maandag 13 november 2023

Happy Gewone Maandag

Deze maandag overleefde ik door simpelweg te beginnen! De wasmachine kreeg een opfrisbeurt en ik werkte mijn huishoudelijke taken af volgens het lijstje van Slim Huishouden. Nu tijd voor wat leuks: mijn vraag- en antwoordblog (Q&A) Ik geniet daar meer van dan van mijn huishoudelijke klusjes.

👉 Vandaag doe ik mee met het dagboek van Sandra.


👆 Foto: lampjes in een olijfboom (bij de bloemist)

~~<><>🍁<><>~~

♥ Het weer ♥
Buien, windstoten, zon... het wisselt elkaar af in Nederland. 🌦️ Het is nu maandagmiddag en de zon komt even tevoorschijn. ☀️ Tegelijkertijd trekt de wind aan en zie ik de wolken langs de hemel jagen. Nog geen winterweer. ❄️

♥ Als ik naar buiten kijk ♥
Het huis van de overburen en de molen daar weer achter. Blaadjes van de eik dansen door de lucht, zwieren langs het raam. Nog even en de boom is kaal. Alles roept me toe: herfst, herfst, herfst. Ik kom er niet onderuit.

♥ Wat ik draag ♥
Spijkerrokje, zwarte pulli, een warm vest. Ik noem het mijn "berenvest" 🐻 omdat het zo harig is en ik er lekker in weg kan kruipen. De naam klopt niet helemaal want beren zijn niet grijs met wit toch? Het is 18 graden in onze woonkamer 🌡️ dit warme vest en mijn paarse Spaanse sloffen zorgen er voor dat ik warm blijf. 


♥ Op dit moment ♥
Zit ik te dubben: zal ik bloggen of zal ik een ommetje lopen. Ik besluitt: stukje van deze blog schrijven en daarna een klein ommetje wandelen 📝🚶

♥ Ik denk na over ♥
Op dit moment denk ik alleen na over wat ik schrijf. 

♥ Wat was het hoogtepunt van vorige week ♥
Een weekje samen uit en ook weer samen thuis komen 🌍💑


♥ Ik luister naar ♥
De wind in de schoorsteen

♥ Welke chillmethode ga ik gebruiken om goed voor mezelf te zorgen ♥
Geen echte chillmethode: wel luisteren wat mijn lijf me verteld en dan op tijd stoppen

♥ Op het menu ♥
Mijn ene zoon eet niet thuis, appt hij me. Dan zijn we maar me zijn drietjes en kies ik voor wraps. 

~~<><>🍁<><>~~

Ik ga toch eerste een ommetje lopen. Ik blog vanavond verder. 


♥ Van de camera ♥
Een paar foto's die ik tijdens mijn ommetje nam van de de molen. Deze molen zie ik altijd vanuit ons voorraam maar hoe leuk is het om er langs te wandelen en omhoog te kijken hoe mooi hij is. En groot.




♥ Op mijn leesstapel ♥
Op mijn leesstapel liggen verschillende boeken. 📚 Ik wil wat boeken die boven staan beneden hebben. Een een gedeelte van de boeken die hier, beneden, in de kast staan, ga ik weg doen.

♥ Op mijn takenlijst voor de week ♥
Nog steeds een mooie mix van huishouden, studie, bloggen, bezoekjes en me-time 😀 En de tuin winterklaar maken.

♥ Als ik terugkijk op de afgelopen week, zou ik mezelf dit advies geven ♥
Openheid is mooi: ook als het wat minder gaat. Gewoon open zijn erover.

♥ In mijn knutselmand ♥
Diamondpainting-spullen

♥ Heb je tijdens de afgelopen week iets nieuws geleerd? ♥
🚦 Bij het nemen van cruciale levensbeslissingen is het essentieel om even te vertragen, 🤔 tot stilstand te komen en 👁️ de tijd te nemen om je route zorgvuldig te bepalen. Alleen dan kun je een helder beeld krijgen van je huidige situatie en de juiste weg kiezen. 🛣️💡 

♥ Deze blog heb ik gelezen en is blijven hangen ♥
Ik hou van deze 2  Hongaarse blogs en gebruik google om ze voor mij te vertalen: SZÖSSZENETEK en Éva blogja. Ze zijn altijd de moeite waard om te lezen. Net als veel andere. Doe zal ik een ander keertje noemen. 

♥ Hoe voel ik me ♥
Het is avond nu en ik voel me moe. 😴 Het is stormachtig en ik hoor de wind om het huis joelen. Ik hoor ook de sirene van een ambulance. 🚑 En  ik hoor ook een (trauma)helicopter. Ik vind dat onprettig en hoop dat er overlevingskansen zijn voor het slachtoffer


♥ Mijn simpele genoegens ♥
Deze blog schrijven.

♥ Vensterbankgeluk en tuinlessen ♥
Ik moet mijn tuin winterklaar maken. 🍂 Toen ik vanuit mijn gordijnen opentrok van slaapkamer en naar beneden keek zag ik veel grootbladig onkruid tussen de minirozen en lavendel. 😬 Ik moet aan de slag deze week.Volgens boswachter M. hoef ik niet zo veel te doen 👇

Boswachter Mathiska legt in deze tuintip uit hoe zij haar tuin winterklaar maakt. Door juist weinig te doen helpt zij dieren en planten de winter door. Als dat geen goed nieuws is…

♥ Van welke muziek geniet je de laatste tijd ♥
Ik heb een afspeellijst gemaakt op Spotify, zorgvuldige uitgezicht, met rustige muziek. Daar luister ik af en toe naar. 

♥ Rondkijken in het huis ♥
Ik kreeg een boeket en die staat op de tafel in de woonkamer. Er zit éen grote bloem tussen en die vind ik zo mooi.


♥ Wat is een recent nieuwsbericht dat wat met je deed? ♥
Ayaan Hirsi Ali (voormalig Nederlandse politica) is christen geworden. "Het atheïsme slaagde er niet in een eenvoudige vraag te beantwoorden: wat is de zin en het doel van mijn leven?" Bron

♥ Heeft iets kleins of alledaags mijn dag opgefleurd? ♥
Ik heb mezelf een anti-stress challenge cadeau gedaan. Nu krijg ik een maandlang iedere ochtend een video van 1 minuut  toegstuurd. Helpt het me om mijn stress de baas te worden? Je hoort het later 😊Dit daagt me uit en het fleurt mijn dag op.

♥ Hoe heb je jezelf beloond?♥
Ik gaf mezelf een schouderklopje vandaag omdat ik leer vertragen wanneer ik overprikkeld raak. Overprikkeling is al langere tijd een serieus probleem voor mij

♥ Bijbelvers ♥
De HEERE is nabij de gebrokene van hart, 💔🙏 Hij verlost de verbrijzelden van geest. Psalm 34:19
“A bird with a broken wing, an animal with a broken leg, a woman with a broken heart, a man with a broken purpose in life – these seem to drop out of the main current of life into shadow. They go apart to suffer and droop. The busy rush of life goes on without them. But God draws nigh.” (David Guzik)
♥ Citaat ♥
Mijn scheurkalender vandaag: Moed is toch opzadelen, terwijl je doodsbang bent

~~<><>🍁<><>~~

Ik hoop dat je deze vraag en antwoord blog (Q&A) leuk vond. Doe ook mee met Nicoles Linkparty en het dagboek van Sandra.

15 opmerkingen:

  1. What a great idea for the anti-stress défi. I do like to read your blog always so interesting. The flower is beautiful and glad you had a great vacation. Have a great week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aritha,
    Ja, geinig en day huishouden op rolletjes was ook de titel van mijn Baedeker voor de vrouw deel 2, van de jaren 70. Heb 't weggegeven aan een jongere vrouw die in Antwerpen geboren is en het dus kan lezen.
    Moest wel lachen bij die blog van slim huishouden... alle ramen open zetten om te luchten. Zó typisch Nederlands!!! Hier stuit het tegen de airconditioning setting omdat die de lucht ONTVOCHT en je daardoor veel gezonder leeft. Wij hebben een paar heerlijke boekjes geschreven door een Brits/Amerikaans stel die zo'n 15 jaar in Nederland leefden. Ze nemen al die dingen heerlijk op de hak. Toilet b.v. waar je kont bevriest want het raampje staat ópen...
    Heerlijk om eens flink te kunnen lachen: https://www.pinterest.com/pin/375980268908356395/
    Berenvest klopt wèl hoor: grizzly is de silvertip bear!!! https://www.reddit.com/r/GrizzlyBears/comments/2e21t7/grizzly_bear_is_also_known_as_the_silver_tip_bear/?rdt=60479
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enjoyed reading all your answers!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I always enjoy your posts, and I am glad you blogged and walked! Both are necessary to get the right perspective on things, I think. Walking, or sitting outside and listening to the birds always helps me. You are like me in so many ways, it is interesting to me that we live across the world from each other...but your thinking about things makes me think of myself. Interesting thoughts. I enjoyed this very much. We have had two dreary, cloudy, chilly days in a row, with no sunshine. That is unusual for us. The house is cold even though the temperature outside is not terribly cold...just damp and cloudy. Winter is coming, even here! Take care and enjoy each day to the fullest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. How lovely that you have a view of a windmill! That would be a dream for me. Your sweater looks very cozy. It is still a bit warm here, although it should be colder by now. I am looking forward to snowy days! Have a joy - filled week!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Aritha, we don't have autumn or winter weather here either. I am waiting for the real winter with cold and snow. Winter is my favorite season. It's still ahead of me.
    Thank you for your opinion about my blog. I also enjoy reading your posts and looking at your beautiful photos. With love: Éva

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Ik ga de twee Hongaarse blogjes bekijken!
    En mag ik een linkje van je spotify? Dan kan ik je daar ook volgen, leuk om jouw muziek te luisteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig lees blogje heb je ef can gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. It sure sounds like it's nice and cozy around there my Friend. I love the windmill pictures!! And I love that cardigan - so pretty. :) I hope you have a blessed week ahead. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a great looking windmill that is.

    Hope you are having a good week.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aritha, I just saw on you tube that Joshua Aaron is in the Netherlands. He is a Messianic Jewish singer. Is Drachten near you? That is where he is performing on Friday. Maybe elsewhere too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No, Drachten is too far, but I just saw that he's also performing in my hometown. But on the other hand, I'm not so happy in crowded spaces, especially when the music is loud. Maybe there's an option to listen online. Thank you, dear friend.

      Verwijderen
  12. Your photos are so nice and soothing and I really enjoy them. The anti stress challenge sounds like a great gift to yourself. Glad you discovered you don't have to do too much for your garden. Hope your week is going great.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I like your suggestions of listening to one's body and practicing openness.
    As for the photos displayed in your post, I'm impressed by the mill and by the large yellow flower in the bouquet , on your table.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥