maandag 15 januari 2024

Happy Witte Maandag ☃️

Een hartje om je handen aan op te warmen. Ik legde het vanmorgen in de sneeuw voor een foto maar meestal zit ie in de zak van mijn winterjas. 

👉 Vandaag doe ik weer mee met het dagboek van Sandra


Het weer
Winterse buien! ❄️ 

Wat ik draag
Zwarte joggingsbroek, bordeauxrode tuniek met leuke patroontje erin (lijken kleine verfspetters)

Op dit moment
Is het maandagmorgen, zit ik in de stoel en zie ik dat de buitenwereld wit is. En het sneeuwt...


Ik denk na over
Ik heb slecht geslapen door hoofdpijn... ik werd er steeds wakker van. Vroeger stonden mijn broertje en ik echt te juichen als onze moeder een "sneeuwhoofd" had want dan kwam er sneeuw. Arme mama 😅

Wat was het hoogtepunt van vorige week
Dat de zon scheen. Het maakte groot verschil. Ik wandelde met plezier. 


Welke chill-methode werkt op dit moment goed voor mij
1. Ik laat minder leuke dingen toe en benoem ze af en toe hardop en zeg: het is goed zo.
2. Ik probeer dingen om me heen echt te zien en zeg dan: ik ben tevreden met...
3. Ik oefen dankbaarheid voor de dingen waar ik echt blij mee ben. En benoem ze 

💖 Dit is mijn chillmethode voor deze week (een oefening van de psycholoog).

Op het menu
Vandaag boerenkoolstamppot met gehaktballetjes, feta en zoete aardappel, flammkuchen, wraps, risotto en de rest zie ik nog wel.

Update: vandaag werd het een kant en klaar maaltijd voor mijn man en ik nam havermout. Was gewoon niet fit genoeg om lang in de keuken te staan. Dus morgen boerenkool, yes.


Rondkijken in mijn omgeving
Twee dikke houtduiven zaten roerloos in de eik naast ons huis. Hun snavel is het enige vrolijke kleurtje in de foto. Zouden ze het koud hebben?

Houtduif in Nederland
De meeste vogels zingen in het broedseizoen maar de houtduif ziet dat  allemaal een beetje ruimer. Ze kunnen bijna het hele jaar broeden en dus is ook hun territoriumzang bijna het hele jaar te horen, soms al in de laatste dagen van december en tot ver in oktober. 

Bron: Zo klinkt de houtduif



Sjonge wat zijn ze dik hè. Bij vrieskou zetten vogels hun veren op, net als een gezellige verenjas, om warmte te bewaren en energie te sparen, vooral wanneer ze chillen en niet zo actief zijn. 🐦❄️ Dat zie je ook bij het roodborstje hieronder.

Feed the birds in winter; in return, they will feed your soul with the look of gratitude! ~ Mehmet Murat Ildan

👇 archieffoto.


Mijn simpele genoegens
Foto's maken dus.
Fotografie is een manier van voelen, van aanraken, van liefhebben. Wat je op film hebt vastgelegd, is voor altijd vastgelegd... Het herinnert zich kleine dingen, lang nadat je alles bent vergeten. ~ Aaron Siskind

Op mijn leesstapel
De nieuwe Flow. Er staat een goed artikel in over "worry-burnout", geschreven door Annemiek Leclaire. 


Op mijn takenlijst voor de week
Ik heb gisteren mijn planning gemaakt. Vandaag moest ik hem al weer aanpassen. Ik zie wel. Er staan geen afspraakjes op dus kan ik thuisblijven. Ik zou vandaag brainstormen voor mijn nieuwe boek. Dat gaat niet door. deze blog gaat net.

Als ik terugkijk op de afgelopen week, zou ik mezelf dit advies geven
Vooral zo doorgaan. Geef jezelf elke dag een complimentje. Zoals: goed joh, dat je toch naar buitengaat in de kou


In mijn knutselmand
Er zit genoeg in mijn knutselmand, het komt er alleen niet uit.

Heb ik tijdens de afgelopen week iets (nieuws) geleerd?
Ik kreeg praktische tips hoe je negatieve gedachten kunt vervangen door positieve. Niet echt nieuw maar wel goed om het opnieuw toe te passen.

---

👇 Patatjes uit de oven na een koude wandeling in het bos


Deze blog heb ik gelezen of geschreven
Die van Lieneke vond ik mooi: Gelachen, gehuild, geploeterd

Hoe voel ik me
Ik heb echt last van mijn hoofd maar zie geen flitsen zoals vannacht. Mijn kin voelt nog beetje doof aan. Het gaat steeds beter. Straks even een dutje doen.


Mijn simpele genoegens
Dat ik niet weg hoef maar gewoon thuis kan blijven en vanuit de stoel de wisselingen van het weer kan zien: zon (te fel), dan weer zware sneeuwbui, dan weer sombertjes.

Vensterbankgeluk en tuinlessen
Twee gezellige foto's. De onderste is mijn citroengeranium.



🌿 Check ook mijn plant-insta

Wat is een recent nieuwsbericht dat wat met je deed?
Dit vond ik leuk: Vrouw ontdekt geheime kamer onder trap van haar 250 jaar oude huis. Gaaf toch. Mijn fantasie slaat gelijk op hol. Er zit zker een verhaal aan vast...

Heeft iets kleins of alledaags mijn dag opgefleurd?
❄️ Vandaag de sneeuw. Ik vind het zo mooi om te zien, vooral omdat het minder vaak sneeuwt door de opwarming van de aarde. Blue Monday vandaag maar ik ga mijn blog Happy Witte Maandag noemen


Van welke muziek geniet je de laatste tijd
Ik beloon mezelf af en toe met wintervogels: de mooiste muziek. Daar word ik vrolijk van. Het voelt zo fijn, net alsof het bos dichtbij is.

Birds chirping around you is a beautiful realization that life is incredibly good. Let this sound be a gentle break in your routine. ~ Hiral Nagda


Hoe heb je jezelf beloond?
Ik denk met tevredenheid. Dat gevoel is iets dat ik probeer te kweken als reactie op de kleine positieve dingen die ik meemaak op een dag. 😊

Bijbelachtig iets:
Johannes 14:27 Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.

Van mijn scheurkalender
Het is oké om je niet oké te voelen. En het is volkomen normaal dat he soms wordt overweldgd door emoties. Geef daar geregeld aan toe en huil dan lekker uit. Dat zal enorm opluchten. Emotionele tranen laten de hoeveelheid stresshormonen afnemen. Door te huilen daalt dus je stressniveau, waardoor je ook nog eens beter zult slapen

👍👎 Is dit waar of is dit niet waar?

♥ Vond je deze vraag en antwoord blog (Q&A) leuk? Kies dan een vraag die je bij je past en beantwoord die in een commentaartje.

Ik doe mee aan de Linkparty van Huisvlijt. Jij ook?

12 opmerkingen:

  1. I always enjoy reading your posts and getting a glimpse into your corner of the world. Your plants are so beautiful and look happy. More poor plants are just trying to hang on lately. I'm a good outdoor plant person, not so good as an indoor plant person. Hope your head feels better soon, amazing how the weather can impact us. Have a wonderful week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You have some beautiful plants on your windowsill.
    Hope your head feels better soon. I am very sensitive to changes in the barometric pressure, and sometimes get a headache when it drops.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I try to name things that I am grateful for as well. Honestly, I have so many things to be thankful for that it sometimes makes me feel guilty for not being filled with joy! I love all of the pictures, especially the birds. I haven't been feeding them lately and I need to start doing it right away! I even have food for them. I'm a bad bird friend :( Your plants are very lovely too! I want to add one or two more to my collection. I hope you have a very good week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. How does the heart work? you heat it up in microwave or is it usb-pluggin? Your post was a good one to remind us of gratitude, birds, nature, all are so important. Have a great week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nice to see all your plants on the window sill.
    Seems like lots of people getting snow lately. We are getting more today.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Aritha!
    It's funny because I can often tell when snow is coming because I feel it in my arthritis in my hands. And sometimes even smell it on the wind! Like a metal smell.
    Your bird pics are so very pretty. And your plants looks awesome! You definitely have a green thumb. 💚
    Love the tips by the psychologist too. Wishing you a very blessed week ahead. I'm doing a giveaway tomorrow. Stop by and enter! 😉 xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. The story about the secret room found under a woman's stairway is very intriguing to me also! Makes me want to write a story about it! But you discovered it first...so I hope you will write about it and share it with us! I am sorry you have been having a headache. I do hope you get some relief soon. The snow is beautiful, but not if it makes you have a headache! I enjoyed all of your pictures and your stories that go along with it. Yes, getting outside in the sunshine as often as possible is very important for mental/emotional health in the wintertime. Even here in Florida, where we live, even though we don't have extreme winter temperatures or snow, we still get a lot of gray damp chilly days that are not pleasant enough to go outside, so one can get "cabin fever" by being inside too long. I am thankful for my "room with a view", where I do my writing at my computer. It helps me to see what is going on outside even when I can't go outside to enjoy it. Watching and listening to birds is a wonderful way to spend the cold days. We are thankful for many kinds of birds here, especially because we live beside a pond and there are many water birds as well. It is a a real blessing to see! Praying you are feeling better. Please take care, and God bless you, my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I had never heard of Wood Pigeon before this post. Interesting. Loved your pictures so interesting to see the landscape of places I have never seen before.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I do hope your head feels better soon.
    I like the picture of the robin, my favourite bird.

    Take care, sending lots of good wishes.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I sure hope you get some relief soon from your headache. I know that has to be annoying. My joints hurt really bad whenever we are about to get any sort of weather that is out of the ordinary, like thunderstorms and snow showers.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I enjoyed your photos and I do hope your head feels better soon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijne blogpost, gezellig zitten lezen, kop thee erbij en de kat naast me op de bank. Dat van het sneeuwhoofd ken ik, alleen gelukkig in lichte mate bij sneeuw en onweer op komst. Ik wens je een fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥