donderdag 5 september 2024

Ganzen in Mini V: Vorst of Geen Vorst?

Ik hoorde ze voordat ik ze zag ze en richtte mijn lens op hen: klikkerdeklik. Voor altijd vastgelegd. Wat zijn ze mooi. Vroeger zijn mijn moeder: als de ganzen in een V vliegen dan komt er vorst.

Waar of niet waar?
Of dat waar is lees je onder de foto's.



Ik vond een weerspreuk
Ik geloof niet echt dat er meteen vorst aankomt als je ganzen in een V ziet vliegen. Zeker niet in september of oktober! Maar ja, op het wereldwijde web kwam wel deze oude weerspreuk tegen:

Wilde ganzen in een V, brengen vorst en vriesweer mee.

Mini V, valt mee.
Dus misschien had mijn moeder toch gelijk!  Al moet ik zeggen, op mijn foto's vormen ze meer een mini-V. dus voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken. Ganzen vertrekken pas als ze echt honger krijgen en de grond zo bevroren is dat ze hun ontbijt niet meer kunnen vinden. 


Geluid van de ganzen brengen me terug
Op de een of andere manier brengt het geluid van die ganzen me altijd terug naar mijn jeugd. Daar stond ik dan, midden in het weiland, tussen de koeienvlaaien (wat een plek), met mijn hoofd in mijn nek, smekend om een flinke portie winterkou. Want ja, hoe kouder, hoe beter—eindelijk schaatsen! 

🌲🐤🐔🐄🐵🐶 Heb jij ook een natuurgeluid dat je terugbrengt naar je kinderjaren? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥