zaterdag 3 februari 2024

4 wonderlijke beestjes op de Veluwe

Vanmorgen wandelde ik een prachtig natuurgebied binnen: de reeënberg en het kon me niets schelen dat de zon niet scheen: gewoon gaan! Dit is een natuurgebied op de Oost-Veluwe waar behalve bos ook heidevelden aanwezig zijn.

Wandelaars en fietser
Onderweg kwam ik andere wandelaars tegen en ook fietsers natuurlijk. Overal zie je fietsers in Nederland en we hebben prachtige fietspaden.

Wandelen op Landgoed De Reeënberg

Landgoed De Reeënberg

Landgoed De Reeënberg

Landgoed De Reeënberg

Landgoed De Reeënberg

Krijsende vossen
Het allerleukste vond ik dat ik twee vossen zag. Ze waren tegen elkaar aan het krijsen.* Jammer genoeg overrompelden ze me en had ik niet het benul om mijn camera te pakken.

The most beautiful moments have no pictures.



Een ree!
Later had ik meer geluk. Ik stond oog in oog met een jonge reebok, een paar meter van het pad verwijderd. Hij keek me af en toe aan maar bleef gewoon grazen. Ik heb nog maar één keer een ree van zo dichtbij gezien.

Een ree op de reeënberg, kan niet mooier. Bedankt dat je zo lang bleef poseren, meneer ree! 

Landgoed De Reeënberg
 
Landgoed De Reeënberg

Landgoed De Reeënberg

Landgoed De Reeënberg

Ik vond zijn ogen mooi!

Kleine reebokken krijgen soms al in hun eerste levensjaar al ‘knoppen’: een klein geweitje van enkele centimeters hoog, dat ze in januari of februari pas afwerpen. Bron: Wat je nog niet wist over het gewei

Rups: veelvraat
Verder maar weer. Ik bivakeer een weekje op de Veluwe met mijn zoon en dit was mijn eerste wandeling hier. Ik kwam nog een ander stuk wild tegen: een veelvraat op mijn pad. Deze rups  overwintert verstopt tussen mos of bladeren. In het voorjaar komt hij soms tevoorschijn en nu zelfs in de winter! 

Wat een stekels! Volwassen rupsen kunnen wel 7 cm lang worden! Voor de "vertalers" van mijn blog, de Latijnse naam is: Macrothylacia Rubi

Veelvraat Landgoed De Reeënberg

Veelvraat Landgoed De Reeënberg

Nederlandse waterval
Oh, helemaal vergeten dat ik ook nog langs de Loenese watervallen kwam. In een land waar zelfs molshopen als bergen gelden, zou je geen watervallen verwachten. Toch groeven ze in de 19e eeuw de Vrijenbergse Spreng om te voorkomen dat het Apeldoorns Kanaal overstroomde. Door het hoogteverschil werden er twee watervallen gebouwd om de stroming te beheersen. 

Waterval aan- of uitzetten
De grote waterval heeft een hoogteverschil van 15 meter en verrassend genoeg kun je deze handmatig aan- of uitzetten, want ze zijn niet helemaal natuurlijk.

Loenense waterval


Meer vakantieberichtjes op komst
Nu is het avond. Ik rond mijn blog af. Waarschijnlijk blog ik komende week iets vaker omdat ik vakantie heb. Ik zeg "dag" met een foto van een beestje op onze tuintafel: de rode eekhoorn (Sciurus vulgaris). Echt mijn lievelingsbeestje.

Sitting under a tree in a park in the summer in the winter, listening to birds and squirrels chirping while reading a good book I'm watching them is priceless. ― Charmaine J. Forde


Rode eekhoorn op de Veluwe

4 wonderlijke beestjes
Dus 4 diersoorten op de Veluwe: de vos, een ree, die ene dikke vette rups en de rode eekhoorn in de tuin. Hiermee doe ik mee met de Zaterdags beestjes van Eileen

* Het gekrijs van de vossen klonk als op deze video: krijsende vossen

15 opmerkingen:

  1. It's a beautiful landscape you visited. I love squirrels too. I have two of them who visit my garden quite often. Have a nice weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello Aritha,
    Love the photos from you walk, nice looking trail. Sorry you missed the fox photo, but it is still a treat to see them. The deer is a beautiful animal, I like the caterpillar and the red squirrel. Great collection of animals and photos. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love getting out in places like this. I hiked at a preserve today but only saw 2 people on the trail in the 2 hours I was there. Love the critter sightings you had. The deer are very pretty!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Aritha,
    Nou zeg, dat was een geweldige wandeling met veel bekijks.
    Mooi kiekjes.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for taking us along on your walk.
    Don't see many bikes around where I live - too many hills! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I enjoyed your photographs, especially the red squirrel.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Looks like you are having a wonderful time...and so much beautiful nature around you...all God's creatures and natural beauty! What a joy and blessing to be there! Thank you for sharing this with us. I thoroughly enjoyed my visit with you!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige omgeving. Wat valt er nog veel te ontdekken in Nederland.
    Mooie foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. A nice path with pretty colors. You were lucky that the deer posed for you! Impressing waterfall.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful photos of your walk. They made me feel as though I was right there with you.
    Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. What a beautiful place to walk and cycle. And to see foxes shrieking would be really special. Deer are so pretty and graceful. Enjoy your holiday.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De Veluwe is zo'n mooi gebied om te wandelen en fietsen. Ik wens jou en je zoon een fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥