woensdag 7 februari 2024

Met windkracht 6 de uitkijktoren beklimmen

Nee, ik voel me niet echt ziek van covid (behalve die ene dag koorts) en we besloten iets te gaan doen dat dichtbij was en weinig energie kostte. We kozen de uitkijktoren in Apeldoorn. 

Op een heuvel van negen meter staat een 26 meter hoge uitkijktoren. Met 128 treden bereik je de top, boven de hoogste boomtoppen, voor een adembenemend uitzicht.


Wow, dat kost dus wel energie
Duh: 128 treden. Ik deed het en bleef rustig doorademen. Zoon was sneller maar hé, ook slak komt er wel.

Collage
Hieronder een collage.


Windkracht 6
Het waaide stevig en dat maakte het spannend en leuk.  Als ik een foto wilde maken moest ik mijn telefoon met twee handen vasthouden, anders rukte de wind hem uit mijn handen. En mijn haar dan; zo kun je niet poseren, haha


🌳 Park Berg & Bos, eigendom van de gemeente Apeldoorn, werd aangelegd in 1934 als een werkverschaffingsproject tijdens de crisisjaren '30. Voorheen bevond zich op deze plek tot in de 19e eeuw een waterleiding die de fonteinen en waterwerken van Paleis Het Loo van water voorzag. 💧
Geen mens te zien
Het park zag er verlaten uit. Hieronder zie je R. die zijn schoen vetert. Het was zo rustig omdat er niets in bloei stond denk ik. En ook omdat het nog geen vakantie was. Wij zijn op vakantie in de week vóór de voorjaarsvakantie. Of was het de harde wind die mensen tegenhield in het park te wandelen?


Rondje wandelen door park
We wandelden nog klein rondje en zagen een kudde everzwijnen Ja, dat was cool.

Kijk wat een grote neus hebben ze.
En wat een kleine oogjes!



Stinkerds!
Ze stonken erg! 

Damherten
Aan de andere kant van het pad zagen we damherten. We vergaapten ons aan het gewei van één van de herten die wat dichterbij kwam. Ben ik even blij dat ik niet zo'n gewei op mijn hoofd heb; het lijkt me zo lastig als je in de spiegel moet kijken van je auto 

Niet aardig
Dit hert  was niet aardig tegen de dames achter hem; die mochten niet bij het hek komen. Hij joeg ze weg met zijn kop omlaag en het gewei naar voren: wegwezen jullie




Zo blij dat ik Covid niet zo erg was. Dankbaar! Het lijkt ook niet op een griepje. Ik herkende het aan de rare droge keel en daarna de keelpijn. 

Koek en koffie uit eigen tas
We genoten van dit eenvoudige uitje, met koek en water (!!!) uit mijn eigen rugtas.


🗼 Wat is de dichtstbijzijnde uitkijktoren in jouw buurt? 

26 opmerkingen:

  1. Very impressive tower!. Kudos to you for climbing so many stairs to the top!
    Pity the park is deserted! The last picture in your post is amazing! Yout nice figure facing the waterfall!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen flauw idee waar een uitzichttoren in mijn omgeving staat. We hebben op het eiland Tholen ook niet echt een groot park of bos. Er zijn wel stukken bebost bij een paar dorpen maar allemaal kleinschalig, wordt alleen gewandeld, zijn ook geen fietspaden in.

    Wel veel dijken en je kan bijna het hele eiland rondlopen/fietsen. Maar er zijn ook bij vogelreservaatjes waar ze stukken afgesloten hebben of zulk stenige paden hebben dat het daar niet lekker lopen of fietsen is.
    Eiland is wel geliefd bij motorrijders daar is over de Provinciale weg een mooi rondje te maken, met voor hen fijne bochten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt me zo mooi! Ik ben er ooit geweest hoor maar daar weet ik niet zo heel veel meer van af. Mijn moeder is er als Rotterdams meisje een poosje opgevangen in de oorlog. Voor bleekneusjes was dat dacht ik.

      Verwijderen
  3. We used to have a fantastic lookout tower over the Mississippi River about 20 miles from where I live, but the land was sold and the tower was torn down. I hate to hear you got Covid, but I do hope you are feeling much better. It knocked me down good for a week when I had it. Ugh! Love those animal pictures! That deer sure has some thick antlers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your response, Mandy. Yes, the first time with COVID took at least 10 days. Not this time, but my head is still tired. It's a shame about that Mississipi Tower, isn't it? How are you doing now?

      Verwijderen
  4. I am so glad you are feeling well enough to enjoy your little holiday. I am amazed that you climbed to the top of that tower! I would have a difficult time without covid, but you did it even with it! Amazing! I love the photos of you, your windblown hair and the one at the fountain. Really special memories you are making with your son. Thank you for sharing them with us. I think it is probably good that the park was so empty...you were able to have it to yourselves and just enjoy the beauty!! Take care and do get some rest when you can!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Honestly, I wouldn't do it again. But at that time, I was so determined, also to make it as enjoyable as possible for my son. And I didn't have a high fever. Only now do I have a troublesome cough. Thank you for your response. I am back home now, and that is also nice, Pamela

      Verwijderen
  5. That's a tall tower to climb. Good for you! I can't think of a tower nearby us. I enjoyed the photo of you with the windblown hair.
    Wild boars would be interesting to see, but not too close. I'm glad you are not feeling very bad with the Covid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Lorrie, for the compliment on the photo with me and my windblown hair. I thought, I'll just share it. It was cold, and we both had red noses from the cold, but luckily you can't see them too well.

      Verwijderen
  6. Beautiful photos. I like the view from the observation tower. We don't have any of those here where I live. We have so many high hills from which we can get a view from if we wish. Here in Norway there are also many high mountains. I'm not so fond of hights, so I seldom visit them :)
    I hope the covid ends. Take care.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Marit, do you have a fear of heights then? I also don't like heights, but my son convinced me by saying that this one was really solidly built. It seems wonderful to live in a country with high hills, mountains. We don't have that here. 🏔️

      Verwijderen
  7. There is a lookout tower in my town that is 23 meters high and has a nice view of the city because it is on top of a mountain. I don't know how many steps lead up to the top. I once climbed it, but I couldn't do it anymore. The name of the tower is "Károly" (Charles).
    I like your photos as always.
    I hope you are fully recovered from Covid. I wish you all the best.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, that's a beautiful name for a lookout tower. Perhaps you have an old photo somewhere, Éva... I would love to see it. 🌟🏞️📷

      Verwijderen
  8. Hello,
    Love the photos of the wild boar and the deer. We do not have any lookout towers close to me, they are all far away. I enjoyed your outing. Beautiful photos! I am glad you are feeling better. Take care, have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eileen, thank you so much for your comment. I appreciate it 🙏😊

      Verwijderen
  9. Wauw, dat gewei is indrukwekkend... zo gek dat dat uit zijn hoofd lijkt te komen:)
    Fijn dat je niet zoveel last van covid hebt! Heb je vandaag ook nog een leuk uitje gemaakt? En ga je er morgen ook nog een doen? In de voorjaarsvakantie wil ik ook iets leuks doen, maar weet nog niet wat. Ik denk onze zoon helpen met verhuizen:):)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks geen uitjes meer. Deze was meer dan genoeg. Was best moe. Misschien is "uitkijktoren Hoge Bergse Bos" leuk voor jullie, zo tussen het verhuizen van je zoon door.

      Verwijderen
  10. That is nice that you felt good enough for an outing. Those wild boars are interesting. We have lots of deer here but no boars! They do have wild boars in Texas. We have several observation towers in our area because of the danger of wild fires here. The nearest one to us is about 3 miles away.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ellen, thank you for your comment. Actually, I've never seen a wild boar up close. Last year, I saw one from a distance at a wildlife observation point. These were part of the park, but I still found it amazing. My husband once encountered one while jogging in the forest. That was scary.

      Verwijderen
  11. Well worth the climb up all those stairs.
    Wow amazing antlers.
    Don't know of any towers around here but we have a few scenic over looks which are beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I hope you could walk there sometime, Karen, and take a photo.

      Verwijderen
  12. That was a very nice outing.
    I enjoyed seeing photographs of the wild boars and those antlers are amazing.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. That was a very nice outing.
    I enjoyed seeing photographs of the wild boars and those antlers are amazing.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much. I really appreciate that you take the time to respond each time. I just wanted to say that.

      Verwijderen
  14. Kaapse toren in Doorn
    en Austerlitz

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥