dinsdag 16 april 2024

Moedereend met hoeveel kuikentjes?

Ik heb zo iets leuks gezien: een moedereend met veel kuikentjes. Ze lag te zonnen langs de kant van een beek, in het lange het gras. Toen ik langsliep schrok ze wakker en werd alert. 

Kijk daar zit ze!



12 baby-eendjes
Zou je niet zeggen hè, dat ze 12 kuikentjes bij zich had. Ik denk dat het er twaalf waren, misschien 13, haha. Ik zag hen eerst niet, maar toen zij opstond en in het water plonsde, bleven de babies een paar tellen achter in het gras zodat ik ze kon tellen. Zo schattig

Kom nou!
Kwaak, kwaak, riep moedereend, kom nou, en daar sprongen ze achter elkaar het water in. Ik hoorde zachte plonsjes en ze piepten zo leuk. In een sliert zwonnen ze achter hun moeder aan.




Dat was eendenfamilie 1. Ik liep verder over het smalle pad en genoot van de zon op mijn gezicht. Ik deed mijn jas uit, zo warm was het. 

Eendenfamilie 2
En toen zag ik eendenfamilie 2




Meer kleurverschil
Deze eendjes leken iets groter dan de eerstekuikentjes en ik zag meer kleurverschil. Papa-eend was overigens nergens te bekennen. 

Gepiep van baby-eendjes
Op de video hieronder hoor je het gepiep van de eendjes beter, als je het geluid  tenminste wat harder zet (maar ook het geluid van de wind wordt dan luider).


Naar mama-eend toe
De kuikentes proberen in de hoge berm te klimmen om zo bij mama-eend te komen die iets verder op hen aan het wachten is. Sorry voor het gewiebel met mijn telefoon; het was een beetje moeilijk om te filmen, ik wilde niet in de beek terecht komen, haha.

Hoe kiezen schattige babyeendjes hun zwemplek? 🐥 Onderzoek toont aan dat het eerste eendje zorgvuldig de beste positie kiest achter de moeder, waar golven samenkomen en het eendje kan surfen! 🌊 Maar wist je dat ze ook golven doorgeven aan hun broertjes en zusjes? Zo kunnen ze allemaal lekker meesurfen! Bron: Waarom eendjes in een rij achter hun moeder zwemmen

🐥 Wanneer zag jij voor het laatst babyeendjes

17 opmerkingen:

  1. I counted 13 baby ducks. That is a lot for one mama. :) So cute and interesting to read about.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, you counted them? Those are the beautiful moments of enjoyment.

      Verwijderen
  2. Beste Aritha,
    Wij hebben hier meer dan honderd babyeendjes gehad die op onze vijver kwamen zwemmen en eten natuurlijk. Maar het is oh zo wreed als je elke dag het rijtje achter mama korter ziet worden. De havik, de grote turtles en zoveel meer die op hun loeren.
    Maar schattig zijn ze en ook hun geluidjes!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sprak die dag een oude vrouw, zo gezellig naast elkaar op een bankje. Zij zei hetzelfde toen we de jonge eendjes zagen. Dat het zo zielig is dat ze opgegeten worden door grote vogels. bedankt Mariette, voor je commentaartje. Altijd blij mee.

      Aritha

      Verwijderen
  3. Seeing baby ducks is lots of fun. I'm walking by the ponds but haven't seen any here yet. I expect to any day now. They are so cute. How lovely for you to see two families!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Lorrie, do you also take photos when you see them? It's so nice to capture things. There's still so much beauty to see.

      Verwijderen
  4. Hoi Aritha.

    Dit is leuk.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vind ik ook. En het was best lang geleden dat ik er zoveel bij elkaar zag.

      Verwijderen
  5. The duck family is so cute, I love those little ducklings. They are adorable.
    Take care, have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Aritha,
    Your photos are so beautiful! The duck and the ducklings are so cute! They sometimes swim in a little creek near by.
    Greetings, Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Aritha, thank you for these super photos and videos of the mama ducks with their babies. So sweet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh so wonderful to see so many beautiful baby ducklings all in the same place! What a joy and privilege to be able to see them that close! We have not had baby ducks here, but we do have baby Sand Hill Cranes and one year we had baby Canada Geese. There were four of them. The Cranes usually only have two babies at a time. We are thrilled to be able to watch them here on our own pond. God's sweet blessings to us!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Aritha.

    Dit is echt schattig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thank you for sharing these photographs and video.
    One of our sons was fortunate to see some ducklings recently and he showed us some photographs he'd taken. Ducklings are so cute aren't they.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥