zaterdag 10 juni 2023

Vingerhoedskruid: van Roze Bloemen tot Verhitte Voeten

🌺🌿✨ Denk niet dat ik alleen van roze houd. Ik hou ook van blauwe bloemen. Of paarse. En toch... die heel speciale bloemen van het vingerhoedskruid! Ze zijn geweldig en daar schrijf ik vandaag een blogpost over.


Vingerhoedskruid in het bos
De mooiste roze bloemen vind je in het Prattenburgse bos. Vanmorgen vroeg ging ik op pad, gewoon voor een relaxte wandeling. Geen haast, gewoon lekker genieten van alles wat ik tegenkwam. Vingerhoedkruid dus!

Zoef en weg was de hommel
Op de foto hieronder zie je rechts bovenin nog net de pootjes van een hommel. Blijf zitten lieve hommel, blijf zitten! Maar nee hoor... de hommel had het veel te druk. Zoef en weg was hij weer.

Klokjesbloemen in felle kleur van het vingerhoedskruid

Veiligheidsfluitje met thermometer
Het was gistermorgen vroeg al heel warm. Ik show de temperatuur met mijn fluitje. Ik bleef daarom zoveel mogelijk onder de bomen lopen want daar was het koeler dan op de open plekken. Op de foto hieronder zie je de schaduw van de bomen met daarachter een open plek.

2 hardlopers
Als je goed kijkt zie je 2 hardlopers aan komen rennen

Foto van bospad met schaduw en zon op het pad

Veiligheidsfluitjes met thermometer in hand

iPhone foto's 
Met mijn mobiel heb ik een paar close-ups geschoten om te laten zien hoe fel het roze de klokjes van een paar planten waren.

Harig detail en de kleur is...
En... ik was nieuwsgierig hoe zo'n "vingerhoedje" er van binnen uit zou zien, dus pakte ik er eentje van de grond en legde die op een boomstronk om foto's te schieten. Meer dan de helft mislukte maar ik heb er toch eentje waarbij je goed in de kelk van de bloem kunt kijken. 

Haartjes: Wist je dat de kleine haartjes in de bloemkelk van het vingerhoedskruid een belangrijke rol spelen in de voortplanting? Ze helpen bij het vangen en vasthouden van stuifmeel, zodat bestuiving kan plaatsvinden.


Close-up van vingerhoedskruid

Close-up van roze bloem van vingerhoedskruid, waarop haren te zen zijn

Close-up vingerhoedskruid binnenkant van bloem

7 botanische kenmerken
  1. De bloemen van vingerhoedskruid vormen een rechtopstaande torenachtige structuur, met bloemen die van onder naar boven opengaan.
  2. Vingerhoedskruid + hommels = perfect match! 🌼🐝 De bloemen zijn speciaal gevormd zodat hommels met hun lange tongen bij de nectar kunnen.
  3. Hommels werken van beneden naar boven werken bij vingerhoedskruid, ze bezoeken de bloemen één voor één, beginnend bij de onderste bloemen tot het topje van de plant.
  4. Langwerpige zaaddozen: Na de bloei ontwikkelt vingerhoedskruid langwerpige zaaddozen die vele kleine zaden bevatten.
  5. Hoewel roze vaak geassocieerd wordt met vingerhoedskruid, kunnen de bloemen ook wit, paars, geel of zelfs gevlekt zijn (dat wil ik wel zien: gele!!!)
  6. Vingerhoedskruid behoort tot de familie van de klokjesbloemen? 🌺 De bloemen lijken ook echt op kleine klokjes!
  7. Vingerhoedskruid wordt al eeuwenlang gebruikt in de traditionele geneeskunde. Het bevat een stof genaamd digitalis, die wordt gebruikt bij de behandeling van bepaalde hartproblemen.

Witte bloemen van vingerhoedskruid

Voeten in vuur en vlam
Mijn voeten waren letterlijk 🔥👣 toen ik thuiskwam na die wandeling in deze hitte. Serieus, ik smolt bijna weg! Denk je dat het aan mijn wandelschoenen ligt? Misschien moet ik wel coole wandelsandalen scoren! 🌞👟

Mijn huidige oplossing: koelen onder het tuinkraantje 


2 leuke vragen
🌸 Welke kleur vingerhoedskruid vind jij het mooist: roze, wit, geel, paars, gevlekt of lila?
👟 Tips gezocht! Ervaring met wandelsandalen? 

7 opmerkingen:

  1. Hoi Aritha.

    Prachtige bloemen en mooie kleur.
    Die bos foto is schitterend.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. All I know is don't wear flip flops in the woods.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderful pictures of the Foxglove flowers. I've seen these in the woods somewhere here, but I don't remember where they were now. I need to look for them when they should be blooming again. Thank you for all the information about them. I love how God has created so many beautiful flowers and plants not only for us to enjoy looking at, but also to be used for medicine, etc. Regarding shoes, I don't know how to answer. I don't like sandals...too much exposure to thorns and thistles and ants, etc. and sunburn. I would opt for a good walking/hiking sneaker type shoe. I wear skechers brand shoes for everything. But I don't do real long hikes, so I don't know if they are rugged enough for that. Thank you for your lovely post. Have a blessed day!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful flowers. I like pink best.
    I have a pair of Merrell walking sandals that I like a lot. I've had them for some years now.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a beautiful arch of shade! My husband and I were just talking about foxglove yesterday as one popped up in our yard, a pink one. Happy day to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful flowers. My favourite is the pink colour.
    Sorry I can't help you with hiking sandals ...

    Have a good week ahead.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥