dinsdag 9 november 2021

Nationaal Ereveld Loenen in de mist

Ik ging erheen op de fiets. Het was heel erg mistig. Als er geen fietspad was, dan was ik in het vakantiehuisje gebleven maar, zo fietsend op het smalle pad langs het bos voelde ik me redelijk veilig.

Nationaal Ereveld Loenen
Nationaal Ereveld Loenen is een Nederlandse erebegraafplaats gelegen in Loenen op de Veluwe. Deze begraafplaats werd op 18 oktober 1949 door prinses Wilhelmina officieel geopend. Er liggen bijna 4.000 oorlogsslachtoffers. Ik kan me niet herinneren dat ik hier eerder rond gewandeld heb, langs al die graven. 

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen

Oorlogsslachtoffers
Zoveel graven. Nog nooit heb ik zoveel graven gezien van oorlogsslachtoffers. Het maakte diepe indruk op me. Op Instagram schreef ik:

Ik heb hier geen woorden voor. Al die oorlogsgraven. Zoveel. Dan worden de verhalen weer levend in mijn hoofd. Die ze me ooit vertelden.

 

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen

 
Nationaal Ereveld Loenen

Witte steen
De graven liggen in rijen langs paden die slingeren door een bosgebied met een totale oppervlakte van 17 hectare. Er zijn geen rechtopstaande stenen of kruisen. Elk graf heeft een liggende witte steen van uniform formaat.

Kapel in het midden
Centraal op het ereveld staat een kapel. Hierin staat een eikenhouten schrijn met 42 gedenkboeken. In deze boeken staan de namen van circa 125.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers waarvan de graf locatie niet bekend of niet aanwijsbaar is. Op deze manier worden deze personen toch herdacht. De beheerder van het ereveld slaat iedere dag een pagina van een boek om.

Nationaal Ereveld Loenen

Tijdens NAVO- en VN-missies
Sinds de jaren 1980 is het ereveld ook een rustplaats voor militairen die zijn omgekomen tijdens NAVO- en VN-missies. De Nederlandse overheid is bezig om soldaten die in 'vreemde' bodem een veldgraf hebben gekregen te herbegraven op het ereveld.

Nationaal Ereveld Loenen

Nationale Veteranenbegraafplaats
De Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen is aangelegd naast het ereveld. Op de begraafplaats kunnen militairen worden begraven die de wens te kennen hebben gegeven bij andere veteranen begraven te worden.

  • Al de tekst: met hulp van Wikpedia.

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen

Nationaal Ereveld Loenen

Nooit meer oorlog?
Ik fietste terug door de mist, met een hoofd vol gedachten. Wat een verdriet. Wat een verlies. Ik verlang naar "nooit meer oorlog". 

Dank jullie wel!
Tegelijk heb ik bewondering voor allen die zich inzetten voor de vrede, waar dan ook. Ook vandaag. Ik zeg: dank jullie wel.


🍁

11 opmerkingen:

  1. Such a beautiful post. The foggy weather is perfect for it. Thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So sad to see all the people who died fighting in a war. The fog adds to the sadness.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is very sobering to walk through a cemetery like this.
    The fog seems appropriate!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het stemt altijd weer tot dankbaarheid en tevens nadenken. 'Wat zou ik gedaan hebben?' En: 'wat doe ik nu?'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes, the Planet would benefit greatly by having no more future wars- sadly we have not learnt from the past. John Lennon knew what he was talking about in his song 'Imagine'. Stay well Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aritha.

    Het is mooi en triest tegelijk.
    Mooi met de mist zo.
    Maar triest dat men maar niets leert van het verleden en heden met leven... MET... elkaar.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Your shots are so beautiful, but this is a sad area.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful, moving images. The fog adds the perfect touch.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Aritha,

    Wat een mooie foto's van het Nationaal Ereveld in Loenen. Het is daar prachtig en met de mist wordt de rust en vredigheid die het Ereveld uitstraalt mooi benadrukt. Ik ben daar ook een aantal keren geweest en voelde mij best triest als ik daar weer wegging. Ik kan maar niet begrijpen dat er nog steeds niets geleerd is van al die zinloze oorlogen, al het verdriet dat mensen aangedaan is en levens (vaak jonge levens) die verloren zijn gegaan en waarvoor?????? Een oorlog heeft nog nooit iets opgelost, alleen maar ellende gegeven.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi dat je hier een blog over schreef. De mist lijkt te treuren boven de graven. De foto's ontroeren me, het is zo sprekend, alsof de tijd stiltstaat. Eens zal er volmaakte vrede zijn. Ik kijk uit naar die dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥