woensdag 10 juli 2024

Afspraakje op het Strand

Het zand schuurde langs mijn wangen toen ik omhoog liep over het smalle weggetje van de strandopgang. Een mevrouw met een roze broek fietste de andere kant op, de wind in haar rug. 

Tot ziens!
Ik ging "tot ziens" zeggen tegen het zoute water van de zee en nog één keer genieten van de mooie golven. Het stormde die dag en er wapperde een rode vlag op het strand.



De rode vlag wijst op gevaar
Wanneer de rode vlag wordt gehesen, zijn de condities van het (zwem)water gevaarlijk. Zwemmen, baden en andere activiteiten op of in het water worden ten zeerste afgeraden. Bij een dubbele rode vlag is het verboden om de zee in te gaan

Toch waren er mensen in het water en dat vond ik een mooi gezicht. Ik schoot een paar foto's en als je goed kijkt zie je de windmolens in foto direkt hieronder.

👀 Zie je ze?


Meeste zonuren van Nederland
☀️ Wist je dat de Kop van Noord-Holland de meeste zonuren van heel Nederland heeft? Niet mijn wijsheid, ik heb het van horen zeggen. Toen ik het checkte bleek het waar te zijn.

In de lente en vroege zomer is het zeewater nog zo fris dat zelfs de wolken denken: "Nah, laat die stapelwolken maar zitten vandaag!



Windenergiegebied Hollandse Kust (noord)
De windmolens bevinden zich in windenergiegebied en dat ligt 18,5 tot 33 kilometer uit de kust. Bij helder weer kun je die windturbines vanaf de kust zien staan. Zo ver en toch zo dichtbij! [1] Ik had het geluk ze te zien, haha

Ik had een afspraakje
Ik liep een poosje heen en weer over het strand want ik had een afspraakje 😍 Ik wachtte op mijn dochter. Zij woont in het mooiste dorpje aan de zee en we zouden elkaar hier ontmoeten. Ik had mijn live locatie gestuurd zodat ze me in één keer kon vinden. 

Wat doe jij als je wachten moet? 
Ik: plaatjes schieten natuurlijk.



Panoramaduin van Petten
De heuvel in de foto hierboven is de 26 meter hoge panoramaduin, één van de attracties van Petten aan Zee. Ik heb hem niet beklommen, mijn man wel tijdens het hardlopen. Het was een moeilijke klim, zei hij, maar wel genieten!

💗 En toen zag ik mijn dochter aan komen lopen door het water: roze trui, roze muts



Kletsen op het strand
We liepen een eind door het water, speelden (onderzochten) schuim en zeewier,  kletsen, en zaten in het zand onderaan de duinen en aten koek met zand. Toen we het koud kregen, stonden we op en liepen door de duinen naar haar auto, en naar mijn "vakantiehuis". 

"After a visit to the beach, it's hard to believe that we live in a material world."

Sea You Soon
🌊 Dag zee, tot de volgende keer
💖 Dag lieve dochter, tot de volgende keer



Waarom zijn de stranden en duinen in Noord-Holland superbelangrijk voor het milieu?
  • 🌊 De duinen beschermen tegen zeespiegelstijging en kusterosie, en houden het binnenland veilig.
  • 🌼 De duinen zijn een thuis voor veel planten- en diersoorten, wat de biodiversiteit van de regio versterkt.
Heb je ooit een strandwandeling gemaakt? Waar?
 

12 opmerkingen:

  1. Beautiful photos, Aritha. I grew up in a coastal city very close to Boston. We use to walk and run at the beach for our track practices. My mother would always take us there during the summertime. We lived about a 30 minute walk from our home. I love seeing different beaches when I travel. Thanks for sharing and have a wonderful day.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aritha,
    Het lijkt vreemd om te zien dat er in juli een muts en trui gedragen wordt aan het strand... Maar ja dat is Nederland—kikkerland!
    Oh zeker hebben wij strandwandelingen gemaakt: op Sint Maarten en Saint Martin, op Curcaçao, Fort Lauderdale in Florida, Key West in Florida, Sarasota in Florida, in Californië op verschillende plekken, New Jersey, Java/Indonesië, Bali/Indonesië, Jesolo in Italië. Zuid Afrika...
    Mooie herinneringen en het voelt heerlijk om uit te waaien aan de kust en doet goed.
    Ja, die windmolens zijn goed te zien in je foto.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I've walked on a few beaches but not lately.
    New Jersey
    Maryland
    Virginia
    Puerto Rico
    Scotland
    Ireland
    England
    Beautiful photos.
    Don't know if it is just me but the font on your blog is HUGE.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Such a wonderful and happy post! So lovely to see you with your beautiful daughter! I guess I didn't even know you had a daughter...and she looks so much like you! What a blessing! The beach is beautiful and I'm so glad you were able to go there and especially to meet your daughter there. Double blessing. We live in Florida, in the north central part of the state. It is a peninsula, so there are two different oceans surrounding us...The Atlantic Ocean on the east, and the Gulf of Mexico on the west. We are closer to the Atlantic, and I grew up about an hour's drive from the beach. We used to go often when I was young. It's been a while since we've gone just to walk on the beach, and I do miss it. The traffic between here and there makes it less inviting, but once we get there it is like a different world. Now you've made me wish I could go! We are still getting over our bout with covid, and maybe when we feel stronger we will take a ride to the beach and walk. The salt/sea air would be very therapeutic, I am sure. So the places I have actually walked on the beach are mostly here in Florida...St. Augustine, Jacksonville, Flagler Beach, Ormond Beach, Daytona Beach, and New Smyrna Beach, all on the Atlantic Ocean. We've been to the Gulf side once to a place called Cedar Key. It didn't really have a very nice beach, so we didn't like it as much. We've also been to the Atlantic ocean in South Carolina, and New Hampshire and Maine coasts. Very different up there in New England, where the beach is more rocky and the water much colder. The Florida beaches are much nicer in my opinion.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello,
    A lovely visit to the beach, I love the views of the sea. Fun photos of your daughter. Sounds like a great visit. Take care, have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful photos of your time at the beach. How sweet to meet up with your daughter. Fun photos of her! Walking on the beach is a special treat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om te lezen! Zo fijn zo'n afspraakje met je dochter <3. Wij wonen iets dichter bij de zee, maar komen er niet zo vaak, de schelpen zijn altijd mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lovely photographs from your visit to the beach and how lovely to spend time with your daughter.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lang geleden dat ik eens strandwandelingen had gemaakt en dat was dan in Wijk aan zee en in Scheveningen toen samen met mijn man. En ja als ik wachten moet dan probeer ik ook altijd mooie lens momenten te vangen. Je maakte mooie foto's en de dag met je dochter zal ook vast en zeker heel gezellig geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke vrolijke, gezellige en frisse foto's! Ik heb heerlijk met jullie meegenoten. En jouw vraag waar ik weleens op het strand gelopen heb? Scheveningen en in het topje van Nederland. Bij julianadorp.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. So glad you had that special time with your daughter! The beach looks amazing!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥