in herfstbos op de Utrechtse Heuvelrug

Zonneharpen die door de bladeren van de bomen op het pad vallen in de herfst

Wat zijn Zonneharpen?

Zonneharpen zijn de nevelstralen die ontstaan wanneer vochtig boslicht het zonlicht verstrooit. Na een flinke regenbui is de kans groot dat je ze ziet! 

Soms zijn ze er. Soms ook niet. Ik liep er steeds dichter na toe. Het was heel stil om me heen.

Gouden zonneharpen tussen de boomstammen in een bos op de Utrechtse Heuvelrug

Mysterieuze zonneharpen tot op de bosbodem op de Utrechtse Heuvelrug

Wandelen op een vroege morgen met zonneharpen in een bos op de Utrechtse Heuvelrug

De Geur van het Bos

Je zou moeten ruiken wat ik rook. Ik kan proberen te omschrijven:

Denk aan de geur van pas gevallen bladeren die op de natte bodem liggen te vergaan, vermengd met de subtiele, nootachtige aroma's van paddenstoelen (teh... maar sommige stinken). Ik rook ook een vleugje dennenhout. Dat vind ik heerlijk.

Mystieke sfeer of de Utrechtse heuvelrug met mist tussen de bomen en  gouden zonneharpen

Uitnodigend plaatje met bospad met overhangende tak met herfstige beukenblaadjes

Tot Slot

Dit was mijn avontuur met de zonneharpen! 

Hou jij ook van zulke mooie lichtstralen in het bos? En weet je wat het verschil is tussen een jacobsladder en een zonneharp? Laat het me weten in de reacties! 

Iedereen mag meedoen met de Linkparty van Huisvlijt

5 opmerkingen:

  1. Jacob's Ladder is a flower, right?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken de Jacobsladder vanuit de Bijbel (een ladder naar de hemel waar engelen over lopen) maar dat zul je niet bedoelen. Ik kende de naam zonneharp niet, maar wat is het mooi om het te zien op jouw prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I haven't heard the term, "Sun harps", but they are beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jakobsladder is lichtval vanuit of door wolken heen. Ook zo'n mooi verschijnsel.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥