zaterdag 2 maart 2024

Happy Zaterdag met Lente en Beestjes

Kijk, lente!

Vier de lente
Als ik bloemetjes  aan de Japanse lariks zie weet ik dat het bijna zo ver is. Nou ja, het is eigenlijk al zo ver want gisteren begon de meteorologische lente. Maar de èchte lente vieren we en paar dagen later want die wordt bepaald door stand van de aarde ten opzichte van de zon.

De astronomische lente begint op 20 maart om 04:06 uur, als de zon recht boven de evenaar staat. 🌞🌷 #Lente2024

Mijn lente-wandeling
En toch... lente 1 is al begonnen hoor! Ik zag het in het bos tijdens mijn wandeling



Blijheid in de lucht
Ik zag de eerste mestkever (nog een beetje onhandig), bloemetjes van de paarse dovenetel en ik bleef maar omhoogkijken naar die blauwe lucht boven mijn hoofd... eindelijk zon. Er hing zoveel blijheid in de lucht dat het zich een in mijn hart nestelde

👇 proef je dat in mijn collage?


Pissebed voor Eileen
Nog wat extra plaatje van mijn telefoon omdat ik mee wil doen aan Eileens Zaterdags beestjes: deze pissebed moet echt in mijn blog. Hij kroop over de boomstam naar omlaag.

Schermafbeelding
De Nederlandse tekst op de foto zegt: de eerste pissbed, plus de Latijnse naam. Ik deelde een video in mijn verhaal op fotorieth. (natuur instagram account); dit is eigenlijk een schermafbeelding daarvan.


Video van (omvallende) mestkever
Ik sluit af met een korte wiebelige video van de mestgever in het bos (onder de foto). Ik filmde hem met mijn telefoon op z'n kop en vond het grappig dat de kever omviel: zo knap dat hij weer op zijn pootjes terugkwam.

Geen idee hoe hij goed overkomt op mijn blog.



Spring won't let me stay in this house any longer! I must get out and breathe the air deeply again. Gerhard Mahler


🐇🐁🐛🐬🐴🐍 Welke beesten zag jij deze week?

23 opmerkingen:

  1. Hello,
    What a lovely walk, beautiful nature photo and great closeups of the Woodlouse and the Beetle.
    Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You are so lucky who have spring already. I wish it was spring here too. Beautiful beetles. I have seen squirrels here every day.
    Have a nice weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Aritha.

    Het voorjaar komt er aan.
    Aan alles al te zien buiten in de natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben een voederboom en bord op stok in de voortuin staan 30 cm van elkaar. Net was er een bonte specht op de grond aan het pikken en toen sprong hij zonder vleugelslag op de stam van de voederboom. Zo grappig hoe die bewegen ook met sprongetjes naar boven waar de pindakaas gesmeerd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelezen. Apart hè die sprongetjes. Ik vind het leuk om te zien

      Verwijderen
  5. Ik heb ooit Die Verwandlung van Kafka gelezen voor mijn lijst, over iemand die in een kever is veranderd, op z'n rug. Daar moet ik altijd aan denken bij die kevers 😄

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig hè, dat we al die snelle linkje leggen dan bij het horen, zien, voelen van dingen.

      Verwijderen
  6. I enjoyed your up close look for signs of spring, right down to the tiny insects. My spring harbinger is the red-winged blackbird that I posted last Sunday. A bit larger, with a beautiful song.
    best, mae at maefood.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I love this time of year. Dung beetles are so funny AND industrious! lol Love your Springtime post!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Aritha,
    Die mestkever was inderdaad wat slap in de knieën!
    Ja, de lente is waarneembaar op verschillende fronten.
    Hier is het weer wat koeler en regen maar het zet langzaam door.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spring is an exciting time of year in nature. Your beetle photos are so well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yes, Spring definitely brings change, a good change, in the air and in our hearts.
    The picture with the jogger in the red shirt is great! The beetle in the video is very cute!
    Blessings and Hugs to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We aren't anywhere near spring! I'm am happy to look at yours!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. This is such a wonderful time of year.
    Many thanks for sharing your lovely photographs.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. A great walk. Looks like spring has arrived for you.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. There is nothing like the joy that Spring brings after winter. It was nice to go out and discover the signs of Spring with you on your walk and enjoy it all. I like that quote.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk dat het weer voorjaar wordt. Ik zag gisteren een lieveheersbeestje op mijn slaapkamerraam, kennelijk overwintert tussen de houten omlijsting van het zonnescherm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dat zou zomaar kunnen. Wie weet zit er een heel volkje tussen.

      Verwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥