maandag 8 januari 2024

Happy Koude Maandag

Zo mooi die winterhemel. Ik klom naar de zolder om de pasteltinten te fotograferen. Onze molen staat ook op het plaatje.

👉 Vandaag doe ik weer mee met het dagboek van Sandra


Het weer
Winterse week op komst! 🌨️ Grote verschillen tussen oost en west NL. Binnenland krijgt ijsdagen en we hebben dus eindelijk droog en zonnig weer in het vooruitzicht ☀️

Wat ik draag
Een mooi tuniekje, samen met Jaap gekocht op vrijdag. En een spijkerrokje, wollen maillot en zelfs beenwarmers. En Spaanse pantoffels. Iemand vroeg wat ik daarmee bedoel. Ik vond een plaatje op bol.com en deel hem. Dit zijn Spaanse Bernardino's. 



Op dit moment
Op dit moment ben ik deze blog aan het schrijven. Dat vind ik leuk om te doen.

Ik denk na over
Ik ben benieuwd of Jaap de fiets zal pakken of de auto, om naar de atletiekbaan te gaan. Ik zou de auto pakken, dan houd je je spieren een beetje warm. 

😉 Maar fietsen is gezond


Wat was het hoogtepunt van vorige week
Ik vind winkelen niet leuk maar samen met Jaap... ja, toch wel gezellig hoor. Mijn brillenpoot was gebroken dus moest ik wel naar de brillenwinkel. Jaap wilde mee en we winkelden een uur. Ik ben twee kledingstukken en 1 setje oorbellen rijker. 

Welke chill-methode werkt op dit moment goed voor mij
Dat weet ik niet zo goed. In iedergeval regelmatige natuurmomentjes. Op de foto hieronder staat:

Ik wens jullie veel mooie #natuurmomenten toe in 2024. Ook via mijn Insta  (@foto.rieth) natuurlijk. 


Op het menu
Vandaag Kiptandoori, morgen boontjes met gehaktballen en aardappels, daarna zie ik nog wel

Rondkijken in mijn dorp
Hieronder zie je de huizen aan de buitenste rand van ons dorp. Zelfde plek als de foto in mijn vorige blog. Nu is het water bevroren...


Mijn simpele genoegens
Een bladzijde lezen en mooie zinnetjes onderstrepen; Ja, nog steeds, ik blijf dat echt leuk vinden. En mijn koffie ook. Dat is nog zo'n simpel iets waar ik van geniet. 

Op mijn leesstapel
Er liggen stapels boeken hier in huis. Ik houd van boeken maar af en toe dun ik de stapels uit. Ik wil niet meer in een heleboel boeken "tegelijk" lezen. 

Hoe doen jullie dat?
Lees je momenteel één boek?
Of meerdere...
Of niks?


Op mijn takenlijst voor de week
Van alles wat. Ik heb echt een planning gemaakt nu, zodat ik minder keuze-stress heb. Momenteel heb ik daar wat last van. Zal ik wel of niet wandelen, zal ik schrijven of bloggen of toch maar een beginnetje maken aan mijn verhaal. Met een planning heb ik daar minder last van.

💡 ... planningen zijn om ervan af te wijken

Als ik terugkijk op de afgelopen week, zou ik mezelf dit advies geven
Nog steeds: Ga naar buiten!

In mijn knutselmand
Roodborstje en diamond-mozaïek. Ik denk dat ik iets nodig heb om aan de gang te gaan. Bijvoorbeeld een podcast. Oh en ik ben een sjaal aan het breien in blokjes-motief. Ik begon ooit aan een trui maar ik overzie het niet. Het duurt te lang. Dan maar een sjaal. 

🧶🧣💖 Ik ben dol op eigengebreide sjaals.


Heb ik tijdens de afgelopen week iets (nieuws) geleerd?
Ja, een mindfuloefening tegen piekeren. Deze 54321 oefening kan op veel verschillende manieren gedaan worden. Deze is leuk:

Vijf dingen zien: Benoem vijf dingen in je omgeving die je kunt zien. Let op de details van deze objecten.
Vier dingen voelen: Benoem vier dingen die je kunt voelen op dit moment, zoals de textuur van je kleding, de lucht op je huid of de grond onder je voeten.
Drie dingen horen: Identificeer drie geluiden om je heen. Misschien zijn het geluiden van de omgeving, zoals vogelgezang of verkeer.
Twee dingen ruiken: Benoem twee geuren die je opmerkt, of ze nu subtiel of sterk zijn.
Eén ding proeven: Overweeg wat je op dat moment proeft of, als je niets proeft, denk dan aan je laatste maaltijd en probeer die smaak voor de geest te halen.

Deze blog heb ik gelezen geschreven
Ik heb eindelijk weer een blog voor mijn blog 'Kostbaar' geschreven. 



Hoe voel ik me
Tevreden over een paar kleine dingen

Mijn simpele genoegens
Fotograferen

Vensterbankgeluk en tuinlessen
Mijn siernetel! Deze plant houdt van licht; daar blijven de kleuren mooi van. Oorspronkelijk komt ie uit Zuidoost-Azië en hij is supermakkelijk te stekken. Ik besproei hem één keer in de week en geef hem twee keer water.

Blauwe Coleus?
Op Etsy zag ik dat er zaadjes te koop waren voor een zwart met blauwe Coleus (siernetel). Ik heb me zitten vergapen aan de foto maar niet gekocht. Ik aarzelde. Ik dacht: is het echt of nep. Hieronder mijn siernetel in mijn vensterbank.

🌿 mijn plant-insta (alleen over kamerplanten en de tuin)


Wat is een recent nieuwsbericht dat wat met je deed?
Iets dat het leven van mesnen met een visueel handicap makkelijker maakt: de Hable. 🌐 Een simpel apparaatje waarmee braille getypt kan worden op een smartphone. 📱 Ontwikkeld door studenten in Eindhoven, die er een prijs mee in de wacht hebben gesleept! 🏆✨

🙋 Hieronder kun je het zien en horen.


Heeft iets kleins of alledaags mijn dag opgefleurd?
Dat kleine beetje sneeuw...

Van welke muziek geniet je de laatste tijd
Nog steeds natuurgeluiden met zachte pianomuziek.

Hoe heb je jezelf beloond?
Nou weet je, als het me lukt om deze week minder te piekeren dan beloon ik mezelf met een anti-pieker diploma: 🧠➖🚫🤯 = 🎓✅

Bijbelachtig iets
Ooit maakte ik deze foto. 
De tekst op de kaart komt uit de Bijbel. 


Van mijn nieuwe scheurkalender
Gun je jezelf wel eens de rust om te genieten van een prachtige zonsopgang? Zet desnoods de wekker en kies alvast een mooie plek in de natuur om het wonder van de zonsopgang te ervaren.
Misschien ga ik morgen om 8:44 kijken 🌞 Maar er is een waarschuwing voor extreme kou omdat de gevoelstemperatuur rond -15 graden ligt. 

♥ Vond je deze vraag en antwoord blog (Q&A) leuk? Kies dan een vraag die je bij je past en beantwoord die in een commentaartje.

Linked to: Pictorial Tuesday Link Up

16 opmerkingen:

  1. I enjoyed this post so much. I think I like the "54321" exercise the most, and need to try it for myself. 5 See: 1)Although it is dark outside, I can see the lights across Still Waters Pond through the darkness.2) Pictures/photographs on my wall, some of which I have photographed myself. 3)My computer screen as I type 4)Pamela's Victorian Cottage to my left (dollhouse) 5) my little bookshelf with special books and pictures that are meaningful to me.
    4 Feel: 1)The keyboard as I type this, 2) my feet resting on the iron bar under my desk, which is an old sewing machine table 3)my warm flannel shirt around my neck and shoulders 4)the cushion in my desk chair as I sit here typing. 3)Hear 1) The TV in the other room where my husband is watching it 2)ringing in my ears like little crickets 3)my keys clicking on my keyboard as I type. 2 Smell: 1)Warm Ovaltine in my cup that I just drank 2)fragrance of soap on my hands from recent washing. 1: Taste: 1)I can still taste the Ovaltine and warm milk in my mouth. It was good and comforting on a chilly evening..
    Good Night my friend. I enjoyed this little exercise!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I used to read at least 4 books a week and now I'm lucky to read 4 books a year! I miss it :( I hope you have a great week!

    Colletta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I'm starting to think fresh air (and plants) are the cures to almost everything! Beautiful Coleus, never thought of having one as an indoor plant. Reading your posts reminds me I should probably water my poor indoor plants, I do so much better when they live outside on the porch than once I bring them inside. Gorgeous card! Hope you stay warm during the super cold weather. Have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig blogje en ja nu ff heel ander weer. Maar gelukkig droog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Enjoyed reading all the questions and answers.
    Love the windmill in your first picture.
    Currently I'm reading two books. Had to put one aside for now so I could read the book for my book club coming up in a couple of days.
    I've weeded down my books to keep to ones I would like to read again. Don't buy any more books. I now just get them from the library.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I always enjoy the photographs you share, and I do like the windmill in your first one.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awesome to have a windmill to view. And, I too never thought of having a coleus indoors. I'm so bad with indoor plants. I'm lazy anymore and just get audio books from the online library that are free to listen to. They have quite a variety. I use to always be reading a book, and still have some. I admit though that I do like having a book in hand instead of listening, but the listening helps when I'm doing other things or driving in the car.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow a windmill! I only read 1 book at a time, have never been able to read more at a time. I like the mindfull exercise. As usual I love visiting your blog. Have a great week

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De kleuren van de maandagmorgen waren adembenemend ...
    Was wel aardig vroeg, het was nog donker, de zon kwam net op, maar zo, zo mooi!
    In de zwarte lucht van de nacht fonkelden nog de sterren, terwijl de lucht paars-roze kleurde van de opkomende zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben je goed geholpen met je bril? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I'm glad to see you back at Sandra's! I learned the 54321 from a counselor some years ago to help deal with a coming panic attack. I used to get them quite a lot, but rarely now.

    I must admit, I read a lot of books at one time. But if one pulls my attention a lot I will stop the others and finish that one first. I am reading 2 fiction books, a self-help book, a writing book, the Bible, and some days a devotional as well.

    I too LOVE to underline beautiful sentences. Sometimes it is the words and some times it is how something is described. It is very fulfilling!

    I hope you have a wonderful week!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat van mooie zinnen onderstrepen in een boek met chocola en een kopje thee erbij, is ook een van mijn simpele genoegens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn beste chill methode is altijd hardlopen en daarna mediteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie winterse fotos. Leuk dat filmpje. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Altijd gezellig om bij jou te komen lezen en de fotos te bekijken. Dit seizoen ook al veel boeken gelezen. Haal ze meestal uit zo een boekenkastje en heb nog flinke voorraad. Ik neem titels die bij mij goed voelen. Die leg ik dan op elkaar en zo ontstaat ook een verhaal daarbij. De benenwagen had weer een apk keuring gehad dus kan ik niet goed wandelen nog. En binnen kan ik me ook goed vermaken. Echt iets plannen doe ik niet neem de dag zoals tie komt. Mooi vond ik ook de foto van de molen. Wens je mooie uren toe voor elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥