maandag 21 maart 2022

Smaragdgroen en fluweelzacht. Rara?

Ik word blij van de Europese lork. Iedere lente kijk ik er naar uit dat hij gaat bloeien. Het is mijn lievelingsboom. Ik deel wat foto's, dan begrijp je waarom.

≿━━━━༺❀༻━━━━≾

De naalden van de lork
Onderstaande foto's maakte ik vorige week in het bos. De naalden van de Europese lork zijn zo zacht als fluweel in de lente. Ze groeien in bosjes van twintig tot dertig aan korte loten. In maart zijn ze smaragdgroen (nu dus). In de herfst verkleuren ze en worden goudgeel. 

Europese lork

Europese lork lente

Foto's vandaag (maandag 21 maart)
Vandaag maakte ik nog wat foto's. Nu van een boom aan het eind van een smal paadje. Het was eigenlijk een sluiproute, omdat ik het grote bospad niet gebruiken kon vanwege allerlei boswerkzaamheden, zie mijn Instagram: foto.rieth

Smal weggetje
Dit laantje, met kaarsrechte dunne boomstammen.

Prattenburgse bos


Europese lork

Europese lork

Altijd groen?
Ik dacht vroeger dat naaldbomen in de winter groen bleven. Maar er zijn dus naald verliezende naaldbomen. Zoals de Europese lork.

Herfstfoto
Wacht, ik kijk gelijk even in het archief of ik een herfstfoto heb. Ja dus! Meerdere. 
Ik deel alleen deze. 

Europese lork herfst

Wat een geweldige boom! Begrijp je dat het één van mijn lievelingsbomen is?

≿━━━━༺❀༻━━━━≾

👍 Bedankt voor de reacties op mijn vorige blogpost!
👇  Laat gerust een opmerking achter.
🌲 Heb jij deze boom ooit gezien?

17 opmerkingen:

  1. The Larch is quite a lovely tree. We have some around here as well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Great, Ruth. Did you write about them? Or share a photo?

      Verwijderen
  2. Dat het je lievelings boom is begrijp ik wel want als deze verkleurd heeft deze ook een bijzondere mooie kleur. Mooie foto's heb je er van gedeeld. En ook in je instagram heb ik even geblikt, maar helemaal naar beneden scrollen kon ik niet want dan kwam er een popup dat ik moet inloggen en ik heb geen instagram. Maar kon wel wat zien en dat vond ik ook mooi. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Tine. Apart hè, die verkleuring. het steekt in de herfst ook heel mooi af tegen het donkere groen van de andere naaldbomen.

      Verwijderen
  3. The equivalent here is Tamarack, which also sheds its needles in winter. Soon it will be greening up again.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie fotos. Ik ken weinig namen van planten en bomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedetailleerde foto's van deze boom. Ik ken deze boom wel maar nog nooit zo mooi als jouw foto's waargenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wundervolle Fotos hast du von der Lärche gemacht...
    Danke, dass du die tollen Aufnahmen mit uns teilst...
    LG. karin M.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Aritha.

    Ik vind ze er ook heel mooi uit zien.
    De kleur is ook heel mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥