dinsdag 12 september 2023

Dan ga ik fietsen!

'Wat loop je hard', zei ik tegen M. Dat hielp en we liepen daarna tien minuten wat minder snel. Maar vervolgens verviel ze in haar oude wandelritme en liepen we op die manier anderhalf uur door zonder rustpauze. Het gevolg? Kniepijn (dus kan ik niet naar het bos) [1]

Mijn man zei: pak de fiets... misschien lukt dat wel. In deze blog deel ik mijn ervaring. Lukte het fietsen? En belangrijker: overwon ik mijn teleurstelling dat ik niet naar het bos kon?


Ik ben dol op dat zachte licht
Kijk hoe mooi! De zon breekt net niet helemaal omdat er nog wat sluierwolken boven de horizon hangen. In de verte zie ik wat nevel boven het water. Zo stil... ik haal diep adem. Dat zachte oranje licht, ik ben er dol op. Ik denk (bijna) niet meer aan mijn gemiste boswandeling. 

Herfst: de laatste en mooiste glimlach van het jaar.
William Cullen Bryant

Bosmanmolentje
Ik fiets op mijn blauwe e-bike en hoef niet veel kracht te zetten. Het bosmanmolentje [2] komt in zicht en ik stap af om een foto te maken. Kijk, hoe klein. Schattig toch?


Weidsheid en herfst-geluk
Ik besluit om niet (meer) af te stappen voor elke watervogel die ik zie. Doorfietsen, blik op oneindig. Af en toe sla ik wat muggen weg. Bij de brug steek ik de weg over en voila, daar is ze hoor: de zon! Opeens schijnt ze volop. Wat een herfst-geluk. Kijk, die weidsheid heb je niet in het bos. Hier kan ik heel ver kijken. 

3 omgevingsfoto's
  1. achterom kijken
  2. linksaf voor de brug
  3. de brug over




Mooi natuurgebied (veel broedvogels)
Ondanks dat hier bijna geen bomen te zien is, geniet ik wel. Dit is het mooiste natuurgebied van Nederland, het ismaar dat je het weet. Ik hoor vooral het geluid van de wilde ganzen. Er leven hier series 57 soorten broedvogels!

Een reiger!
Ik spot een grote reiger en zet mijn fiets aan de kant van het fietspad. Zo zachtjes mogelijk sluipt ik dichtbij. Maar nee, hij hoort me en hup... vliegt de lucht in.Wat een vleugelslag. 

What birds can have their bills more peculiarly formed than the ibis, the spoonbill, and the heron? Alfred Russel Wallace


Verder fietsen maar weer. 

Rara: het is blauw en...
Ik zie al weer wat moois: rara: het is blauw, staat langs de slootkant... wow, het is wilde chichorei! Lastig: ik wil graag foto's maken maar het hurken doet pijn en ik kan ook niet op mijn knieen zitten nu, dus wring ik me in allerlei bochten om toch leuke plaatjes te schieten. Ik gebruik mijn camera en mijn Iphone. 
  1. grote camera
  2. grote camera
  3. Iphone
  4. Iphone (zie je de spin)





Chicorei video met beestjes
Een korte video om te luisteren naar de kleine insecten. Die vlogen af en aan en zoemden harder dan normaal. 

De geroosterde wortel van cichorei wordt soms gebruikt als koffievervanger. Op de vruchtjes staat als een kroontje een rij van kleine tandjes. Daarmee blijven ze aan de vacht van dieren hangen en worden zo verspreid. Omdat de blauwe kleurstof gemakkelijk in water oplost, zie je na een regenbui wel verbleekte bloemhoofdjes. [2]



Goed idee: fietsen
Thuis zeg ik tegen mijn man: "Het was een goed idee om te gaan fietsen. Nu heb lekker bewogen en veel moois gezien. Missie geslaagd." 

Vandaag gaat het beter
Met mijn knie gaat het vandaag stukken beter. Misschien kan ik morgen het bos weer in en als niet lukt ga ik gewoon nog een keertje fietsen.


🌳💚😊 Welke manieren om van de natuur te genieten zou je aanraden voor mensen met beperkte mobiliteit? (daar dacht ik opeens aan)

---

[1] Kniepijn komt niet alleen van het snelwandelen. Ik heb vorige week veel gehurkt om foto's te maken van paddenstoelen en dauwdruppeltjes. 
[2] Bosmanmolen: kleine poldermolen die in 1929 door Bas Bosman in de Nederlandse is ontwikkeld en daarna overal in de wereld toegepast.

24 opmerkingen:

  1. I enjoyed going on this bike ride with you! What delightful things you were able to see, and thank you for sharing them with us! I am glad you had an e bike since your knee was hurting. Not sure a regular bike would have helped you much. I am not able to ride a bike anymore due to back surgeries, etc. I am very afraid of falling off a bike, and I probably would since I am so out of practice! Hubby and I try to take a walk every day. Not a very long walk, especially while it is still so hot here. Hopefully the cooler fall weather will soon be here to help us enjoy our walks a little longer. For people with reduced mobility...if you can't walk far or ride a bike, then I guess all that is left is to take car rides in the country and take back roads into places where you can see more nature. Sometimes if you can get to a lovely park or a woodsy setting or along the shore and just sit there quietly for a while you will see a lot of beautiful sights. Be sure to take a good camera! I enjoyed the video of the bees buzzing, and also the pictures showing the bees and the spider on the flowers. Great shots!! I love watching the birds as well. Thank you again for taking us with you! Until the next time, take care and God bless!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Pamela, for your beautiful response. I enjoy the photos on your blog and the birds I'm not familiar with :-)

      Verwijderen
  2. How lovely to see all your beautiful photos.
    Nice to see such long flat places to walk. I have nothing but hills to walk up and down. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, but that sounds really beautiful to me! Don't you ever get sore knees from that, from the ups and downs of hiking?

      Verwijderen
  3. Beautiful photographs on your post.
    Pleased that your knee is doing much better today.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Arietha, kun je in dat bos niet fietsen ? Leuke fotos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik kan er wel heen fietsen maar het is verboden om er in te fietsen (landgoed). Maar er langs kan wel.

      Verwijderen
  5. Beste Aritha,
    Dat was zonder meer een heerlijke fietstocht.
    Zou willen dat wij zo'n fietspaden hadden hier... en dat ik weer goed kon fietsen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is inleveren hĂš. Ik gun het je. Hoe is het weer daar bij jou nu?

      Verwijderen
    2. Het weer is hier nog rond de 30°C, vergeet niet dat wij op de latitude van TunesiĂ« zitten...

      Verwijderen
  6. Beautiful trails to cycle on. Hope your knee improves!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah Aritha - chicory grows here in my part of the world. Just love seeing it blooming alongside the road. My mom told me they would make coffee from the root during the war when coffee was scarce. Hmm - maybe I need to see about making some now. Hope your knee pain subsides. Wonderful pictures. Just adore seeing your countryside. Take care - Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful photos, thanks for taking us along on your bike rid. Hope your knee feels better.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a lovely day out, and thank you for taking me along on your bike ride. Beautiful photos, and I could go along with your photography. Thanks for visiting me at Pictorial Tuesday.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful light and beautiful pictures. I hope your knee feels better and that you can go back to the forest

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Aritha, lovely pics. I have knee pain, it comes from doing too much gardening on heavy clay soil when we lived in West Wales. When I worked in care work I used to say to the elderly people there 'Tell your legs who is boss'. I say it to myself now. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I keep a special type of bike in the garage, it is one that I can get on and cycle as if it was out on the road. I would recommend getting one of these to all who are a bit disabled. I also have an Orbitrek in my workroom. It is an electric exorcizer that you can just put your feet on while you are sitting down, and operate it to make you feel as if you are walking at different speeds. It is great.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De natuur is idd. zo mooi!!! Ik geniet ook van elk moment als ik de kans krijg ☻ Beterschap met je knie ☻

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik lees in je blog hoe je aan het genieten bent ondanks... Herkenbaar! Ik geniet veel op mijn driewieler en door de stabiliteit op de fiets kun je genieten en foto's maken. Heerlijk genieten. Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥