donderdag 8 september 2022

Porcellio uit Prattenburg

Hallo lieve bloglezers, mijn naam is Porcellio. Ik woon in het Prattenburgse Bos. Mijn geheim? Ik heb altijd al een cupcake willen eten en wat denk je? 

Lekker cupcake
Vandaag zag ik er één met een glanzende glazuurlaag. Hij stond op een boomstronk. Nog nooit heb ik zo'n cupcake gezien.
 

Normaal slaap ik overdag maar hier kwam ik mijn bed voor uit. Jammer dat die reuzin eraan kwam met haar fototoestel. Ik wilde wegkruipen maar ze zei dat dat niet hoefde. Ze bekeek me ongeneerd van alle kanten en zei toen: "Wat ben jij een mooie pissebed!"

Blij: ik ben mooi
Dat vond ik geweldig en ik ging er goed voor zitten. 


Goed voor de bosbodem
Ze zei tegen me: "Ik ga een blog over je schrijven. Ik ga vertellen hoe belangrijk je ben voor het Prattenburgse bos en dat je meehelpt met het opruimen van rottend hout en cupcakes. Ze keek me vol bewondering aan. "Je hoeft het alleen maar op te peuzelen en weer uit te poepen. Goed werk!"

Mijn poep is goud waard
Toen stapte de reuzin weer weg en ging ik verder met mijn cupcake. Ik voel me happy. Ik ben belangrijk en ik hoef er bijna niets voor te doen. Alleen deze cupcake oppeuzelen en weer uit poepen. Ik wist het: mijn poep is goud waard. 
 

Porcellio uit Prattenburg
Dit is mijn verhaal. Je weet wel, van Porcellio uit Prattenburg. 
  • Ik ben een ruwe pissebed (Porcellio scaber)
  • Ik heb pukkeltjes
  • Ik heb 14 poten
  • Ik kan me niet oprollen
  • Ik ben groter dan 5 millimeter
  • Ik eet plantenresten, rottend hout, bladeren (en een hapjes cupcake)
  • Mijn poep zit vol met goede voedingsstoffen voor de bodem
  • Ik ben geen insekt maar een schaaldier
  • De reuzin schreef dit voor Ezra en Eli, haar buurjongetjes

16 opmerkingen:

  1. Supermooi geschreven en met plezier gelezen. Je schrijft echt met gevoel en dat mag ik wel. Filmpje had ik al gezien maar toch nog even gedaan want is heel goed gefilmd. Welke kant van het bos ga jij eigenlijk in? Natuurgroetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was de kant van de parkeerplaats "De Groen Entree", vlakbij een het mooie restaurant van de 3 zussen. Dank je wel, Tine. Natuurgroetjes terug.

      Verwijderen
  2. The more that people get to know all the vital components of the forest the more they will perhaps enjoy them, and learn to protect them.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. David yes, when I was writing, I lost a great deal of my aversion to woodlice. It's actually so ingeniously made. We have to protect the forests.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Mijn huisgenoten hebben er erg om gelachen RiaN. Ik las het voor. Als je iets voorleest hoor je opeens hoe het klinkt (en wist ik wat ik moest schrappen). Dank je wel wel voor je compliment. Zullen we samen pissebedden zoeken in september? Ik weet ze te zitten.

      Verwijderen
  4. Oh, that was such fun!! And I learned something new!! But, now tell me, I am hoping that was already a stale cupcake and not a fresh one? Did you leave it there on purpose for "Porcellio"? Or did he find your treat and sneak a bite before you knew it? Just wondering! This was such fun. Thank you for sharing Porcellio's story with us!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Porcellio's cupcake is a very natural kind of cupcake, Pamela. It is a (wood) fungus in the beginning stage, I suspect it is a fomitopsis ochracea.

      Verwijderen
  5. Oh wat grappig, je bent leuk!!
    Ik bedoel: je blog is leuk!
    Nouja, je begrijpt me wel.
    Maar eerlijk, ik heb ook nog nooit zo'n cupcake gezien,
    ik denk niet dat ik er m'n bed voort uit zou gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verhaal! Ode aan de pissebed... Hij voelt zich vast gevlijd.
    En ja, alle kleine beestjes zijn belangrijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dank je Elizabeth. Ik kwam ook een meikever tegen. Misschien schrijf ik daar ook een keer over. Volgende maand ofzo.

      Verwijderen
  7. Fun post! I learned something new!
    Yes, all creatures, big and small, are wonderful!

    Have a great weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank Veronica! I don't like spiders. I am afraid for them. They are wonderful but ...

      Verwijderen
  8. Wat een leuke post Aritha. Je ziet: zelfs een pissebed is interessant als je je er in verdiept. Wist je trouwens dat pissebedden maar 12 poten hebben als ze geboren worden, daarna krijgen ze er nog 2 bij....Een jonge pissebed is namelijk kleiner en heeft dan ook minder segmenten en poten dan de volwassen pissebed. Ze vervellen meerdere keren en per vervelling wordt het aantal segmenten en poten aangevuld. Een leuk weetje

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥