dinsdag 23 augustus 2022

Wordt 2022 een goed paddenstoelenjaar?

Als bomen vallen hoeven ze niet altijd opgeruimd te worden. Er leven dieren en planten in het bos die afhankelijk zijn van dood hout, En de zwammen? Die dragen bij tot de afbraak van zo'n dode boom. Ontdek welk soort ik heb gespot. Weet jij de naam?

Zwammen (goed kijken)
Zie je de zwammen op de dikke stam van de woudreus, hieronder? Goed kijken, dan zie je twee groepjes zwammen, links op de stam.

Prattenburgse bos

Klauteren
Het was even klimmen en klauteren om bij deze omgevallen boom te komen. Ik maakte een foto met mijn hand erbij om te laten zien dat deze zwam een leuk formaat had. Dood hout brengt leven in het bos. Interessant!

Lamellen
Voor de andere foto knielde ik op de zachte bosbodem neer, en richtte mijn lens iets omhoog terwijl ik de scherp stelde op de zwam. Op die manier zie je de lamellen aan de onderkant van de hoed beter. 

Bleke oesterzwam

Oesterzwam

Bleke oesterzwam Prattenburg

Wordt 2022 een mooi paddenstoelenjaar?
Het blijft afwachten wat het effect van het droge zomer op de rest van de paddenstoelen heeft die we in de herfst verwachten. Wordt het een mooi paddenstoelenjaar? Wat denk jij?
 
👍 Ik was blij met jullie reactie op mijn vorige blogpost over ochtendnevel!
👇  Laat ook nu gerust een opmerking achter (ik beantwoord ze)
🍄 Rara, welke zwam zag ik?

24 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Thanks! It is an Indian oyster, Italian oyster or phoenix mushroom.

      Verwijderen
  2. I love to see the different types of mushrooms/fungi on the trees in the woods and also in our yard. They are always so interesting! We are getting a lot of rain now, so I expect the mushrooms will be sprouting up from the ground. Your pictures are amazing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's weer, maar welke het zijn, ik heb echt geen idee. Inderdaad heel bijzonder hoe er op dood hout zoveel leven ontstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Such an interesting post.
    I enjoyed seeing the different types of fungi you shared 🍄🍄

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Aritha.

    Mooi deze vroege herfstbode.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful pics, the first one is my favorite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That is so good to know. I first thought this photo was too dark.

      Verwijderen
  7. Your comment on my blog broke my heart. I am so sorry to hear this! Thank you for sharing your story with me! I pray that we never forget the horrific actions that occurred in WWII.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaaah, but I love Germany. I love the castles, the hills, the rivers. The people too. We hae good friends there.

      Verwijderen
  8. Great photographing subject, and interesting as I never knew that about fallen trees.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Such interesting finds!

    Thanks for sharing your link at My Corner of the World this week!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weet niet of ik dit schrijven nu wel of niet gezien had dus kwam ik gezellig weer op visite. Weer hele mooie foto's en waarnemingen. En als je voorzichtig op de foto gaat met muis, zag ik de naam ook staan. Heb je vast erbij gezet bij het posten. Weet niet of dit jaar het ook weer een goed jaar zal wezen voor de groei hiervan. Paddenstoelen bestaan voor tachtig tot negentig procent uit vocht. Paddenstoelen zijn schimmels, die zorgen dat dood hout vergaat. En men laat dit nu ook liggen in het bos en in een boom zit ook vocht als deze net is gevallen door ouderdom of door iets anders dus dan heb je ook meer kans dat je veel zwammen al er tegen ziet groeien. Het is vrij droog geweest dus bestaat de kans dat je dit jaar minder paddenstoelen zal zien. Zwamme kom ik wel al tegen. Maar wie weet dieper in bos dat je er vele paddenstoelen toch al kan vinden. We wachten maar af. Want ik zeg nooit nooit maar altijd wie weet. Ze hebben de herfst niet nodig om te groeien. Ze groeien namelijk extra goed in warme, vochtige omstandigheden en dat is al veel geweest. Dus wie weet.....

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥