dinsdag 20 juli 2021

HOMMEL OP DISTEL

Geen enkele plant in het Prattenburgsebos trekt zoveel hommels aan dan de speerdistels langs het grindpad. Ik kwam er vandaag langs en zag zoveel ijverige hommels. Ze vlogen van distel naar distel.

Niet verder lopen (maak een foto)

Loop nou niet verder, zei een stemmetje van binnen, maak een foto! Ik luisterde. Ik stopte om foto's te maken. 

Hommel op speerdistel

Hommel op speerdistel

Hommel op paarse bloem

Wandelaars in het bos

Ik was niet alleen in het bos. Er waren veel wandelaars vandaag. Ik zag drie dames. Zijn het zussen? Of vriendinnen? Ik kon het niet laten om een foto van hen te maken. Ze lopen in de richting van het bos. Het donker slokt hen bijna op. 

Wandelen is even alles laten lopen. – Jaap de Ruiter

wandelaars in het bos

Hommels fotograferen met iPhone

Ik richtte me weer op de hommels en schoot een paar foto's met mijn iPhone. Kijk hoe blauw de lucht is. Het is een perfecte zomerdag. Niet te warm, niet te koud. 

De stekels van de speerdistel zijn ook in beeld. 



Hommel op speerdistel

Vorige week maakte ik een video van een hommel. 

Tuinhommel met lange tong

Als je goed kijkt zie je hoe de hommel nectar verzamelt met zijn lange tong. Tuinhommels hebben een extreem lange tong die goed van pas komt om nectar te verzamelen op onder meer smeerwortel, kamperfoelie en vingerhoedskruid en ook op de speerdistel.
The busy bee has no time for sorrow. - William Blake


Ben jij bang voor hommels en bijen?
Ik niet echt (maar wel voor wespen).

17 opmerkingen:

  1. Amazing pictures, whether with the camera or the iPhone.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. great shots - so detailed. As much as I hate my addiction to my phone,I do love that I always have a camera with me!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The bee pictures are fantastic. Wonderful closeups.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh I love to watch the bumblebees on thistle flowers! Thank you for sharing this! Sometimes I have also seen beautiful butterflies on the thistle flower. That is always a wonderful treat too! No, I am not afraid of the bees, but I keep a respectful distance. Wasps are another thing. Especially when they build their nests on our back porch or too close to the doors...then we have to do something about them as they are very territorial and mean. But the bumblebees and honeybees are special and wonderful to see. Thank you for sharing this. Oh, I do love the pictures of the three ladies walking too. I love to see people taking walks together! Thank you so much.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Aritha.

    Mooie foto's kon je maken van de Hommel.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's. Dankjewel dat ik mag meegenieten zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awesome photos. Great captures of the busy bee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig.
    Laats vloog er een groot bijachtig beest mijn huis in, verdwaalt denk ik. Als ik jou foto's zie zou het best een hommel geweest kunnen zijn.
    Ik kon 'm vangen en buiten weer los laten gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook deze heb ik gevonden en ook weer met mooie fotografie daarbij met de informatie. Het is reuze gezellig hier in blogland en hier hoor ik ook gezoem in mijn kleine balkontuintje. En wat een leuk filmpje heb je gemaakt. Over hommels ook al veel geschreven op de natuurwebsite en ook op de andere. Het zijn insecten die er ook om vragen om gepost te worden. Prachtige foto's zeker genomen. Zelf gebruik ik altijd mijn kleine canon Axus 185 want op mijn oude IPhone zijn ze lang niet zo mooi. Maar die van jou waren echt toppie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie fotos van de hommel. Een enkele keer fotografeer ik ook weleens een insect.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een supermooie foto's! En dat vliegende hommeltje, zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het klinkt als de titel van een prachtig stilleven, en dat is het ook: Hommel op distel. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lovely photographs and well done on the video, you caught it so well :)

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah prachtige foto's zeg.
    Telkens ik een bijtje of een insect probeer te fotograferen ... vliegt die altijd weg.
    Dus geniet ik des te meer van jouw foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥