woensdag 22 november 2023

Van Stilte naar Korstmoscollege

Ik kijk omhoog naar de wolken. Komt de zon alweer te voorschijn? Op mijn gemakje drink ik koffie uit mijn thermosfles en geniet van de rust. Er wandelen twee dames voorbij die me vriendelijk groeten.

Eigen Pad Kiezen
Je kunt samen wandelen, samen praten over het leven, samen stil zijn, samen luisteren naar de roep van een specht in de boom. Ik deed dat niet. Ik ging wandelen omdat ik de behoefte had om alleen te zijn. Ik koos mijn eigen pad.

Geef mij stilte,
en even rust.


Water in het Egelmeer 
Achter me ligt het Egelmeer. Ik zag al vanuit de verte dat er water in zat. Weet je hoe bijzonder want door de klimaatverandering en droge zomers staat het regelmatig droog. Vandaag niet. Ik draai me om op het bankje en kijk ernaar. Oh, wat zou ik er graag naar toelopen en met mijn handen water scheppen. Het mag niet. Ik moet op de paden blijven. Regel is regel.

Mijn favoriete boomstronk
Ik sta op en neem een paar foto's van het vennetje en de mooie vliegdennen. Daarna besluit ik dat ik op zoek ga naar mijn favoriete boomstronk op het heideveld. Zou de rode heidelucifer er nog op staan. Hoe lang bloeit korstmos eigenlijk?


Korstmoscollege
Yes, yes! De boomstronk ziet nog steeds rood. Ik kniel en pluk een paar mosjes om er een foto van te maken. Ik kijk ernaar en denk: huh, hebben ze worteltjes? Ik google en ontdek dat het geen wortels zijn maar myceliumdraden voor het opnemen van water en voedingsstoffen. 

Wist je dat wetenschappers al tientallen jaren korstmossen gebruiken als een soort luchtkwaliteitsdetectoren? En als deze schattige korstmossen oud worden, voegen hun resten voedingsstoffen toe aan de bodem! Hierdoor wordt de grond een soort superfood voor andere planten, waardoor ze flink kunnen groeien. Dus, dankzij deze kleine korstmosjes, wordt de natuur een groen feestje!

Rode heidelucifer Utrechtse Heuvelrug

Rode heidelucifer Utrechtse Heuvelrug

Rode heidelucifer Utrechtse Heuvelrug

Grijsgroen korstmos
Op de foto's hierboven lijken de staafjes van het korstmos wat groenig. In het echt zijn ze meer grijs dan groen. De foto hieronder maakte ik met de grote camera. 

“I want to stay a while, wrapped in silence, the way the trees and rocks and the ground beneath my feet are wrapped in moss and ivy and soft, green lichen.”
― Cathy Cassidy, Scarlett

Rode heidelucifer, Utrechtse Heuvelrug

Bloginspiratie
Zo grappig hoe mijn 'alleen-tijd' eindigde met een spontaan korstmos-college. Soms zijn het echt de simpele dingen die de meest verrassende inspiratie voor een nieuwe blog brengen. Na deze frisse start heb ik zin in mijn dag. 

Stappenteller na de ochtendwandeling 8.488 đŸš¶‍♂️✨

🌿 Heb jij korstmos gezien in jouw buurt? Sommige soorten groeien zelfs op stenen.

12 opmerkingen:

  1. I am not sure if we have lichen here. I have never noticed one, but that only means I walk fast. 🍁 Happy Thanksgiving, Aritha. I know it is not a thing there (the holiday, not the virtue) but have a nice one anyone. God bless you and keep you.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "someone" should say "anyway..." Is that a typo or a translator error?

      Verwijderen
  2. Beste Aritha,
    Prachtige korstmosjes heb je kunnen fotograferen!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Right. Sometimes we don't wish togetherness. We feel the need to be alone, chose our own path.
    I'm glad there was water in the usually dry lake. Water is life.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee nog niet gezien wel bekertjes mos. Er zijn veel soorten mos in hou er wel van

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank you for sharing these beautiful photographs.
    We do have lichen in the UK.
    There are approximately 1,800 species of lichen in the UK, growing on stone, bark, even old leaves.
    More to read here
    https://www.countryfile.com/wildlife/british-lichen-guide-how-to-identify

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The lichen is quite pretty. I've not seen that kind here.
    I like to walk alone too. Sometimes I walk a little way with another walker here in town but then we each go our separate ways.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful pictures, Aritha, and interesting information about lichens. I don't know if we have them here. I haven't noticed any, but am going to check it out on Google.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig is het Cladonia cristatella wat je fotografeerde. Deze heb ik zelf nog nooit ontmoet. Wel kom ik regelmatig korstmosjes tegen als ik eens een natuurwandeling maakt. Wens je fijne dagen toe met mooie momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Aritha.

    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥