maandag 20 november 2023

Happy Gewone Maandag!

Als de zon ondergaat, floepen de lampen in mijn woonkamer automatisch aan. Ik kijk ernaar. Aan de ene kant waardeer ik het gezellige licht, aan de andere kant baal ik dat het zo vroeg donker wordt. Daarom maar gauw iets leuks: ik deel mijn vraag- en antwoordblog (Q&A)

👉 Vandaag doe weer ik mee met het dagboek van Sandra.


👆 Foto: HUE lichtsnoer met mini LED-lampjes. je kunt de lichtslingers laten gloeien als kaarsen, dansen als het vuur of sprankelen met verschillende kleuren en effecten.

~~<><>🍁<><>~~

♥ Het weer ♥
De zon scheen vandaag! Wat een toegift.

♥ Wat ik draag ♥
Spijkerrokje. Jaap zei: je draagt bijna nooit meer een rokje dus trok ik vandaag met veel plezier een rkje aan. Hij vind dat mooi staan. Ik draag mijn favoriete ijsblauwe trui weer. En daarover een vest van donkerblauwe wol met glitters. En dubbele sokken omdat ik het koud heb.

♥ Als ik naar buiten kijk ♥
Zie ik het donker worden

♥ Op dit moment ♥
Zit ik aan de grote tafel. 

♥ In mijn knustselmand 
Dit keer een heleboel knutselwerkjes. Gaan ze me de winter doorhelpen? Ik kreeg ze voor mijn verjaardag


♥ Ik denk na over ♥
Of het fair is om te kiezen voor een rustige kerst? Ik heb moeite met speciale dagen en dingen die moeten omdat anderen het zo doen.

♥ Wat was het hoogtepunt van vorige week ♥
Mijn verjaardag op 18 november. Ik bakte voor het eerst in 15 jaar weer eens een keertje appeltaart... dat was ook een hoogtepunt.

Appeltaart

♥ Welke kleine alledaagse momenten brachten een glimlach op je gezicht? ♥
Koffiedrinken in bed s'-morgens vroeg

♥ Welke lastige dingen kwamen er deze week op je pad, en hoe ging je ermee om ♥
Rouw. Na zoveel jaar toch nog rouw-momentjes. Ik liet het er zijn maar misschien wel te lang want ik werd er somber van. 

♥ Welke 3 kleuren zouden die week het beste beschrijven en waarom ♥
Grijs met een vleugje blauw voor mijn heimwee naar mijn overleden ouders. Groen voor de rust van het buiten zijn: fietstocht en wandeling. Rood voor het vrolijk accent van mijn verjaardag en de mensen die van me houden.

♥ Rondkijken in huis ♥
Piano. Ik haalde het stof weg maar er ligt alweer stof

Piano in zonlicht

♥ Deze blog heb ik gelezen en is blijven hangen ♥
Nou, ik heb er eentje gelezen die mooi was maar ben vergeten van hij was. Het ging over vooruitkijken. Als ik hem vind, dan deel ik hem hier

♥ Welke nieuwe apps of sociale media-accounts heb ik ontdekt ♥
Niet echt iets ontdekt maar ik zoek een app waardoor ik aan "water drinken" denk


♥ Ik luister naar ♥
Mijn zoon werkt thuis en komt opeens naar beneden om koffie te halen. Hij vraagt hoe het gaat en maakt opmerkingen over mijn verjaardagscadeautjes die nog op mijn bureau liggen. Dat haalt me uit mijn concentratie

♥ Welke chillmethode ga ik komende week gebruiken om goed voor mezelf te zorgen ♥
Ik ga Ă©Ă©n bijna schermloos dag-deel houden. Gewoon voor de leut.

♥ Op het menu ♥
Vandaag risotto. Ik heb het vroeg in de middag al klaar gemaakt omdat ik telkens rond vijven zo moe ben en dizzy en lang staan dan helemaal niet leuk is.

Risotto koken

♥ Op mijn takenlijst voor deze week ♥
Geen extra dingen. Vandaag checkte ik de diepvries om te kijken wat ik nog had, wat er weg moest. EĂ©n van mijn zoons stofzuigde de woonkamer voor mij, ikzelf stofte, deed de toiletten, dweilde de vloer nadat hij gestofzuigd had. Vanmiddag zou ik gaan schrijven maar dat verschoof ik naar vanavond en nu zit ik fijn te bloggen

🏠đŸ§čDe rest van de week zit vol huishoudelijke klusjes, schrijfmomenten, 2 cursussen... en nog wel meer. Bewegen blijft ook belangrijk. 

♥ Op mijn leesstapel ♥
Ik heb een boek te leen van mijn dochter en dat is echt een aanrader: De kracht van rust van Mirjam van de Vegt. Citaat uit dit boek vind je als afsluiter van de blogpost

De kracht van rust, Mirjam van der Vegt

♥ Hoe voel ik me vandaag ♥
Het rare is dat als ik een paar uur wandel op maandagmorgen mijn maandag zoveel beter is dan wanneer ik op maandagmorgen begin met huishoudelijke klusjes. Ik heb de mogelijkheid om op maandagmorgen te wandelen en ik probeer het zonder schuldgevoel te doen.

♥ Vensterbankgeluk en tuinlessen ♥
đŸŒ”đŸ˜Č🌾 Verrassing: deze plant vind ik niet zo leuk. Ik dacht erover om hem weg te doen. Maar opeens bloeit hij. Vast om te laten zien dat ik hem niet weg mag doen


♥ Van welke muziek geniet je de laatste tijd ♥
Elke keer deze vraag. Ik laat hem de volgende keer weg. O wacht, Jaap liet iets horen via zijn afspeellijst dat ik leuk vond: saxofoon (bah) met orgel (bah)... maar de combinatie was zo subliem dat het mijn raakte.

♥ Van de camera ♥
Dit was vanmorgen in het bos. Je ziet het niet maar deze kleine paddenstoelen groeiden op een tak boven mijn hoofd: super mini. Ik kreeg ze bijna niet scherp. 

Ze ruiken een beetje melig 👃😄

Helmmycena op boomtak in Amerongen

♥ Bijbelvers ♥
Een stukje tekst uit 1 Thessalonicenzen 5: "Blus de Geest niet uit. Veracht de profetieën niet. Beproef alle dingen, behoud het goede". Ik deel dit gewoon omdat dit bij mijn persoonlijke Bijbelstudie hoort. Ik lees deze hele brief van Paulus door.

♥ Citaat ♥
 
Een halfuur stilte per dag
Een stille avond per week
Een stille dag per maand
Een stil weekend per kwartaal
Een stille week per jaar


~~<><>🍁<><>~~

Ik hoop dat je deze vraag en antwoord blog (Q&A) leuk vond. Doe ook mee met Nicoles Linkparty en het dagboek van Sandra.

11 opmerkingen:

  1. I did enjoy this question and answer blog very much today. I enjoy your way of thinking and writing. I feel like I am there with you enjoying a good visit with an old friend. I love the pictures and the sentiments of the day...the emotions you are expressing and the word pictures you are drawing for us. I love the little mushrooms...they are so unique and special. That is a wonderful picture! I love the picture of you on the sofa with the book...Funny, I posted a picture of me in my recliner with a book, also of my knees out on the swing with a book. I'm glad I stopped here to visit with you today. Thank you. OH< Happy Birthday!!! I did not know the 18th was your birthday! Sounds like it was a very special day! May the Lord bless you with many more Happy Birthdays!! Have a peaceful week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love the little mushrooms. They look so thin and airy. I don't think we have any like that here.

    Happy Birthday, Aritha! 🎈

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Aritha,
    Allereerst nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ja, rond verjaardagen mis je je ouders zeker... Er valt iets weg wat nooit meer terug komt—enkel herinneringen! Je appeltaart is goed gelukt zo te zien.
    Niet zo goed dat je 's avonds zo moe en duizelig bent. Heb je bloedarmoede?
    Hier was het vandaag zonnig en 24°C en ook morgen en overmorgen nog. Maar de dagen zijn kĂłrt nadat ook wij op 5 november de klok verzet hebben. Maar van de andere kant gaat de tijd zĂł snel dus de lente komt er aan.
    Ja, die plant kon jou gedachten lezen en dacht het is nĂș of nóóit!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Happy Birthday a bit late!!
    I'm like you about the holidays.
    I like to have a few different projects around to do also. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I'm sorry to have missed your birthday! I'm glad that it brightened your week and you colored it red. I love the picture of the tiny mushrooms! It's truly a stunning nature photo.

    There is nothing wrong with wanting a quiet Christmas. After my Mother passed away, my family still expected a big celebration, so I took over doing everything that she would do for every holiday. It makes me admire her even more because I see how hard she worked to make us happy. I'm not half the woman she was! Some day I would like a quiet Christmas too.

    I also like the quote about silence. Even though I am surrounded by people in my home, I like to have my own time to be alone. I have always liked to have time to think and rest apart from others.

    I hope you have a very blessed week!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I would love a quiet Christmas, but my husband not so much nor the grown up kids. sigh. I loved visiting once again, I feel like I am there with you when you describe all. Have a good week

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dear Aritha, I wish you a belated happy birthday. I won't forget when your birthday is. One of my friends has it on 20th. I called her up yesterday.
    I like the lights in the first picture. When it gets dark, I also light small lamps and candles, too.
    I love all your pictures. Nice to be in your blog. So calm and peaceful. Have a good week.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah Aritha loved your post. It sounds like you had a lovely Monday. Wishing you a belated Happy Birthday too. Sometimes wearing a skirt is nice...generally I save it for Sunday worship but every once and awhile I will dig one out for a regular week day. Your living room looks so cozy and I can see how comfy it is curling up this time of the year with a good cup of tea and a good book. Your plant looks so unusual. I have never seen one like this. Hope you have a great rest of the week. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. It's already the weekend but I still enjoyed reading your post so much! The photos seem so cozy, I can't wait to put some Christmas lights up in our living room. I say you can do Christmas however it brings you the most joy! Did you lose your parents recently? It's always so hard to adjust the traditions following loss. ((hugs)) to you. Your birthday apple pie looks delicious! Hope you've had a great week and are now enjoying a wonderful weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I am so late this week because of our Thanksgiving holiday here. I really enjoyed your question and answer format. I enjoyed the pictures even more - love that your plant started blooming - very interesting plant. And those mushrooms are sublime - LOVE that photo. I hope your week was wonderful.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥