dinsdag 9 augustus 2022

Top 3 mooiste boomvruchten

Zaterdag ging ik op pad om de bloeiend hei te spotten. Ik zag de hei. Het was prachtig en daar wil ik een andere keer over schrijven. Vandaag schrijf ik over 3 boomvruchten. Aan het eind van de blog weet je welke ik zag.

≿━━━━༺❀༻━━━━≾
Groene paaltjes route
Ik volgde de groene paaltjes route. 

6,5 km, ongeveer 2 uur. De route is gemarkeerd door vierkante paaltjes met groene kop. Na punt 10 kunt u de wandeling inkorten tot 4,5 km, ongeveer 1,5 uur en na paal 2 tot 2,5 km ca 45 min (link onderaan mijn bericht).


Vlak bij de heide zag ik:

Beukennootjes
Als deze nootjes rijp zijn, openen de harige napjes zich en vallen de beukennootjes op de grond. Ik vond het leuk om te zien dat de oude beuk bij het heideveld zo boordevol nootjes hing! Als kind heb ik beukennootjes gegeten. Ik vond ze niet lekker.

Top 3 mooiste boomvruchten

Top 3 mooiste boomvruchten

Lijsterbessen
Al wandelen zag ik ook de rode vruchtjes van de wilde lijsterbes. De trossen waren al flink uitgedund. Merel en lijster zijn dol op deze bessen. De wilde lijsterbes komt veel voor op de Utrechtse Heuvelrug. 

Vogelbeer likör
Ik dacht trouwens dat lijsterbessen giftig waren maar ik las dat in Beieren er een traditionele alcoholische drank van gebrouwen wordt: vogelbeer likör 

Top 3 mooiste boomvruchten

Eikels
De zomereik verraste me met een grote hoeveelheid vruchten. Ik vond het erg leuk om foto's te maken van de eikels. Dit jaar hebben we bijna geen last gehad van de processierups en daarom durfde ik dichtbij te komen. 

De napjes van de eikels van de zomereik staan op een steeltje, de napjes van de wintervariant hebben geen of een zeer kort steeltje. Bron: Roots Magazine

Top 3 mooiste boomvruchten

Top 3 mooiste boomvruchten

Beukennootjes, lijsterbessen en eikels. 
Welke boomvruchten zijn er in jouw buurt?

👍 Ik was blij met jullie reactie op mijn vorige blogpost!
👇  Laat gerust een opmerking achter
💚 Groene paaltjesroute Prattenburg (natuurpad)

14 opmerkingen:

  1. I love your pictures. We have lots of Oak trees and acorns around here.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We have all three trees here around.
    Lovely photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Aritha.

    Mooie vruchten.
    De eikeltjes roepen veel herinneringen op aan vroeger.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I like your pictures Aritha - something very different to where I live in a Suburb...we have a Lemon Tree and an Orange Tree in our backyard- the Lemons are full of juice and give a good crop each year around this time- Winter- the Trees are thirty years old. Best Wishes. KEV. (Australia).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blueberries grow wild in the woods here. Which you leave alone, because that's what bears love this time of year.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your photographs are lovely.
    We have quite a few Oak trees near to us and the acorns have started to fall.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Aritha,

    Mijn mooiste boom is nu de appelboom, veel appeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥