woensdag 17 januari 2024

Sprookjesachtige winterwandeling bij Elst

 Dinsdagochtend, en guess what? Geen hoofdpijn meer en de sneeuw lag er nog steeds! Dubbel feest, toch? Dus hup, schoot ik in mijn jas en stapte naar buiten. Soms zijn er van die dagen die je moet omarmen met een blij hart.

🚗 Niet op fiets door het gladde weer, ik pakte de auto! 

Defensieweg Rhenen in de winter

Sneeuw in Prattenburgsebos


Collage winterfoto's
Hoeveel foto's ik maakte weet ik niet precies en ik kan ze nooit allemaal delen, daarom maakte ik zonet een collage om een beeld te geven hoe ijzig mooi de witte wereld erbij lag.

Snowflakes are one of nature's most fragile things, but just look what they can do when they stick together.  ~Vesta M. Kelly



Zie je mijn regenboogwolk?
Hoe gaaf was het dat ik een kleine regenboogwolk zag boven de besneeuwde vlakte! Dit fenomeen ontstaat als het zonlicht door het ijs in de wolk schijnt: schitterende regenboogtwist als resultaat. Het was maar klein en toch ving ik het met mijn lens!

🌈⛅Zie je het?

Iriserende wolk boven besneeuwd landschap

Dikke laag sneeuw
Op de foto hierboven kun je niet zo goed zien hoe mooi dik de sneeuw was. Ik zocht op mijn mobiel en vond deze foto. Daar kun je het beter zien. 

Dit gebied heet Plantage Willem III. Een van de grootste droge schraalgraslanden in de provincie Utrecht. Hier grazen halfwilde gallowayrunderen, konikpaarden en wilde damherten. De gevarieerde begroeiing is van groot belang voor vogels zoals roodborsttapuit, geelgors, gekraagde roodstaart en boomleeuwerik. Bron: Plantage Willem III


Sneeuw bij  Plantage Willem III

Sneeuw bij  Plantage Willem III

Puur natuur (vroeger tabaksplantage)
Ik kom hier niet zo vaak omdat ik die paarden niet zo leuk vind. En de runderen ook niet. Vroeger werd dit landschap aan de voet van de Heuvelrug bij Elst gedomineerd door tabaksteelt en bijbehorende tabaksschuren. Nu is het puur natuur. Met enge paarden, haha. En zwart behaarde runderen.

Beetje verdwaald
Ik liep weer terug. Mijn telefoon was bijna op en ik verdwaalde een beetje. Niet erg hoor. Ik vind de weg altijd wel terug. 


 
Defensieweg Rhenen in de sneeuw

Defensieweg Rhenen in winter

Defensieweg, niet gestrooid
Op het verkeersbord hierboven staat: Deze weg wordt niet gestrooid. Kies een andere route. Dit is "onze defensieweg"... een geliefde plek voor wielrenners en natuurliefhebbers. Deze weg is 2.3 km, 48 m omhoog, 2.1% stijging, 16 klimpunten. Top op 63 m. Mooi in alle jaargeteijden. De eerste foto is de zelfde weg, op een ander punt.

Fietser op besneeuwde weg
Oh deze man fietst er (goed kijken!), je ziet hem bijna niet... Ik vond dat zo eng om te zien want de weg was spekglad.

Defensieweg Rhenen

Veilig thuis
Ik kwam veilig thuis. Op de allerlaatste foto staat in het Nederlands: 'Zo fijn om na de kou thuis te komen in de rommel (dĂ»h).' En dat was echt zo. 

Uur in de stoel
Ik heb een uur in de stoel gezeten om weer lekker warm te worden en te luchen. Daarna was het tijd om wat huishoudelijke klusje te doen.


En zo eindigde mijn winteravontuur.
---
❄️☀️ Hoe ziet het weer eruit als jij naar buiten kijkt? 

11 opmerkingen:

  1. Lovely collage of a lovely 'white', snowy world!
    The last picture of the road lined by the trees is fabulous!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aritha,
    Fijn zo'n frisse winter wandeling in de sneeuw!
    Ja, loslopende runderen en paarden kan wat invloed hebben...
    Natuurlijk kon je toch je eigen 'voetstappen' herkennen en zo de weg terug vinden.
    Wij hadden vandaag zon maar maximum 7°C en minimum –7°C. Toen ik om 9:00u bij de tandarts kwam voor tandsteen te laten verwijderen was het nog –4°C.
    Sneeuw zoals jullie, dat bestaat hier niet—hooguit voor enkele uren wit.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I LOVE these photos so much! I remember walking in the snow like that when we lived in New England. It was very pleasant. Here in Florida we had freezing temperatures this morning, but the sun was shining and the wind had died down, so it was a beautiful day. We did take a walk this morning, and it was very pleasant. I enjoyed your little journey so much. Thank you for sharing it with us. I would have loved to have walked with you, and also to see those "wild horses and deer and cows, etc." from a distance... Take care and stay safe and warm and cozy.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful winter pictures.
    Out my window is 2 feet of snow, 2 degrees, but the sun shone today.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Aritha.

    Wat mooi deze foto's zo met de sneeuw.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoveel lag er hier niet. Prachtige foto's Aritha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Aritha,
    Fantastische sfeerplaten van je uitstapje in de sneeuw. De plantage Willem III ken ik wel. Meerdere malen gewandeld. Super ! groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. thank you very much for your visit and your kind comments. Bravo for your photos and also for this discipline of life, and this perseverance to see things positively. I should follow your example. Your photos are very beautiful and you seem to live in a peaceful region with stimulatingly beautiful landscapes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Such beautiful photos from your winter adventure. I'm glad to read your headache went away. Happy new day to you.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig uitzicht.
    De natuur kan soms zo mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Your winter scenes are just beautiful. Winter has a beauty all its own. Thank you for linking up.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥