zaterdag 4 september 2021

DUIVELSEI IN HET BOS

Als ik door het bos wandel, zie ik seintjes die erop wijzen dat de herfst in aantocht is. Ik hou van het najaar. Gisteren zag ik een soort ei liggen, aan de voet van een boomstronk. Het was open en ik ontdekte dat de inhoud geleivormig was. Het glom in het vroege morgenlicht.

 Ik wist niet wat het was!

Stinkzwam

Ik checkte het ei mijn paddenstoelenapp ( ik dacht aan een aardappelbovist). Het blijkt een duivelsei te zijn. Het is het oorspronkelijk vruchtlichaam van de stinkzwammen en uit het duivelsei komt de paddenstoel tevoorschijn.


In het volksgeloof sprak men van duivelsei omdat de stinkzwam plotseling eieren legt. Door dat 'plotselinge' spreekt men over duivelseieren. De duivel zou ze hebben neergelegd. Wikipedia

Volgen Omroep Brabant komt binnen een paar uur een maximaal 20 centimeter lange poreuze holle steel tevoorschijn uit het ei, met aan de top een vreemde hoed. Deze hoed is bedekt met een olijfgroene slijmerige sporenlaag. 

Bron: Deze duivelse eieren ...

Ik weet heel goed wat stinkzwammen zijn. Ik heb er foto's van gemaakt vorig jaar. et zijn de grote stinkers van het bos. Maar dat ze uit een ei kwamen is nieuw voor mij. Op de hoed zit een soort ei tand waardoor het duivelsei openscheurt. Je kunt ze nog eten ook: van duivelsei tot lekkernij.

Ik houd van natuurweetjes.
Als kind al.

 
Jacobsladder in het bos

Voor mensen die niet van paddenstoelen houden deel ik hieronder één van mijn andere mooi momenten in het bos: Jacobs ladder of zonneharpen tijdens mijn vroege boswandeling. Ik vind het een prachtig iets om te zien. Een vochtig herfstbos waar lichtstralen van de zon door gaten in het bladerdak naar binnen komen.



When God wants to make a mushroom, he does it overnight, but when He wants to make a giant oak, He takes a hundred years. Great souls are grown through struggles and storms and seasons of suffering. Be patient with the process. Rick Warrren.

12 opmerkingen:

  1. The Jacobs ladder view is quite something.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love those sunbeams through the trees. That is so pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your forest walks are always a delight, even when finding a "devil's egg".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Aritha.

    Mooie foto van de Jacobsladder.
    Wat apart dat Duivelsei.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello ARITHA- very nice photos of the Forest - your a great Photographer. Just starting Spring here - though Winter has not finished with us yet - very cold in the evening and night. Best Wishes. KEV.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. That forest image is stunning.
    You’ve hit the scene with your camera at just the right moment and you’re a skilled photographer.
    Greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very interesting to learn of the devils egg! Love the forrest picture with the sun rays shining through. Stunning.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Your forest image is stunning! I love mushrooms both just to see them and to eat them! lol

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Genieten van de Jacobsladder, zo bijzonder telkens weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I do like the sunbeams through the trees.
    Beautiful photograph and video.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eten zal ik ze zeker niet want ik geniet ook maar alleen van hun uitstralingen en de andere foto vond ik ook reuze mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥