dinsdag 6 februari 2024

Vogels kijken vanuit huis

Vandaag vond ik een oude tak. Ik legde hem op de tuintafel en stopte er zaden en pelpinda's in. Binnen een paar tellen zat er een koolmees op. Herken je hem? 

Koolmees heeft een:

  • zwarte pet 
  • zwarte stropdas.

Koolmees op tak

Koolmees eet doppinda's
Ik ben Jaap dankbaar dat hij een zak doppinda's meegaf voor de vogels; kijk nou toch hoe dol ze er op zijn!

De koolmees eet in het broedseizoen vooral insecten, spinnen, larven en rupsen. In het najaar en de winter schakelen ze over op olierijke zaden (vooral van beuk), vruchten en vet. Vrouwtjes minder intens gekleurd met smallere stropdas die minder ver tussen poten loopt. Bron: Natuurpunt


Koolmees mannetje en vrouwtje

Pimpelmees pakt ook pinda's
Nog geweest waren kwam er tot mijn verrassing gelijk een pimpelmees aangevlogen die ook een pinda wilde pakken. 

De blauwe veertjes op de kop van de mannetjes reflecteren veel UV-licht. Hoe meer UV-licht ze reflecteren, hoe aantrekkelijker ze zijn voor de vrouwtjes. Dus eigenlijk zijn die blauwe veertjes hun geheime wapen in het spel van de liefde! 💙✨

Pimpelmeesje

Blauw petje en roodborst
Om het blauwe petje van de pimpelmees te showen deel ik en foto van gisteren... toen lag de ta og niet op tafel, alleen het netje met pinda's en hij zat er bovenop. Kijk wat een mooi blauw petje hij heeft. En daarachter zie je een roodborstje. 

Het roodborstje joeg de pimpelmees weg.

Pimpelmeesje op doppinda's

Pimpelmees en roodborstje

Roodborstje

Het spookt buiten
Ik ben benieuwd of de tak morgen nog op de tuintafel ligt. Het spookt buiten: harde wind en intensieve regen. Brrr...
 
Waar zouden deze kleine vogels nu zitten? Ik denk dat ze laag schuilen in struiken of misschien vonden ze een nestkastje om in te schuilen. Dat hoop ik dan maar.

12 opmerkingen:

  1. Beste Aritha,
    Mooie foto's en lief gebaar om onze gevederde vriendjes lekkers te presenteren.
    Wij doen dat ook en genieten er dagelijks van.
    Hier was het weer ook guur, rukwinden en regen en maar rond de 11°C.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely photos. Such a cute little bird.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi als ze zo dichtbij komen in je eigen tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je ze mooi op de foto gezet. Hier heb ik in de boom in de voortuin vaak koolmeesjes zitten, zo leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben in dit seizoen een oude boom in de voortuin gezet als voerboom en op een paal een schotel. Met de echt koude dagen was het voer niet aan te slepen maar nu wordt er niet zoveel gegeten. Ik heb halve kokosnoten in de boom hangen waarin ik pindakaas smeer en ook op de stam. Vooral de bonte specht zit heel vaak op de stam de pindakaas te eten. We herkennen er nu 3 1 dame en 2 heren.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥