donderdag 21 maart 2024

Ik geniet dubbel van elke roze bloem

Hoi, hoi, ik ben Aritha's prunus en ik sta bijna in bloei en deze lente MOET ik mijn mooiste bloemen laten zien, anders hakt ze me om. 

Serieus!

De bomenkenner 
Volgens de bomenkenner ben ik een zieke boom en zou het beter zijn als ik met wortel en tak weggehaald werd uit de tuin. Ik heb een soort schimmel en dat is droevig. Gelukkig houdt Aritha veel van me en laat ze me nog een jaartje staan. 

Vroeger...
Ooit bloeide ik stralend in roze



Hier Aritha 😀💭

Ik vond een schrift op zolder
Vroeger hield ik ook al dit soort bomen. Ik vond een schrift op zolder van toen ik 11 was en daarin las ik: "Mijn lievelingsboom is de prunus, hij groeit niet zo hard, hij is pas 1 meter 50." 

Daarna schreef ik een sprookje over kabouter Toverneus:

't Is vroeg. Kabouter Toverneus is mijn zijn ochtendwandeling bezig. Zijn lange tovermeus is rood ja want... 't heeft hard gevroren. Hé wat is dat voor 'n gekke boom en wat is die klein. Toverneus ziet het aan zijn neus, die wordt helemaal groen. Dus die boom groeit niet. Wat een stouterd zeg. 
"Zeg jij stoute Prunus, waarom groei jij niet?" 
"Ach Toverneus, ik wil wel maar mijn stam wil niet, 't lijkt wel of er een stolsel in zit. 
"O, dat kan ik wel verhelpen. Wacht een poosje, dan kom ik straks terug met een drankje."
De boom wacht 10 minuten en daar komt onze Toverneus aan met een schaaltje groene brij erin. Hij smeert het op een knobbel op de boom en... plotseling begint de purunus te groeien. Het toverdrankje van kabouter Toverneus heeft dus geholpen. En zo groeit Prunus tot een grote boom.


Foto zoeken
Ik zocht in mijn fotoalbum naar een foto van die boom, maar helaas... 

Bloesemgedichtje

The Blossom was out today
It's been a while
In a pomp of pretty pink colours
Making me smile.

Waving gently in the wind
In ceremonial dance
Softly, gently
Like a beautiful romance.

What a wonderful day to take a walk
As springtime enters it's first display
When I get home I must tell mother
'The Blossom was out today! '

Joshua Reece Wylie

2016
Hieronder onze prunus in 2016


Dubbel genieten
Ik geniet dit voorjaar dubbel van elke roze bloem aan ons boompje. We laten hem echt nog een poosje staan.

💟 Heb jij herinnerdingen van vroeger?

17 opmerkingen:

  1. Oh my! What a beautiful tree! I've never seen that one before! I love it! And I love your little story about it and also the poem that you shared. I do hope it will grow and thrive again. Maybe it needs to be pruned so it will grow better? It certainly is pretty! Thank you so much for sharing it with us!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pamela, this is the first year we didn't prune him. It looks odd with those upright branches, but we thought: maybe it helps.

      Verwijderen
  2. I had also a prunus it was so beautiful but I had to cut it. It was old and ill it was heart breaking to cut it!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes, tulips all in a row planted by my mother under a trellis. 🙂🌷🌷🌷

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Aritha,
    Oh, hopelijk mag het boompje blijven...!
    Dit raakt mij heel erg omdat ik bij immigratie zo'n schat van een Prunus Serrulata Kiku Shidare moest achterlaten. Hier is die 'verboden'... vanwege ziektes of zo.
    Heel verdrietig.
    Geniet er ook namens mij van!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ga ik doen, Mariette. Ik las net op een blog dat er wel een chemisch middeltjes bestaat. En ook dat ik toch opnieuw had moeten snoeien. En ook dat je de snoeischaar moet ontsmetten. Allemaal nieuwe dingen Chemisch middel weet ik niet of ik dat doe maar snoeien... ja, toch weer doen?

      Verwijderen
  5. Prunus blossoms are out everywhere in our city. Pale pink, dark pink, and white. Soon the petals will fly from the trees and cover the ground in the best kind of "snow." Your tree is beautiful just now and I hope that you will be able to save it.
    As I write I'm looking outside the window at an American Robin who is collecting moss from the garden. He just flew off with some in his beak - must be nest-building season.
    Have a wonderful day.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp zo goed dat je het boompje laat staan. En wat een lief verhaaltje. Het schrijven zat er al vroeg in. Ik heb door mijn jeugd en ouders een bijzondere band met de Prunus omdat hij bij ons in de tuin stond. En rond pa' s verjaardag bloeide...https://annderverhaal.nl/2018/04/22/japanse-kers/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful little tree.
    My memory is of lilac bushes planted all along the outside windows by the living room at my grandma's house. She'd open the windows and it smelled heavenly.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. That's a really beautiful tree! I don't think I have ever seen one of those before. Love the fairy tale, too!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig die boom en heerlijk verhaaltje het wordt nu zo mooi buiten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een werkelijk prachtig boompje! Schitterende kleur ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. There are four such trees in front of my apartment. I love it when they bloom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Aritha.

    Heel mooi, de kleur is ook prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. They are such a lovely tree.
    I hope you will be able to save yours.

    Wishing you a happy weekend.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥