donderdag 7 juli 2022

Waarom de Binnenveldse Hooilanden fantastisch zijn

Het zou een typische Hollandse zomerdag worden: regelmatig zon en later stapelwolken. Aan het eind van mijn blogpost, weet je waarom de Binnenveldse Hooilanden zo fantastisch zijn. Ik ging er heen om rust te vinden (en bloemen).

≿━━━━༺༻━━━━≾

Bloemen langs de waterkant
De wind waaide flink. Ik reed langs het kanaal en hoorde de vogels zingen in het manshoge riet. Ik ben niet zo goed met vogels. Ik zie ze nooit. Geef mij maar bloemen. Af en toe stapte ik af om wat bloemen op de foto te zetten.

iPhone foto
Jacobskruid. De gele bloemetjes geeft de berm een fleurig aanzien 💛


Gras schudden
Aan de andere kant van het kanaal schudde een tractor het gemaaide gras. Ik stond een poosje te kijken. Er liepen veel ooievaars achter de tractor aan. Of waren het zilverreigers?

Zie je de wazige ooievaar (omcirkeld)
Ik stond te ver weg om scherpe foto foto te maken. Ik plaats een IPhone foto. Plus een video. Op de video zie je alleen de tractor een beetje 🚜



Grindpad
Ik fietste weer verder. Ik kwam langs het grindpad en stapte daar af om een foto te maken. Ooit liepen hier schapen in de kou. Nu niet. Alles is zomers groen. Ook hier was in de verte een tractor bezig op het land. 

🐏🐏  Schapen in bevroren weiland (2018)



Ik koos dit pad toch maar niet 😅 

Yes, stapelwolken!
Rechtdoor op hetzelfde smalle fietspad. Mijn doel was het bankje bij de eik. Daar wilde ik zitten en mijn hoofd leegmaken. Toen ik er bijna was kwam er meer blauw in de lucht en verschenen er stapelwolken. Ik word blij van stapelwolken! 

Deze foto's nam ik vanaf mijn favoriete plekje: de stenen bank vlakbij het fietsbruggetje over de Grift. Zie je de heuvel in de verte? Dat is de Grebbeberg.





Haverkoekjes en koffie
Ik at er mijn zelfgemaakte haverkoekjes. Ik dronk mijn koffie en staarde me voor me uit. Dit is een geweldig plekje om te lunchen. Om hardop te praten tegen jezelf of met God. Het geluid van de vogels. Leeuweriken! 

Middelste bloem vind ik mooi (jij?)
Nu ik de mijn collage in het groot zie, ontdek ik dat niet alle foto's even scherp zijn. Ik laat het zo. Niets is helemaal perfect. Zelf vind ik de middelste bloem erg mooi. Die had ik nooit eerder gezien. Inmiddels weet ik ook de naam. Het is de "grote wederik" en het blijkt ook nog eens een inheemse plant te zijn.



Ik sluit af met een foto van mijn glutenvrije haverkoekjes en de koffie. Wil je een recept van deze glutenvrije haverkoekjes?

Daarom fantastisch!
Prachtige veldbloemen (sommige staan op de rode lijst). Rust, ruimte. Hier leven de kievit, gele kwikstaart, krakeend, nijlgans, fazant, meerkoet, grutto, watersnip, tureluur, kleine plevier, ooievaar, grote zilverreiger en de rietzanger. En daarom zijn de Binnenlandse Hooivelden fantastisch. 



👍 Bedankt voor de reacties op mijn vorige blogpost!
👇 Laat gerust een opmerking achter
🍪 Wat zijn jouw lievelingskoeken?
⛅ Al mijn eerder berichten over de Binnenveldse Hooilanden

  • Hieronder mijn korte impressie op Youtube 👇


13 opmerkingen:

  1. Oat Cookies and Coffee- now that IS a good combination. Stay well Aritha. Regards. KEV.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk dat het een zilverreiger was want was toch wat moeilijk te zien maar ik miste dat zwarte op zijn vleugel dus het was echt een reiger. en nee een kiezelpad is niet echt goed voor hde fietsbanden maar wel leuke foto gemaakt . En ja de wolken zeggen soms ook wel wat als je hen bekijkt. En het geel van Jacobs kruid kleurt dan ook heel mooi.Net als ik je collage ook mooi vond en goede keuze middelste bloem. En dan de haver koekjes wat ook past bij je fiets tocht.Dus weer een compleet mooi blog geschreven en gepost. En wat je schreef bij mij is gewoon dat ik gevoerd wordt denk ik door mijn innerlijke sterkte en hulp van boven. Groetjes en bedankt voor reacties en ook op mijn Yt kanaal waar ik ook op heb terug gereageerd. En nu reageer ik eens met de andere url van mijn natuur website. Lieve groet, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deel je mooie video ook onder dit blog Aritha dat doe je dan gewoon als je op delen drukt en dan zie je vanzelf je blogs staan en dan zet je het rondje aan waar jij die wilt. Nu heb je alwat gezet maar dat geeft niet want dan knip je dit waar het staat en zet het dan hier. Via html weergaven zie je een code en die knip je en dan plak je dit weer hier via de html weergave onder in. En dan zie je als je op de opstelweergave drukt het filmpje staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh lekker zeg...ik ga ook haverkoekjes bakken, daar krijg ik spontaan zin in!:-)
    Ik heb niet echt lievelingskoeken, vind ze allemaal lekker, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is Nederland toch mooi! Zeker in de zomer is er zoveel prachtigs te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al de seizoenen door, Nicole! Ik ben benieuwd hoe het er bij jou uitziet!

      Verwijderen
  6. A lovely area, Aritha. I would have enjoyed this visit too. Often when we go out we take coffee and Miriam's blueberry muffins. Who knows, they might even taste as good as your cookies?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Aritha,
    Je was me wel in een ontzettend mooie omgeving, richting Rhenen bij de Grebbeberg!
    Denk niet dat het een ooievaar is op de foto, ik mis z'n zwarte achterkand.
    Toen ik in de Kasteeltuinen van Arcen wandelde een maand geleden met lieve vriendin Ellie, zagen we ook een ooievaarsnest. Het is live te zien: http://bit.ly/Ooievaarsnest
    Ze zijn ontzettend mooi en fijn dat er zoveel broeden in Nederland!
    Die wilde bloemen in Nederland zijn in Juni/Juli wel op z'n mooist. Ik genoot er ook zo van toen ik met m'n broer naar de plek ging waar Papa & Moeke's as is geplaatst. Dicht bij een eeuw oude grote eik met bankje, waar ze zich ooit voor het eerst troffen.
    Mooi en ook emotioneel en de Kasteeltuinen in Arcen was net een droom. Heb er ook een post over geschreven. Mooie herinneringen aan het land waar ik geboren ben; mijn allerlaatste (67ste) trip was het...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥