zaterdag 11 november 2023

Zaterdagse Beestjes

Een paar jaar geleden deed ik mee met Saturday Critters van Eileen. Vandaag opnieuw want tijdens  onze vakantie op de Veluwe deze week veel mooie beestjes. Hoeveel zal ik er delen. En welke? Dat zie je vanzelf hieronder

Kunnen rode eekhoorntjes grijs worden?
Eerst het eekhoorntje. Het viel me op dat sommige rode eekhoorntjes wat grijze haren in hun vacht hadden. Ik zocht op het wereld wijde web of dat normaal was. Ja dus. Rode eekhoorntjes kunnen een beetje grijs worden.

In de winter is de vacht donkerder en grijzer, en ook dikker en de haren worden langer. Ook wordt de vacht meer grijs van kleur wanneer de eekhoorn ouder wordt. 



Vogelfeestje op de tuintafel
Er kwamen ook vogels op het eekhoornvoer dat we op de tafel strooiden. Jaap en ik genoten er echt van. Soms pakte hij de fotocamera en een andere keer ik. Roodborstjes kwamen niet dicht bij. Maar andere vogels weer wel.

Vlaamse Gaai lust pelpinda's
De Vlaamse Gaai loerde op de pelpinda's. Telkens nam hij een duikvlucht en pikte er één of zelfs twee tegelijk van de tafel, die hij meenam het bos in. 

🐦 Daaronder een vink (?), een boomklever, een mooie merel





Mees met zwarte kop
Wat ik echt leuk vond was een klein meesje met een zwarte kop. Jaap dacht eerst dat het een mus was. helass was dit vogeltje zo snel dat ik hem niet met de lens kon vangen. Telkens was ik te laat of hij keek precies de andere kant op.

De keus is: glanskop, matkop of zwartkop.
Weet jij het voor naam hij draagt?


Pimpelmees!
En ja, ja... na veel mislukte foto's ( je weet wel: lege tuintafel op de kiekjes) legde ik eindelijk mijn lievelingsvogel vast. Hij zat daar in de regen en trok zich niks van de druppels aan. 

Wat een leukerd. 
Ja, echt mijn lievelingsvogel. 


Poster bosvogels en Nestkastjes
Schitterend toch, al die beestjes? Verder zagen we tijdens onze vakantie geen grootwild. Dus sluit ik af met 2 laatste foto's:

  1. Een poster waarop staat: "speur naar de vogels in het bos"
  2. Een meesje in een nestkastje


5 vogels mee naar huis
En omdat ik de vogeltjes vast zou missen kocht ik in de cadeauwinkel op het vakantiepark deze mok als souvenier. Hoeveel vogels ik nu gedeeld heb weet ik niet maar ik neem er 5 mee naar huis, geschilderd op een mooie mok. [1] Het leuke is dat ik ze allemaal in het echt gezien heb.

Gewoon op de tuinttafel achter ons vakantiehuisje 🏡


Welk 🦔 dier heb je vandaag gespot?

---

[1] Painting door: Bree Merryn

22 opmerkingen:

  1. I love the poster and that beautiful mug! It's fun to watch the birds eat and they sure have a feast. We saw a flock of Ibis this morning! Hugs...nice to see you here today!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely post with the squirrel and birds. We have gray squirrels here and they are quite small. I saw deer, rabbits, cows, and a fox.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Aritha, First a quick question: Looking at this post, I see it is signed by Arieth V. and yet, at the very bottom of the comments I see ♥Aritha♥ so, I am curious, is Arieth your name in Dutch? I like it either way, but just want to be sure I’m addressing you properly. 😊 I love the squirrel pics, you did a fine capture of the little critter. I like it that their hair can turn grey, just as mine has. Mine was blonde and then turned grey, when I got a LITTLE bit older. 😊 You got a great capture of your favorite bird … the Blue tit. Love your bird mug! I wonder if their gift shop is online? To answer your last question: The only animals I’ve seen today are a few of my little hummingbirds. But that is partially because I’ve been inside all day … it is a stormy day in Seattle. Best regards to you and wishing you a happy week ahead! John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. John, my name is Aritha, and many people call me Arieth. The Dutch name 'Arieth' is pronounced as 'Ah-reet' in English. The 'th' in Dutch is often pronounced as a soft 't,' resembling the English 't.'

      Verwijderen
  4. Beste Aritha,
    Wat zijn die rode eekhoorntjes toch mooi en sierlijk vergeleken met onze grijze...
    Leuk die zwartkopmees!
    Het is donker en regenachtig hier maar de vogels komen elke dag bij ons eten omdat we ze voeren.
    Pieter zegt vaak dat ze zitten te wachten...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The photos you shared are beautiful. It's interesting to learn that red squirrels can turn gray as they age. I love the mug you bought as a souvenir.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent erg actief op dit moment Arieth. Bijna niet bij te houden. De ene post heb ik nog niet gelezen of de volgende staat al klaar. Petje af. Deze post is wel heel erg interessant met je mooie foto's van leuke "beestjes". Wat mij betreft staat het eekhoorntje op één. Zonder de anderen te kort te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat nu wel minderen Geer. De vakantie is voorbij dus minder tijd voor bloggen.

      Verwijderen
  7. oh wat leuk die eekhoorn. bij een goed vakantie park hoort voor mij ook een bosrijke omgeving.
    En ja dan kun je van alles spotten zo leuk is dat. En je vogel is de glanskop die zie je niet elke dag . leuk dat je hem gespot hebt. Weet je ook hoe je dat op moet zoeken ??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lovely to see the Red Squirrel, and love the Nuthatch on the table.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Arieth,
    I really enjoyed this post. The red squirrel is so cute. Wonderful variety of birds and photos. I love them all. Your Jay is beautiful, I love the cute Chaffinch and the Nuthatch, the Blue Tit is a favorite of mine too. The black headed bird, could it be a Coal Tit. It looks like our little Chickadee. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, happy Sunday! Have a great week. PS, thank you for leaving me a comment.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Aritha.

    Heel mooi.
    De Eekhoorn is super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's Aritha.
    Mooi al die vogeltjes te zien.
    Het mooist vind ik het eekhoorntje, zo schattig.
    Wist niet dat ze een beetje grijs werden ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. You obviously had a very enjoyable time, Aritha, and the mug will serve as a constant reminder of happy moments spent in nature. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vandaag slechts merels en spreeuwen gespot die genoten van wat kleine paarse vitaminebommetjes. Maar jouw fotos waren ook heel mooi en ja de eekhoorn is toch wel weer mijn favoriet. En ja net als wij kunnen ze ook wat grijs worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I love the Red Squirrel, they are beautiful. And the Jay, so good Arieth.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. The red squirrel is very cute. Love the little bird. Great photos, Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Such beautiful photos! I'm so glad you visited and I could come back here and see your beautiful blog. Following now! Aloha from Honolulu

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gorgeous photos! I love watching birds and squirrels, too. You have captured some great shots! I also love the mug and bird poster. I love things like that! The blue tit is beautiful! The one bird I would love to see where I live is a painted bunting, but I haven't seen it yet!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. So cute.
    www.rsrue.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Great pictures, especially the squirrels.
    I did not know squirrels get gray hairs as they get older. You taught me something new.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥