24 juni 2026

De ijsbloem die openging bij 33 graden

Frankrijk ligt in het midden van de hittekoepel. Wij hier in Nederland zitten onder de noordrand ervan. Het is warm. Mijn weerstation gaf vanmiddag 33,2°C aan en nu is het zelfs nog warmer: 34°C.

En precies vandaag besloot mijn witte ijsbloem zich te openen.

Nagedacht gedurende 10s  Titel: De mooiste ijsbloem van deze hete week  Alt-tekst: Witte ijsbloem met roze hart, open in de zon tegen een blauwe lucht en onscherpe achtergrond.

Toen ik hem op Instagram deelde, reageerde iemand: “Oh, dus deze bloem geeft aan wanneer het tijd is om ijs te eten 😂”

Dat vond ik zo grappig.

Eigenlijk heeft deze plant helemaal niets met ijs te maken. De naam komt van de glinsterende puntjes op de vlezige blaadjes en stengels. Het lijkt net alsof er ijskristalletjes op zitten.

Witte ijsbloem met roze meeldraden en vlezige groene bladeren, gefotografeerd van dichtbij.

Botanisch weetje:
Die “ijskristalletjes” zijn opgezwollen opperhuidcellen. Ze kunnen vocht vasthouden en helpen de plant omgaan met felle zon, droogte en warmte.

Grappige bloemen: zodra de zon schijnt, gaan ze open. Bij zonsondergang sluiten ze weer. Ik ga proberen daar een timelapse van te maken.

Oh, en hieronder een foto van toen ze nog in hun babyfase waren. Ergens links in het hoekje. Ik zaaide ze zelf en was erg lief voor ze. Water geven enzo.

Kweekbak met jonge zaailingen en plantenlabels in de zon, met een hand ernaast en een rode wintertrui in beeld.

Kun je je voorstellen: toen had ik nog een dikke wintertrui aan. 👆

Nu niet.

Nu draag ik katoen.

Hieronder eerst een foto de verkeerde kant op.

En daaronder één waarop je de ijskristalletjes goed ziet.

Persoon poseert achter een witte ijsbloem in avondlicht, met was aan de lijn op de achtergrond.

Vlezige groene bladeren van een ijsbloem met kleine glinsterende blaasjes die op ijskristalletjes lijken.

Ken jij deze plant?

 In het Engels heet hij Livingstone daisy volgens Wikipedia, maar ik vind ice plant veel mooier. Alleen al vanwege die glinsterende “ijskristalletjes”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥