03 juni 2026

Vandaag deel ik roze

De regen tikt op het platte dak van mijn schrijfkamer. Buiten hangen enorme grijze wolken. Maar als ik goed kijk, zie ik ook al een stukje blauw.

Donkere regenwolken hangen zwaar boven een lichtere lucht, waar tussen de wolken een klein stukje blauw zichtbaar is.

Ja, zo is het leven soms. Grijs en een beetje blauw tegelijk. Regen op je dakje kennen we allemaal wel. Maar vandaag deel ik geen grijs. En ook geen blauw. 

Vandaag deel ik roze. Want het vingerhoedskruid bloeit.

Roze bloemen van vingerhoedskruid hangen tussen groene bladeren langs een zonnig bospad, met donkere honingmerken zichtbaar in de klokvormige bloemen.

Close-up van roze vingerhoedskruid met klokvormige bloemen, behaarde randen en donkerrode honingmerken aan de binnenkant, verlicht door de zon.

Maandagmorgen vroeg maakte ik er een paar foto’s van: hoge stengels met roze klokjes langs het bospad. Het is zomer, fluisterden ze. Toen herinnerde ik me wat ik had gelezen: de meteorologische zomer is begonnen.

Blij met roze.
Blij met vingerhoedskruid.

Ik keek ernaar... en voor ik het wist hadden de bloemen me meegenomen: weg uit mijn hoofd, naar buiten, naar kleur. En ook wel naar een soort verwondering. 

Kijk, ze hebben echt haartjes!

Roze vingerhoedskruid met klokvormige bloemen; één bloem is speels bewerkt met oogjes en een tekstballon “Just a bite”, waardoor de opening op een mond lijkt.

Voor de foto hieronder hield ik mijn iPhone op z’n kop onder de bloemen om erin te kunnen kijken. Een heel gepriegel, want voor je het weet heb je je eigen hoofd op de foto in plaats van de bloem. 

De donkerrode vlekken op de onderlip van de bloem vormen het honingmerk: een soort wegwijzer voor bestuivers. Ze laten zien waar de nectar te vinden is, diep in de bloem. Hommels kruipen helemaal de bloemen in en raken daarbij de meeldraden en de stempel. Daarna komen ze vaak bestoven met stuifmeel weer naar buiten. Bron: Tuinverhalen

Vingerhoedskruid van onderen gefotografeerd, met roze klokvormige bloemen, donkerrode honingmerken aan de binnenkant en een blauwe lucht op de achtergrond.

Check Tuinverhalen
Daar vind je meer weetjes over het wonderschone vingerhoedskruid 

Mensjes... ik sluit mijn blog weer af. 
Het is etenstijd. Het regent nu echt hard. 
Ik zie mama’s op de fiets door de straat racen. 
Ze moeten op tijd zijn om hun kindjes van school  te halen. 
Dappere mama’s... zo door de regen.

Tja, die tijd is voorbij voor mij.

Een moeder fietst in de stromende regen door een woonstraat, met haar capuchon op en een bakfiets voor zich.

Ik wens jullie een fijne verdere week.
Met zonnige momenten.
Wat kleurt jouw dag vandaag?

13 opmerkingen:

  1. Beautiful photos Aritha! It really is hard to get pictures of that type of flower.
    I like your rain shot too!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful Foxglove! Just please don't eat it! It is a powerful medicinal plant, but should never be ingested! I'm glad the bees can use the pollen safely, however! The clouds were stunning and dramatic...and then to see a mama rushing on a bike to pick up her child from school in the rain...wow! That's amazing! We are so spoiled here in America. I don't think I've ever seen a Mama going to pick up her children on a bike with a big basket on the front like that, and especially never in the rain! That really gives me some things to think about! Thank you for this beautiful post!! You have brightened my day today!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig dat vingerhoedskruid. Mijn dag kleurde goed stuur nog ff pb

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lovely photographs of the Foxglove and it is a beautiful colour.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful photos, the foxglove images are lovely.
    Take care, enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Aritha, I wish it would rain here too. Agriculture is in big trouble in Hungary. The fields are missing a year's worth of rain.
    I look at your rainy picture... I admire mothers because they can show love for their children in many ways.
    I love clouds, and all shades of gray and blue. I don't like anything with too many colors, but I do like many shades of one color.:)
    Hugs. Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie binnenkant! Nu ga ik die bij ons in de tuin ook eens van binnen bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. The pink is pretty and cheerful. Not much brightening my world today except my roses are still flowering even though it's meant to be Winter here, have a nice weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your foxgloves are pretty and you got a photo of the interior. Well done.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi zijn ze hè, deze bloemen.
    en je komt ze overal tegen, ook buiten het bos....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful picture of the sky--and of the lovely pink foxgloves.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥