woensdag 6 oktober 2021

Is de hei nog paars?

Het regent zo hard. De druppels kletteren tegen het raam. Geen wandelweer vandaag. Gelukkig heb ik een paar foto's van mijn wandeling op maandag. Die deel ik vandaag op mijn blog. Dan is het voor mij net of ik die wandeling nog een keer wandel

🌲🌞🥾 Wandel je met me mee?

Roestbruin
Mandagochtend wandelde ik naar uitkijkpunt De Elsterkop. Is de hei nog paars? Dat vroeg ik me af. Zo benieuwd. Nee dus. De heide is nu roestbruin van kleur. Maar en daar zag ik nog een takje met paarse bloemetjes. Die vallen nu extra op.

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Prachtig stukje natuur
Ik plukte één zo'n bloeiend takje hei en maakte daar een foto van. Dat de hei helemaal paars was, deze zomer. Wat was het ongelofelijk mooi. Nu ook. Het is nu ook mooi. Het heeft iets ruigs. Ik vind dit een prachtig stukje natuur en het ligt goed verstopt tussen de dorpen Elst en Veenendaal. 

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Heidestruikjes zijn overlevers
Met zijn wortels houdt heide het zand vast en voorkomt zo dat het gaat stuiven. Zandgrond is arm aan voedsel, maar heide kan er toch overleven. 

Bos en reuzenbalsemien
Hieronder een foto van het bos. En een foto van een reuzenbalsemien. Die groeien langs het smalle fietspad dat door het bos naar Amerongen gaat. Deze plant komt oorspronkelijk uit Tibet en werd rond 1850 geïntroduceerd in Europa. 

🌞 Wat is de balsemien mooi in de zon!
 

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Blij met zon
Toen kwam ik al weer aan het eind van mijn wandeling. Ik was zo blij dat de zon scheen. Alles zag er fris en groen uit. Het gras op de picknickplek (foto hieronder) was nog helemaal nat van de dauw. Het rook heerlijk. De vogels floten. 

Regen
Vandaag regent het hard. Ik hoor de druppels op het raam. Het geeft niet. Ik blijf binnen vandaag. Ik vind het zielig voor mensen die er door heen moeten. Op de fiets. Of lopend. 

🌞 De zon komt wel weer. 

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Afsluiter
  • Een kleine kabouter in de holte van een boom
  • Een gele aardappelbovist. Hij keek naar me en zei: ik ben giftig

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug

🌞 Please, deel de eerste weerspreuk die in je gedachte komt.

27 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen :) ik zit nog lekker in pyjama en voel me gezegend dat ik dat lekker kan doen :D
    Maar ik dacht wel even aan m’n dochter die nooit een regenpak aan wil doen op de fiets.. gelukkig heeft ze de hardste buien niet op d’r hoofd gekregen.. fijne dag! Groetjes Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was wat hè? En vandaag (zaterdag) schijnt de zon gelukkig weer. Hiep hoi!

      Verwijderen
  2. Heather is a very attractive, hardy plant, that survives in poor soil as you point out. Sadly, it has been cleared from so many areas where it once thrived and along with it a whole suite of organisms that depended on it.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You are right. But now, here in The Netherlands, sheep-grazing is used as a management tool for heathland conservation. I think we begin to see how important such areas are.

      Verwijderen
  3. Hoi Aritha.

    Mooie foto's van de natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn om even met je over de hei te gaan. Ik vind dat altijd heel rustgevend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gewoon langzaam lopen en om je heen kijken. Daar word ik ook rustig van.

      Verwijderen
  5. Danke für diesen schönen Spaziergang.
    ...ein schönes Stück Natur..
    LG. Karin M.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I love your walks through the meadows and forests around you. I am always amazed at how similar it is to our woods here in the states. maybe your trees and shrubs are a little different, but yet they look so much the same. God created everything beautiful for us to enjoy. Thank you for sharing your beautiful places with us. I love the heather!! I did have some heather plants one time and they grew for a while, but I think where I live is too wet for them, and maybe not cold enough...although this was a "Mexican heather" variety, so was acclimated to the south...maybe just not to my kind of south, which is wet and somewhat tropical. Your woods give me peace. Thank you so much.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pamela, thank you so much for your words. Mexican heather ... that sounds good. I read it is also known as false heather. Like our heather it is tough, drought-tolerant plant.Love it.

      Verwijderen
  7. Lovely photographs from your walk, I enjoyed seeing them.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I'm quite jealous. We are still waiting for the first rain of the season, months since we've had any. Love the photos.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. A good rainy season meant a good harvest and ample drinking water. I say a little prayer for rain in your country. I hope the month of November will me a very rainy one.

      Verwijderen
  9. Het was weer heel gezellig om met je mee te wandelen op deze manier en de bovist is ook heel grappig gemaakt. Men zegt altijd: Als de heide bruin kleurt, is het met de zomer bijna gebeurd. En dat klopt dus ook wel. Herfst groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dat is een leuke spreuk Tine. Dank je wel. Die kende ik niet.

      Verwijderen
  10. Hi Aritha,
    you are living in a beautiful place, and are a very good photographer.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥