zaterdag 13 mei 2023

Een bos vol paardenbloemen

Vanochtend om 7 uur ging het brandalarm af in ons huis. Ik schrok me een ongeluk maar gelukkig was het vals alarm. Ik kon niet meer slapen en dacht: laat ik maar ontbijten en naar het bos gaan. 

Omdat de zon scheen.
Omdat het zaterdag was.
Omdat ik nog niet echt gewandeld had deze week.


Veel paardenbloemen!
Tijdens mijn wandeling in het bos zag ik veel paardenbloemen! Langs de paden, op open plekken waar gras groeide, rondom de picknick bank (foto hierboven). Ze leken overal op te duiken. Ik vond het een leuk gezicht en wil dat met jullie delen. 

Een paardenbloem is geen onkruid, het is een wilde bloem die groeit waar de natuur het toestaat.

Ieder geel blaadje is een bloem
Hieronder een close up van een bloemhoofd met gele lintbloemen. De bloeiwijze van een paardenbloem bestaat uit één bloemhoofdje. Het bloemhoofdje wordt door velen aangezien voor een bloem, maar is een hele verzameling gele lintbloempjes. Ieder geel ‘blaadje’ is een kleine bloem met een stamper en meeldraden. [1]





Kunstwerkjes!
Heb je ooit een paardenbloem van dichtbij gezien? Pak een vergrootglas erbij. Het zijn kunstwerkjes. Ik sta versteld staan van de schoonheid van deze 'gewone' bloem.

Een paardenbloem is als een kleine apotheek die groeit in je achtertuin. - Rosemary Gladstar.

Time lapse Dandelion flower to seed head


🌼 Hoeveel lintbloemen heeft één paardenbloem?
🌼 Wist je dat de paardenbloem eigenlijk niet inheems is in Noord-Amerika en daar in de 17e eeuw naartoe is gebracht door Europese kolonisten?
🌼 Wist je dat paardenbloemen bloemen hebben die 's nachts sluiten en zich 's ochtends weer openen als de zon opkomt? Dit wordt "nastie" genoemd en is vergelijkbaar met hoe sommige planten hun bladeren bewegen om de zon te volgen. Best cool, toch?

9 opmerkingen:

  1. And they make wonderful tea! 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I like everything about dandelions - the look of them, and their health benefits.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I think dandelions are pretty and like the look of the yellow flowers in a green lawn. A polk a dot lawn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful shots!

    Fire alarms going off do have a way of ruining any chance at more sleep.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Your photos are beautiful. Love the dandelion video, it's amazing.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een paardebloen laat ik daar nu ook een hele serie foto's van hebben gemaakt mooie bloem😏

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥