maandag 29 mei 2023

Melolontha uit Prattenburg

📝✨ Hallo lieve bloglezers, mijn naam is Melolontha, maar jullie mogen me Melo noemen. Ik woon in het Prattenburgse Bos en gisteren heb ik een heel vreemd avontuur beleefd.

Melo dus: dat is mijn naam.


O help...
Ik droomde over groene blaadjes en allerliefste vrouwtjes, en opeens viel ik - hopla - van mijn tak. Ik belandde op een oude boomstronk en terwijl ik daar zat bij te komen viel er een enorme schaduw over me heen. Ik kreeg meteen de koude rillingen en keek omhoog. Oh nee, help... wat voor vreemd wezen was dat?

😱 Serieus, jongens, zoiets zie je alleen in sprookjes: een tweepoter en volgens mij was het nog een vrouwtje ook! Ik klom op een rotsblok om haar beter te kunnen zien.


Tweepoter met glimmend ding
Ze kwam naar me toe op haar lange poten en bracht haar kop vlakbij dat van mij. In plaats van zwarte -  had ze blauwe ogen in de kleur van bosvergeet-mij-nietjes. Bizar! Bovendien ontdekte ik twee extra poten aan de zijkant van haar lijf, waarmee ze een glimmend ding tevoorschijn toverde. 

"Ik ga je vereeuwigen!" zei ze ✨📸

Model Melo
Kever-nog-aan-toe, daar stond ik dan: mijn bek wijd open van verbazing. Vereeuwigen? Bedoelde ze dat ik een plekje zou krijgen in de kever-hall of fame? Ik stak mijn antennes trots uit en poseerde als een echte keverster. 


Vereeuwigd?
De sessie duurde zo lang dat ik argwaan begon te krijgen. Misschien betekende 'vereeuwigen' wel dat ze  me vast zou pinnen op deze boomstronk. O nee, nee... dat nooit! Ik wilde in alle rust mijn keverleventje genieten dus vloog ik zzzjoef -zzzzjoef omhoog naar mijn tak.

🦗💨 Vaarwel tweepoter, hopelijk tot nooit meer! 


😬 Melo: zijn jullie wel eens tweepoters tegen gekomen? Creepy hè? 

---
Deze tweepoter zegt: meikevers zijn soms een beetje klunzig. Ze struikelen regelmatig over takjes en ik vind dat ze eruitzien als de grappigste acrobaten van het insectenrijk.

5 weetje over mij: Melo de meikever  [1]
  1. 🐛 De eerste twee, drie jaar van mijn leven zat ik diep in de grond als een "engerling". Daarna transformeerde tot een kever en ging ik op avontuur!
  2. 🌸 Als het lekker voorjaarsweer is, ga ik op zoek naar een heerlijk vers eikenblaadje om van te smullen. Het is mijn favoriete maaltijd!
  3. 🦋 In mei kun je soms massale vluchten van mij en maatjes zien zien. We komen tevoorschijn en vliegen rond. Mei is onze 'topmaand' en dat vieren wij.
  4. 🌳 Mijn waaiervormige antennes zijn opvallend. Ze helpen me om te ruiken, voedsel te vinden en een parnter te zoeken.
  5. 🌙 Ik rust overdag op een tak en word actief als het gaat schemeren. Ik heb vier vleugels en ik kan echt vliegen. Ik zet dan mijn antennes uit om geuren op te vangen tijdens mijn vlucht.
[1] Deze weetjes haalde uit: tijd ik voor meikevers


13 opmerkingen:

  1. No I've never seen one of those. Wonderfull close up photos but they sure are creepy looking.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniaal ik heb ze dit jaar nog niet gezien. Vorig jaar voor het eerst ze vlogen over ons heen en vielen dann op een struik . Die koppen met antennes zo fotogeniek. Mooi verhaaltje erbij 😅

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, wat een verhaal, dit is zo leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A wonderful way of composing the narrative - and great pictures. The world is full of beautiful creatures and it behooves us to get to know them more intimately and learn about the important role they play in the world we all inhabit together. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, I enjoyed this so very much! What a wonderful story and pictures of this very interesting and unusual creature! I've never seen such a creature as this before! Thank you so much for sharing him/her? with us!! What a treasure!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aritha.

    Super mooi is dit.
    Leuk en mooi gedaan.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I so enjoyed your narration and photographs.
    Great post Aritha, thank you.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk blogje is dit zo, -verhalenderwijs 😊, neemt me gelijk helemaal erin mee; en wat een prachtige foto's erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love this post and the pictures are fabulous!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. schitterend hoe je de meikever aan ons laat zien en een pracht verhaal er van hebt gemaakt. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥