zaterdag 12 oktober 2024

Herfst Gelukjes in 't Pinetum

Zie je de modder op de foto hierinder; ik vond het een beetje eng en voor het eerst dacht ik: ik wil een fietshelm. Gelukkig kwam ik veilig aan op de plek van mijn bestemming: Pinetum de Dennenhorst. 

Leuk afspraakje
Ik had daar afspraakje met mijn jongste dochter. Zij was net iets eerder dan ik en stond al te wachten bij haar fiets.



Miezer en een eekhoorn
Het miezerde af en toe een beetje maar eigenlijk maakt zoiets niet uit, die kleine druppels. We kletsen en slenterden door de bostuin. Trouwens, het eerste wat we zagen was een grappige roodbruine eekhoorn. we waren te verrast om een foto te maken.

Witlofboom
We zagen een boom vol kleine witlofjes: middelste foto hieronder. Niet echt maar het lijkt wel wel op toch?




Het lijkt wel een sprookjestuin
Het rook er heerlijk. De bostuin (6 hectare) staat vol met allerlei coniferen met verschillende groeivormen en ook nog eens verschillende kleuren groen. Ik hou ervan. 

💚 Mijn dochter zei dat het net een sprookjestuin leek.



Lunchen in de bostuin
We hadden onze lunch bij ons en aten die midden in de bostuin op, bij de houten picknicktafel. Geen prikkels. Alleen wij tweetjes en de natuur. Ik voelde me een geluksvogel. 

Enorme paddenstoel
Later wandelden we nog een rondje en nog een rondje. Kijk naar die enorme paddenstoel. Dochter maakte een foto van me, tot hoe hoog hij kwam naast mijn been. Enorm! 

👉 De naam: grote parasolzwam



Hoe dit, hoe dat, wat gebeurt er als...
We deden ook wel een beetje onderzoekerig: hoe ziet een kegel er van binnen uit, hoe kruipt een slak over een paddenstoel. Wat gebeurd er als je aan de boom vol druppels schudt (zie korte video op het eind).

Een uitje hoef niet lang te duren. 
Het maakt dat je je minder somber voelt, in de herfst.



Mooie quote
Het is nu al weer 10 dagen geleden maar als ik de foto's zie, voel ik nog steeds hoe leuk het was. En eigenlijk hoe eenvoudig. Ik kwam deze qoute tegen en die past er bij: 

Sometimes we should express our gratitude for the small and simple things like the scent of the rain, the taste of your favorite food, or the sound of a loved one's voice.

 


Naar huis fietsen
En toen was het tijd om naar huis te gaan. We reden hetzelfde modderpad terug en het was fijn om daar niet alleen te fietsen, maar met z'n tweetjes want de omgeving is erg eenzaam. Er staan maar een paar huizen.

👋 Dag Pinetum, we komen graag nog een keertje terug! 

Op de foto hieronder staat in het Nederlands: Naar huis fietsen. We kamen een grappig hooiberg-gebouwtje tegen. Daar kon je ijs kopen maar dat deden we niet want het was niet zo warm. Dat zie je wel aan de dikke jas van mijn dochter.


Korte video
Als laatste een korte video van mijn dochter die aan een boompje schudt. Jamergenoeg een vrij wazig filmpje maar het geeft je een idee van de blijheid van het moment.
 

Wat was het meest leuke moment van jouw week?

3 opmerkingen:

  1. The mushroom was huge and the table you sat at for lunch has a beautiful surrounding, all of the trees give the location lots of beauty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aritha,
    Die paddestoel lijkt verdacht veel op de meest giftige, de Amanita phalloides.
    Het was inderdaad een reuzig exemplaar en goed vastgelegd die verhoudingen.
    https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2022/03/pieter-found-another-death-cap-or.html
    Die bruine gezichtjes zijn ook geinig...
    En de roodbruine eekhoorn—die mis ik hier wel!
    Mijn meest leuke moment was toen de 9 nieuwe ramen erin zaten in de veranda en ik de Delft blauwe huisjes weer kon plaatsen en dag erna de gehaakte gordijntjes gewassen en nat opgehangen. Een tevreden gevoel en het zal veel energie besparen! Jammer dat Pieter dit niet mee mocht maken omdat hij het zo graag wilde hebben en ons in Januari 2023 verteld werd dat dit niet kon om onze ramen te vervangen. Kon dus wèl.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig! Bedankt dat je ons hebt meegenomen op je heerlijke fietstocht. Heel leuk om je prachtige dochter te ontmoeten. Ik heb nog nooit zo'n grote paddenstoel gezien.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥